رئیس مرکز آمار ایران مطرح کرد:

روند کاهشی نرخ باروری و رشد جمعیت گیلان | دهه پیش رو دهه ثبتی کردن نظام های آماری است

رئیس مرکز آمار ایران، دهه پیش رو را دهه ثبتی کردن نظام های آماری دانست و اضافه کرد: حدود ۱۸ سال است که کشورهای پیشرو به سمت نظام آمارهای ثبتی مبنا رفته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا امیدعلی پارسا در گفت وگوی ویژه خبری شبکه باران، به تحلیل روند شکل گیری نظام های آماری در دنیا پرداخت و اظهار کرد: قبل از جنگ جهانی دوم نظام های آماری سنتی بود و توسط دستگاه های مختلف، آمارهای مختلف و متنوع تولید می شد، اما بعد از جنگ جهانی دوم مراکزی تحت عنوان «ان.اس.او»(سازمان ملی آمار) ایجاد شد که مرجعیت آمارهای رسمی کل کشور را بر عهده داشت. این سازمان به عنوان راهبر و مرجع تعارف، مفاهیم، طبقه بندی ها، نظارت و تایید، اقدام به انتشار آمارهایی می کرد که از هر حیث دارای کیفیت لازم است.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۰ نظام آمارهای ثبتی مبنا در کشورهای پیشرو جایگزین نظام آمارهای سنتی شده است، افزود: در نظام آمارهای سنتی با پرسشنامه یا خوداظهاری اینترنتی به مردم مراجعه می شود لذا مادامی که جمع آوری اطلاعات براساس خوداظهاری است، نظام آماری سنتی می باشد.

رئیس مرکز آمار ایران، با اشاره به مشارکت ۴۸ درصدی مردم ایران در سرشماری اینترنتی سال ۹۵ و کسب رتبه نخست ایران در دنیا، خاطرنشان کرد: این سرشماری هنوز مدرن نبوده و نظام آماری مدرن ثبتی مبناست.

پارسا، با بیان اینکه در نظام آمارهای ثبتی مبنا نه به مردم مراجعه می شود و نه خوداظهاری اینترنتی صورت می گیرد، ادامه داد: در این نظام آماری تمهیدات، امکانات و زیرساخت هایی فراهم می شود که دستگاه های اجرایی در عین انجام وظایف اصلی و جاری، به تولید ریزداده های آماری می پردازند.

وی با اشاره به وجود مشخصات هویتی هر فرد در ثبت احوال، تصریح کرد: اگر هرگونه جابجایی و وضع موجود قطعی افراد به ثبت احوال گزارش شود و ثبت احوال هر لحظه بداند چه فردی با چه مشخصات هویتی قطعی و ثبتی کجاست، نیازی به مراجعه حضوری به مردم نیست.

این مقام مسئول، دهه پیش رو را دهه ثبتی کردن نظام های آماری دانست و اضافه کرد: حدود ۱۸ سال است که کشورهای پیشرو به سمت نظام آمارهای ثبتی مبنا رفته اند و بحث های نظری این حرکت طی سال های اخیر در کشور ما آغاز شده و امسال و سال آینده بسترسازی و نهادسازی های لازم صورت می گیرد تا دستگاه های اجرایی بتوانند ضمن انجام وظایف جاری خود آمارهای ثبتی کشور را تولید کنند و این امر با جدیت و در چارچوب شورای عالی آمار انجام می شود.

پارسا، با بیان اینکه در نظام آمارهای ثبتی مبنا اطلاعات بر حسب سن، جنسیت، مناطق جغرافیایی، قومیت، معلولیت، طبقه بندی های اقتصادی و… وجود دارد، گفت: اطلاعات جمع آوری شده در نظام آمارهای ثبتی مبنا بر حسب افراد و محل زندگی شان است لذا آمارهای تولید شده با کیفیت و قابل اعتماد می باشد.

رئیس مرکز آمار ایران، با اشاره به ارتباط میان آمار و برنامه ریزی، تاکید کرد: اگر قرار است مدیریت کنیم، باید برنامه ریزی مناسب به عنوان وظیفه اصلی خودمان داشته باشیم و برای پایه و اساس هر برنامه ریزی آمار و داده های آماری با کیفیت و قابل اعتماد است. همچنین ارزیابی پیشرفت امور نیز به وسیله آمار محقق می شود.

