از استاندار سابق تا عضو متخصص و رشتی شورا

چه‌کسی شصت و ششمین شهردار رشت می‌شود؟!+ معرفی جدی‌ترین گزینه‌ها

شورای پنجم رشت درحالی می‌بایست شصت و ششمین شهردار رشت را انتخاب کند و کلید شهر را به او بسپارد که بسیاری از اعضای شورا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب یک گزینه بومی، جوان، متخصص و متعهد در شرایط فعلی می‌تواند نتیجه بهتری برای شهر داشته باشد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اگرچه قانونگذار برای اعضای شورا وظایف مختلفی را تعیین کرده است اما بی‎‌شک انتخاب شهردار را می‌توانیم مهمترین وظیفه اعضای شورا بدانیم چرا که تمام اهداف و برنامه‌های شورا به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر بر اداره شهر در عملکرد شهردار ظهور و بروز می‌یابد و موفقیت یا عدم موفقیت شهردار انتخابی به عملکرد شورا نیز تسری پیدا می‌کند.
برخلاف دوره چهارم شورای شهر رشت که انتخاب اعضای هیات رئیسه در هرچهارسال با تنش و حواشی فراوانی رو به رو بود و تقریبا همه روزه شاهد عزل و استیضاح شهرداران بودیم، تا اینجای کار شورای پنجم رشت توانسته با حاشیه کمتری به کار خود ادامه دهد. حالا چندروزی است که اعضای شورا پس از انتخاب هیات رئیسه و برگزاری چند جلسه علنی به تعطیلات رفته اند بلکه به‌دور از چشم رسانه‌ها به وظیفه اصلی خود یعنی همان انتخاب «شهردار» بپردازند. در این بین نیز گزینه‌های مختلفی تعرفه شده است و جلسات متعددی نیز بین اعضای شورا برگزار شده تا به جمع بندی نهایی برسند.

شورای پنجم رشت درحالی می‌بایست شصت و ششمین شهردار رشت را انتخاب کند و کلید شهر را به او بسپارد که بسیاری از اعضای شورا نیز به این نتیجه رسیده‌اند که انتخاب یک گزینه بومی، جوان، متخصص و متعهد در شرایط فعلی می‌تواند نتیجه بهتری برای شهر داشته باشد.

پرواضح است یک مدیر غیربومی ولو اینکه متخصص، شایسته و کارآمد باشد اما برای اینکه در شهرداری موفق شود، نیازمند این است که حداقل چندین ماه خود را برای شناسایی وضعیت موجود شهر، نیازسنجی امکانات، آشنایی با مشکلات و شناخت از پرسنل بگذارد و عملا در این مسیر شاهد یک دوران گذار چندین ماهه و بلاتکلیفی خواهیم بود و این برای شهری که طی این سالها همواره نتیجه تلخ آزمون و خطای مدیران را پس داده و نسبت به شهرهای همطراز از توسعه عقب مانده است دیگر قابل پذیرش نخواهد بود.

در ادامه دیارمیرزا به معرفی جدی ترین گزینه‌های تصدی گردی شهرداری رشت می‌پردازد.

اکبر نیکزاد (زاده ۱۳۴۸ در روستای ثمرین اردبیل) استاندار سابق کهکیلویه و بویراحمد و استان اردبیل و برادر کوچک علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی دولت احمدی نژاد است. اکبر نیکزاد سابقه ریاست بنیاد مسکن اراک، شهرداری اردبیل و معاون استانداری قزوین را برعهده داشته است.

شنیده‌ها حاکی از این است که هنوز اعضای شورا موفق به گفتگو با خود او نشده اند.

از محمد هادی حیدرزاده مشاور رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و همچنین مدیرکل سابق محیط زیست تهران در دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح نام برده شده است. حیدرزاده که اهم فعالیت کاری او در حوزه محیط زیست بوده توسط یکی از سرداران فعال عرصه انتخابات و ذی‌نفوذ در حوزه مدیریت شهری تعرفه شده، با سفر به رشت مذاکراتی نیز با اعضای شورا انجام داده اما از شانس کمی برای شهردار شدن برخوردار است.

