فرماندار ماسال مطرح کرد

بهره برداری از رودخانه خالکایی برای جذب گردشگر | دو روز در هفته ملاقات مردمی دارم

ما دو رودخانه مهم خالکایی و مرغک را در شهرستان ماسال داریم که در مسیر راه سبزی که به طول ۳۷ کیلومتر و با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است، قرار دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ماسال در سال ۱۳۷۶ به عنوان یک شهرستان مستقل معرفی شد. این شهرستان به مساحت ۶۲۲ کیلومتر مربع در شمال غربی استان گیلان واقع شده است و به دلیل برخورداری از مناطق زیبای ییلاقی، جنگل های انبوه، آبشارهای متعدد و جاذبه های طبیعی متنوع، ظرفیت های بی بدیلی در حوزه گردشگری دارد.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان در گفت و گویی اختصاصی با محمدجواد عامر فرماندار ماسال، روند خدمات رسانی دولت تدبیر و امید در این شهرستان را بررسی کرده است.

در ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و برای ما بگویید چه سوابقی در کارنامه دارید؟

متولد سال ۱۳۴۷ در شهرستان فومن و فارغ التحصیل رشته برق هستم. از جمله سوابق کاری من ریاست نظام مهندسی فومن در دو مقطع مجموعا به مدت ۵ سال می باشد. همچنین پیش از انتصاب به عنوان فرماندار ماسال، از سال ۱۳۹۳ معاون فرماندار فومن بودم.

در چه تاریخی مسئولیت فرمانداری ماسال را عهده دار شدید و چه دغدغه هایی برای توسعه این شهرستان و ارتقاء شاخص‌ها داشتید؟

در ۳۰ دی ماه سال ۱۳۹۶ به عنوان فرماندار ماسال منصوب شدم. شهرستان ماسال در یک مسیر فرعی واقع شده است و دارای صنایع بزرگی نیست. بخش زیادی از اراضی ماسال جزو منابع طبیعی هستند و احداث واحدهای صنعتی در این شهرستان با محدودیت هایی روبرو است. به دلایل گفته شده، مهمترین دغدغه من ایجاد اشتغال بود.

ارزیابی شما از وضعیت ماسال و رشد شاخص های توسعه در این شهرستان نسبت به یک سال قبل چیست؟ آیا تغییرات محسوسی اتفاق افتاده است؟

در همان ابتدای انتصاب از مدیران شهرستان درخواست کردم که گزارشی از فعالیت های مجموعه خود را در سال گذشته ارائه کنند و تبیین نمایند که برای یک سال پیش رو چه برنامه هایی دارند.

تاکید کردم که مدیران باید به طور مستمر گزارش مقایسه ای ارائه کنند. در خصوص اشتغال، ما طی این مدت با استفاده از تسهیلات دریافتی از منابع مختلف نظیر کمیته امداد، بهزیستی و صندوق کارآفرینی امید توانستیم به استثناء طرح های بوم گردی، ۵۵۰ شغل ایجاد کنیم. همچنین آمار پروژه های افتتاح شده در ۷ ماهه اخیر حاکی از روند رو به رشدی نسبت به سال های گذشته است. این در حالی است که نسبت به قبل با افزایش تورم و محدودیت های اعتباری روبرو هستیم.

همانطور که می دانید استاندار گیلان همواره بر برنامه محور بودن عملکرد مدیران تاکید دارند و آن ها را موظف به تهیه برنامه ای ۵ ساله با برشی یک ساله نمودند. برای شهرستان ماسال در یک سال پیش رو چه برنامه ای دارید؟

سه اولویت را در شهرستان دنبال می کنم که اولین آن ها مربوط به حوزه اشتغال است. ماسال به دلیل برخورداری از طبیعتی بکر، ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری دارد و به همین دلیل تهیه طرح جامع گردشگری را در دستور کار قرار دادیم.

همچنین تیمی متشکل از اساتید دانشگاهی و بومیان منطقه تشکیل شد تا ظرفیت های سرمایه گذاری شهرستان مشخص شده و در طرح جامع لحاظ شوند.

این طرح نهایتا تا دو ماه آینده تکمیل می شود و پس از آن برای فراخوان سرمایه گذارانی که بومی ماسال هستند اما خارج از این شهرستان زندگی می کنند اقدام می شود.

دومین برنامه من به مدیریت پسماند مربوط می شود که متاسفانه به عنوان یک معضل کل استان را درگیر کرده است. در نهایت، رشد شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی در شهرستان ماسال سومین برنامه ای است که من پیگیری می کنم؛ هرچند که در این زمینه از میانگین استانی جلوتر هستیم.