وی دنیای امروز را عصر انفجار اطلاعات آماری دانست و یادآور شد: هر تصمیم و برنامه ریزی که بر مبنای اطلاعات با کیفیت و قابل اعتماد صورت نگیرد، آن برنامه ها قابل دوام نیست لذا همه کشورها به دنبال تولید آمارهای با کیفیت و قابل مقایسه با دنیا هستند. در واقع اگر آمارهای تولید شده کیفیت لازم را نداشته و غیر قابل مقایسه با دنیا باشد، بی فایده است.

این مقام مسئول، جامعیت، یکپارچگی، به هنگام بودن، دسترسی و قابل اعتماد بودن برای کاربران را از جمله شاخصه های تولید آمار با کیفیت دانست و خاطرنشان کرد: آمارها در کشور ما جامع نیست و حدود ۵۵ درصد آمارهای مورد نیاز برنامه ریزان ملی، ۳۵ درصد آمارهای مورد نیاز مقامات و مدیران استانی و حدود ۱۵ درصد آمارهای مورد نیاز مقامات شهرستانی را تولید می کنیم، زیرا مجموعه امکانات، اعتبارات، امکانات، ساختار و نیروی انسانی نظام آماری کشور با محدودیت مواجه است. این در حالی است که دنیا محدودیت منابع در حوزه آمار اعم از اعتبارات و نیروی انسانی را نمی پذیرد، زیرا اطلاعات آماری با کیفیت پایه و اساس حاکمیت شایسته بوده و هیچ حکومتی نباید برای تولید داده های با کیفیت کم کاری کند.

پارسا، با بیان اینکه مجموعه نیازهای نظام آماری کشور طی روزهای آینده در شورای عالی آمار بررسی خواهد شد، عنوان کرد: آمارهای تولید شده در کشور از جمله تورم، بیکاری و رشد اقتصادی با کیفیت و دقیق است، اما متاسفانه با موازی کاری مواجه هستیم، یعنی چند مرکز برای تولید آمار اقدام می کنند که در نهایت نتیجه ای جز اختلاف آماری و زیر سوال بردن سرمایه اجتماعی و اعتماد به مسئولان نخواهد داشت. امیدواریم در قالب قانون آمار کشور که پیشنویس جدید آن تنظیم شده، اختیارات و اعتبارات لازم برای ایفای کامل نقش مرجعیت توسط مرکز آمار ایران فراهم گردد.

وی تورم مهرماه را ۱۳.۴ درصد دانست و یادآور شد: نرخ تورم در دنیا به متوسط تورم سالیانه اتلاق می شود لذا ممکن است سطوحی از جامعه ما تورم ۱۳.۴ درصد را متناسب با شرایط واقعی زندگی خودشان ندانند، اما تعاریف و محاسبات با توجه به استانداردهای واحد جهانی است و قیمت ها از کف بازار جمع آوری می شود.

رئیس مرکز آمار ایران، با بیان اینکه برای اعلام نرخ تورم قیمت ها از ۷۵ هزار مغازه در کل کشور اخذ می شود، تصریح کرد: تورم متوسط افزایش قیمت همه کالا و خدمات مصرفی برای همه مردم ایران است لذا نرخ تورم اعلام شده قابل مشاهده در کالا و خدمات نیست، اما در تورم نقطه به نقطه درصد افزایش قیمت های امسال نسبت به سال گذشته اعلام می شود که این نرخ در حال حاضر ۳۲.۸ درصد است.

وی اقتصاد مقاومتی را یگانه راه حل توسعه پایدار کشور دانست و متذکر شد: لازمه اجرای اقتصاد مقاومتی بر پنج محور درون زا بودن، برون گرا بودن، مردمی بودن، عدالت محور بودن و دانش بنیان بودن، مدیران عالم، مجاهد و عاشق توسعه است.

پارسا، با اشاره به ارزیابی میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح کلان کشور در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: روند اقتصاد مقاومتی با شیب خوبی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه وضعیت استان گیلان هم به لحاظ نرخ بیکاری و هم به لحاظ نرخ تورم از متوسط کشور  بهتر است، اضافه کرد: سهم استان گیلان از جمعیت کشور ۳.۲ درصد است، اما این استان سهم ۲.۲ درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد که زیبنده قابلیت های گیلان نیست. همچنین نرخ بیکاری گیلان در بهار امسال ۱۰.۷ درصد بوده که از متوسط کشور کمتر است، سالخوردگی گیلان از متوسط کشور بیشتر بوده و نرخ باروری و رشد جمعیت نیز روند کاهشی دارد.

Share