سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان عنوان کرد:

آغاز عملیات اجرایی پل های تخریب شده در سیل گیلان طی هفته آینده

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان، از آغاز عملیات اجرایی پل های تخریب شده با دستور استاندار تا یک هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: احیای انهار و آب بندان ها و ساماندهی رودخانه ها دو اولویت کاری ما برای جلوگیری از وقوع سیل است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی اوسط اکبری مقدم در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه بارندگی های روزهای اخیر برای شهروندان و روستاییان مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است، اظهار کرد: طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی برخی از معابر خسارات زیادی را به تاسیسات زیربنایی ما از قبیل آب، برق و گاز و خطوط ارتباطی و مواصلانی و ابنیه فنی و پل ها در ۱۲ شهرستان وارد کرده که بسیار چشمگیر است.

وی افزود: همکاران ما در بخش های مختلف و فرمانداری ها در حال بررسی میزان خسارات وارده هستند و به زودی میزان دقیق خسارات به دستگاه های دخیل اعلام خواهد شد تا نسبت به تامین مالی و ترمیم بناها اقدام کنند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گیلان، خسارات وارده ناشی از طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب به شهرستان های فومن، تالش، املش و رودسر را بیشتر دانست و گفت: طغیان رودخانه ها در اغلب این ۱۲ شهرستان خسارات زیادی را در بخش های مختلف بر جا گذاشته است، اما در شهرستان املش شاهد تخریب ۲ پل بزرگ بودیم که راه ارتباطی بین چند شهر را برقرار می کرد. در شهرستان فومن نیز ۲ پل مهم از جمله مسیر قلعه رودخان تخریب شده و مسیر سواره مسدود است و تنها عابر پیاده می تواند گذر کند.

این مقام مسئول، با اشاره به جاری شدن سیل در شهرستان های تالش و رضوانشهر طی هفته گذشته، یادآور شد: بارندگی های دو روز اخیر بر میزان خساراتی که قبلا بر تالش تحمیل شده بود، افزود.

وی با بیان اینکه کلیه همکاران ما در بخش های فنی و اجرایی از آغازین ساعات بارش باران و شروع سیل حضور مستمر داشتند، تصریح کرد: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر وقوع سیل، تمهید مقدمات صورت گرفته بود و ماشین آلات بخش دولتی و خصوصی جهت ارائه خدمات به صورت آماده باش بودند.

اکبری مقدم، ارائه خدمات در حواشی رودخانه ها در زمان وقوع سیل را غیر ممکن دانست و اضافه کرد: دستگاه ها و ماشین آلات نمی توانند در حاشیه و داخل رودخانه ها خدمات رسانی داشته باشند و لذا سیل باید فروکش کند، اما برای مدیریت منابع در حوزه های ذیربط، استاندار گیلان به صورت مستمر طی دو روز گذشته از اغلب شهرستان ها در هنگام بروز سیل بازدید داشته دستوراتی را برای همه دستگاه های اجرایی دخیل صادر کرده است.

سرپرست معاونت عمرانی استاندار گیلان، با اشاره به تخریب تعدادی از خانه ها و جاری شدن سیلاب به داخل منازل مسکونی، متذکر شد: ۲۳۰ نیروی هلال احمر در قالب ۶۵ تیم امدادی، به ۵۴۱ خانوار که دچار سیلاب شده بودند، خدمات رسانی کردند. هم اکنون نیز کلیه نیروهای هلال احمر و راهداران در محل هایی که متاثر از سیلاب هستند، حضور فعال دارند.

وی با بیان اینکه بارندگی و سیلاب ۳۴ محور ارتباطی روستایی و خطوط اصلی مواصلاتی ما را مسدود کرده بود، گفت: با تلاش راهداران و نیروهای مردمی به ویژه بخش خصوصی تاکنون کلیه محورها بازگشایی شده و ۵ محور به صورت نیمه مسدود است. البته محور پونل – خلخال نیز به جهت ریزش کوه و تخریب دو دهنه پل مسدود می باشد.

اکبری مقدم، از آسیب جدی بیش از ۱۵ کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی و تخریب ۵ چشمه تامین آبر شرب خبر داد و عنوان کرد: ۷۰ روستا در ۱۲ شهرستان دچار قطعی آب بودند که با تلاش همکاران آبفار تاکنون بیش از ۶۰ روستا آبدار شدند. ۱۰ روستای باقی مانده به جهت مسدود بودن خطوط ارتباطی و عدم امکان تردد وسائل نقلیه همچنان بدون آب هستند که تا فردا مشکل آنان نیز رفع می گردد لذا آبرسانی سیار انجام می گیرد.

این مقام مسئول، با بیان اینکه گاز ۸۰۰ خانوار از یک هزار و ۴۰۰ خانواری که دچار قطعی گاز شده بودند وصل شد، خاطرنشان کرد: تا فردا گاز همه خانوارها وصل می شود.

وی از آغاز عملیات اجرایی پل های تخریب شده با دستور استاندار تا یک هفته آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: احیای انهار و آب بندان ها و ساماندهی رودخانه ها دو اولویت کاری ما برای جلوگیری از وقوع سیل است. با تاکید استاندار گیلان، ساماندهی و لایروبی رودخانه ها به زودی در دست اقدام قرار خواهد گرفت تا دیگر شاهد بروز سیل و طغیان رودخانه ها نباشیم.

Share