به شاخص آب روستایی اشاره کردید. آیا برآوردی از تغییر وضعیت این شاخص و نیز دیگر شاخص های حوزه خدمات رسانی طی مدتی که به عنوان فرماندار در ماسال فعالیت می کنید، انجام داده اید؟

در همین مدت کوتاه توانستیم ۳۷ پروژه برق رسانی را راه اندازی کنیم و بسیاری از مشکلات مربوط به ضعف برق را جبران نماییم. این قول را به مردم شهرستان می دهم که تا پایان سال ۹۷ وضعیت به مراتب بهتری در این زمینه ایجاد شود.

مطابق سیاستی که در شهرستان ماسال پیگیری می شود، مدیران دستگاه ها در نشست های ماهانه باید گزارشی از پیشرفت پروژه ها ارائه کنند و به اذعان خود مدیران، این امر سبب می شود که پویاتر عمل نمایند.

 از ابتدای سال تاکنون چه پروژه هایی به بهره برداری رسیده است؟

در هفته دولت ۶۰ پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر ۲۵ میلیارد تومان در شهرستان ماسال افتتاح شد که به لحاظ ریالی حدود ۱۷ درصد نسبت به سال قبل پیشرفت داشته اند.

این پروژه ها شامل حدود ۲۵ کیلومتر آسفالت روستایی، ۱۰ کیلومتر آسفالت معابر شهری، ۱۸۰ پروژه خود اشتغالی کمیته امداد، بهزیستی و جهاد، ۴ پروژه بوم گردی، افتتاح ساختمان دهیاری، بهره برداری از پروژه های آبیاری کشاورزی و… هستند.

البته در طول سال نیز شاهد بهره برداری از پروژه هایی نظیر اورژانس اجتماعی و چندین مسکن مهر  بوده ایم.

کدامیک از دستگاه های اجرایی شهرستان را پویاتر می‌دانید و دلیل آن چیست؟

همانطور که قبلا اشاره کردم، ادارات مختلف شهرستان نسبت به قبل بسیار فعال تر شده اند. اگر بخواهم به برترین ها اشاره کنم باید از میراث فرهنگی، کمیته امداد، آب و فاضلاب شهری و محیط زیست نام ببرم. این موفقیت حاصل عوامل بسیار زیادی از جمله پای کار بودن مدیر، دلسوزی و تسلط به حوزه کاری است.

هم اینک پکیج فاضلاب شهرستان ماسال تهیه شده و اگر شرکت آب منطقه‌ای در رابطه با تامین زمین همکاری لازم را داشته باشد، به زودی این پروژه کلنگ زنی می شود.

همچنین ما دو رودخانه مهم خالکایی و مرغک را در شهرستان ماسال داریم که در مسیر راه سبزی که به طول ۳۷ کیلومتر و با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شده است، قرار دارند. با همت اداره محیط زیست، منابع آلوده کننده آب این رودخانه ها که حدود ۴۸ مورد بود شناسایی شده و عملیات پاکسازی در حال انجام است. هدف ما بهره برداری از این رودخانه برای جذب گردشگر و ایجاد تفریحاتی از جمله صید ماهی در این رودخانه است. همچنین احداث پل معلق از دیگر اهدافی است که در این منطقه دنبال می کنیم.

تغییری نیز در مدیریت بنیاد مسکن شهرستان داشتیم که در نتیجه آن تحرک بسیاری خوبی در این مجموعه حاصل شده است.

کدامیک از جلسات و کارگروه های استان را پرکاربردتر می دانید؟

ابتدا باید به عنوان یک گیلانی و نه فرماندار، از توجه ویژه استاندار گیلان به موضوع اشتغال تشکر کنم. از میان جلسات استانی، کارگروه رفع موانع تولید و اشتغال و همچنین کمیته بوم گردی بسیار پویا و تاثیرگذار هستند. در شهرستان ها نیز چنین کارگروه هایی تشکیل و نتایج خوبی حاصل شده است.

در زمینه احداث واحدهای بوم گردی چه اقداماتی انجام داده اید؟

در حوزه بوم گردی شهرستان ماسال با توجه به سهمیه ای که داشتیم، ۳۴۵ واحد را برای ماتعریف کرده بودند. از آنجاییکه ما توانستیم به ۱۰۰ درصد ظرفیت برسیم، ظرفیت اضافه ای به ما اختصاص دادند و تعداد واحدهای بوم گردی ما از ۴۰۰ مورد عبور کرده است.

