در گفتگویی عنوان شد

انزلی شهر فرهنگی؟ | بودجه فرهنگی در حد صفر است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی گفت: دلیل کم شدن برنامه های فرهنگی به دلیل نزول اعتبارات است و هم اکنون در حد صفر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گفتگوی شهری با موضوع «انزلی شهر فرهنگی؟» به همت انجمن طرفداران توسعه انزلی و همکاری اداره فرهنگ و ارشاد بندر انزلی برگزار شد.

مه سیما نصیری رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر انزلی در این مراسم با بیان اینکه آنطور که شایسته مردم خوب انزلی هست، نتوانستیم امکاناتی را فراهم کنیم، اظهار کرد: اگر به مسائل فرهنگی بها دهیم نشاط اجتماعی در جامعه را در پی خواهد داشت و اگر این نشاط را نداشته باشیم افسردگی و بیماری جامعه را فرا می گیرد.

وی افزود: شهر ما از گذشته شهر فرهنگی بوده است ولی در چند سال اخیر شهر فرهنگی به معنای واقعی نیست.

نصیری با اشاره بر اینکه در رشته های مختلف فرهنگی و هنری هنرمندان زیادی داریم، عنوان کرد: زمانی می توانیم شهر فرهنگی قلمداد شویم که هنرمندان ما خودشان را به تمام کشور نشان دهند.

وی با بیان اینکه تمامی کارها را نمی تواند کمیسیون فرهنگی شورا انجام دهد، گفت: برای حفظ آثار تاریخی ما، میراث فرهنگی نیز باید همراه شورا و شهرداری شود. متاسفانه منابع مالی شهرداری و شورا نیز کم است و به صرف اینکه فقط شهرداری و شورای شهر بخواهد کاری انجام دهد به اهدافمان نمی رسیم.

بودجه فرهنگی صفر است

فرهاد رحمان زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی نیز با ارئه آماری در این جلسه عنوان کرد: عناوین برنامه هایی که در سال ۱۳۹۳ در اداره ارشاد اسلامی برگزار شد ۲۸ مورد، در سال ۹۴، ۱۴۵ برنامه، در سال ۱۳۹۵، ۱۵۳ و در سال ۹۶ به ۱۲۹ برنامه رسید و مقایسه ای که بین برنامه های برگزار شده در چند ماه اول سال ۹۶ با ۹۷ داشتیم در سال ۹۷ تعداد برنامه های کمتری برگزار کردیم.

وی افزود: دلیل کم شدن برنامه های فرهنگی به دلیل نزول اعتبارات است و هم اکنون در حد صفر است و این مسئله به ما اجازه نمی دهد تعداد عناوین برنامه هایمان را افزایش دهیم و هم بخش خصوصی و هنرمندان به خاطر مسائل مالی نمی توانند ورود کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی انزلی با اعلام اینکه تعداد فعالان فرهنگی در بندر انزلی ۵۲ نفر، تعداد مدیران فرهنگی هنری در بخش های خصوصی و دولتی ۵۱ نفر و تعداد خبرنگاران ۴۲ نفر است، افزود: ما در انزلی متاسفانه روزنامه و دفاتر رسمی خبرگزاری نداریم.

وی افزود: ۱۷ آموزشگاه آزاد هنری، ۱۷ کانون آگهی و تبلیغاتی، ۳۶ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۱۱ مرکز فرهنگی هنری شامل کتابخانه ها و سینماها و غیره، ۷ موسسه فرهنگی هنری و در نهایت ۶ نشریه در بندر انزلی فعالیت دارند که تنها یک نشریه فعال و محل دفترش در حوزه بندر انزلی است.

رحمان زاده با اشاره به اینکه بودجه فرهنگی تمامی ادارات در سطح استان صفر بود است، عنوان کرد: به حدی بودجه فرهنگی اداره کل ارشاد استان ناچیز و قلیل است که ترجیح داده می شود برنامه های استانی مثل نمایشگاه سالیانه کتاب برگزار کنند.

عقب ماندگی ادبیات داستانی

حسن پورخندان از موسقی دانان بندر انزلی در این جلسه از وضعیت موسیقی شهر انتقاد کرد و گفت: سیاست غلطی که این روزها به آن پرداخته می شود وجود کافه ها و رستوران هایی است که در آنجا موسیقی سطح پایین اجرا می شود.

مریم ساحلی از داستان نویسان و خبرنگاران شهرستان بندر انزلی نیز اظهار نمود: ادبیات داستانی شهر انزلی هیچ گاه به جایگاه نقاشی و سینما نرسیده است و داستان در این شهر نهالیست در انتظار به بار نشستن.

وی افزود: داستان و نویسندگان این شهر در کتابفروشی ها چه جایگاهی دارد؟ و حمایت از این هنر در مقایسه با دیگر هنرها تا چه اندازه بوده است؟ پرسش هایی هستند که پاسخ آن ها چنان امید بخش نیست.

 

Share