بهزاد نیک‌فهم دیگر گزینه ای است که این روزها نام او توسط رسانه‌های مختلف به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری مطرح می‌شود. استاد دانشگاه آزاد صومعه سرا با رتبه علمی مربی اگرچه سابقه‌ قابل اتکایی در حوزه مدیریت شهری ندارد اما با توجه به تحصیلاتش در حوزه معماری و همچنین سابقه کاری‌اش به عنوان پیمانکار شهرداری توسط برخی افراد حمایت می‌شود. پیمانکار پیاده راه علم الهدی رشت و مجری پروژه بهسازی سبزه میدان همچنین درحالی علوی رئیس شورای شهر رشت را به عنوان یکی از حامیان اصلی خود می بیند که تا پیش از انتخاب هیات رئیسه شورا از خود امیرحسین علوی به عنوان یکی از افرادی که تمایل زیادی برای شهردار بودن داشت نام می بردند.

مسعود کاظمی عضو دوره چهارم شورای شهر رشت یکی دیگر از گزینه‌های انتخاب به عنوان شهردار رشت است. درحالی از کاظمی همواره به عنوان یکی از گزینه‎ها نام برده می‌شود که او یکبار پیش از این در سال ۹۳ به عنوان شهردار رشت انتخاب شد اما صورتجلسه انتخاب شهردار با استناد به قانون توسط فرمانداری رشت رد شد تا کاظمی نتواند شصت و چهارمین شهردار رشت شود. کاظمی در حالی هم اکنون شهردار لاهیجان است که به نظر می‌رسد این بار دیگر خودش هم تمایل چندانی به حضور در شهرداری رشت نداشته باشد. عضو سابق شورای رشت و شهردار فعلی لاهیجان اما سودای مدیرکلی راه و شهرسازی گیلان را در سر می‌پروراند و در این راه نیز تلاشهای کرده است.

اما در بین جدی‌ترین نامزدهای تصدی گری شهرداری رشت دو عضو شورا نیز دیده میشود و آن دونفر نیز کسی نیستند جز حامد عبدالهی و رضا رسولی.

حامد عبدالهی در سالهای نه چندان دور پس از حضور در سازمان زیباسازی شهرداری به مدیریت شهرداری منطقه ۵ رشت راه یافت. و سرانجام نیز با تقویت پایه های مردمی خود به عضویت شورا دست یافت اما طی این سالها همواره از او به عنوان کسی که نیم نگاهی به شهرداری رشت داشته است نام می‌برند و شاید این بار او موفق شود که به کلید شهرداری دست یابد.

مسعود موسوی استاد دانشگاه و کاندیدای شورای شهر رشت یکی دیگر از جدیترین گزینه‌های تصدی گری شهرداری رشت است.

موسوی که تا یک قدمی شهرداری انزلی نیز رسیده بود، سابقه عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان گیلان و محمع متخصصین ایران را در کارنامه دارد.

این استاد دانشگاه همچنین مشاور شورای شهر رشت و در دوره ای مشاور شهرسازی شهرداری رشت بوده است.


رضا رسولی نیز درحالی دومین دوره حضور خود در شورای شهر رشت را سپری می‌کند که در دوره چهارم شورا با رای جوانان و با شعار «تنها متخصص ترافیک و قلبی که برای رشت می‌تپد» توانست به عنوان یک رشتی به شورا راه یابد و طی این سالها نیز همواره رابطه خود با جوانان و عموم مردم را به خوبی حفظ کرده است و شاید همین امر سبب شده که اینبار خود رسولی نیز برای شهردار شدن گام بردارد و باتوجه به بومی بودن و سابقه حضور چندساله در شورا شانس خود را برای شهردار شدن بیازماید.

محمد پورناصرانی؛ معاون معماری شهرداری رشت یکی دیگر از گزینه‌هایی است که طی این سالها تجارب زیادی در شهرداری مناطق ۱، ۳ و ۴ رشت کسب کرده است و عملکرد موفق او در شهرداری منطقه یک سبب شده که به یک گزینه مورد اعتماد تبدیل شود. اگرچه او در مقطعی از شانس بالایی برای سکانداری شهرداری رشت برخوردار بود اما با معرفی گزینه‌های جدید و خصوصا ورود جدی دو عضو شورا بعید است که پورناصرانی انتخاب اکثریت اعضا شورا باشد.

Share