در حال حاضر جلسات مستمری با نمایندگان بانک ها ترتیب داده ایم و موظف هستند هفته ای دوبار گزارش عملکرد خود در زمینه بوم گردی را به فرمانداری اعلام کنند.

البته قسمتی از مشکلات این حوزه نیز به متقاضیان بر می گردد که ممکن است معوقات بانکی داشته باشند و یا نتوانسته باشند ضامن معتبری معرفی کنند.

حوزه بهداشت و درمان در شهرستان ماسال چه وضعیتی دارد؟

درصد اشغال تخت های بیمارستان ماسال زیر ۵۰ درصد است. یکی از دلایل این وضع، به نبود کادر درمانی متخصص برمی گردد.

دلیل دیگر نیز مشکلات آزمایشگاه بیمارستان است که از بخش خصوصی دعوت به همکاری کرده ایم و از دانشگاه علوم پزشکی انتظار همکاری و توجه بیشتری داریم.

به کمک دانشگاه علوم پزشکی گیلان زمینی در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار گرفته است که با احداث داروخانه شبانه روزی علاوه بر خدمات رسانی به مردم شهرستان، نیازهای بیمارستان را نیز پوشش دهد.

در روستاهای ماسال نیز خدمات بهداشتی و درمانی اگرچه وضعیت مناسبی دارند، ما به دنبال ایجاد شرایطی بهتر هستیم.

استاندار گیلان در بدو ورود، بخشنامه ای مبنی بر بکارگیری بانوان و جوانان در مناصب مدیریتی صادر و به فرمانداران، مدیران دستگاه های اجرایی و شهرداران ابلاغ کردند. در راستای اجرای این بخشنامه چه اقداماتی انجام دادید؟

از زمان شروع فعالیت در ماسال سه جابجایی داشتیم که در نتیجه آن یکی از پست های مدیریتی به فردی جوان واگذار شد.

همواره در رایزنی هایی که با مدیران کل و روسای سازمان های استان برای انجام جابه جایی مدیران شهرستانی ترتیب می دهیم، بر استفاده از ظرفیت افراد بومی، بانوان و جوانان تاکید داریم.

اگر انتقادی از شما و یا مجموعه فرمانداری ماسال صورت گیرد چه واکنشی نشان می دهید؟

صبرو حوصله زیادی دارم و اگر کسی از من انتقاد کند سپاسگزار هستم؛ چه منصفانه و چه غیر منصفانه. به هر حال این نقدها موجب گوشزد کردن نقاط ضعف و عیب ها می شود پس در واقع منتقدان به ما خدمت می کنند.

چقدر با اهالی رسانه ارتباط مستقیم دارید؟

به طرق مختلف از جمله دیدار چهره به چهره و تماس تلفنی با خبرنگاران ارتباط دارم و به طور فصلی با برگزاری نشست خبری به سوالات آن ها پاسخگو هستم.

چه چشم اندازی برای شهرستان ماسال تا افق ۱۴۰۰ ترسیم کرده اید؟

دو روز در هفته ملاقات مردمی دارم و به مناسبت های مختلف در مساجد و اماکن عمومی حاضر شده و دغدغه های مردم را می شنوم. بازخوردی که از این ملاقات ها گرفته می شود، افق سه ساله شهرستان را ترسیم می کند. در حال حاضر اشتغال بزرگترین مطالبه مردم شهرستان ماسال است.

اگر بتوانیم در اجرای طرح بوم گردی و ترغیب سرمایه گذاران به فعالیت در ماسال به موفقیت برسیم، قطعا افق روشنی پیش روی شهرستان قرار دارد.

اجرای برنامه های مدونی که از سوی استاندار گیلان مطرح شده و همچنین سیاست هایی که رئیس جمهور تعریف کرده اند نیز می تواند در حوزه اشتغال بسیار راهگشا باشد.

و سخن پایانی …

احزاب به مانند ستون های یک بنا هستند که متاسفانه امروزه از وظیفه اصلی خود فاصله گرفته اند و از اینرو ضرورت دارد تا مورد حمایت قرار بگیرند و فعالیت هایشان تقویت شود.

به همین منظور در شهرستان ماسال نشستی را برای ماه آینده تدارک دیده ایم که در آن از همه احزاب سیاسی استان دعوت می کنیم تا از ظرفیت آن ها استفاده نماییم.

نشاط اجتماعی یکی دیگر از موضوعاتی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و ضرورت دارد که در برنامه ریزی ها به آن پرداخته شود. ما نیز در شهرستان ماسال به جد پیگیر این امر هستیم.

Share