یکی از بزرگترین افتخارات ماست که کشتیرانی دریای خزر سفیر نجات فک باشد
مراسم بزرگداشت منقوش شدن ناوگان کشتیرانی دریای خزر به تصویر فک خزری صبح امروز در انزلی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا خانم لنا هارت، مدیر هلندی انجیاو زیستمحیطی حمایت از فکها نیز در این مراسم گفت: در سالهای خیلی دور وقتی به دعوت سازمان ملل در مراسمی در تهران برای سخنرانی درباره فوک خزر و پستانداران دریایی دعوت شدم، فصل زمستان بود وهوا بسیار سرد بود. یک سری از دانشجویان به همین دلیل با تاخیر به مراسم رسیدند و شروع فعالیتهای ما در این زمینه آغاز شد. از دانشجویان خواستم که به دلیل تاخیرشان و اینکه بسیار از حرفهایم را نشنیده بودند در هتل قرار بگذاریم، و این شروع پروژه فک در ایران بود.
او همچنین گفت: موتور شروعکننده این کار شخصی به نام دکتر محمد مصطفی شاهین فردوس بود که در آن زمان دانشجوی پزشکی بود و متاسفانه ایشان در سال ۲۰۱۰ در خارج از ایران تصادف کرد و جان خود را از دست داد. ما به دلیل خدمات شایستهای که آن مرحوم انجام دادند به خود متعهد شدیم که کاری را که ایشان شروع کردند ادامه دهیم.
خانم هارت در ادامه گفت: فلسفه کاری این است که اگر قرار است اتفاق مثبتی برای پستانداران بیفتد باید این کار توسط افراد بومی و مردم انجام شود. زیرا بدون کمک اینها به هدف مورد نظر نخواهید رسید. مثلا به گروههایی مثل ماهیگیران نمیتوان خرده گرفت و با خشونت آنها را متهم کرد که شما نباید فک را نجات دهید، بلکه باید با آنها ارتباط دوستانه برقرار کرد و از آنها کمک گرفت. اگر آنها به عنوان یک دوست کنار ما قرار بگیرند میتوانند در پیشبرد اهدافمان کمک کنند.
او درباره نتیجه کار گفت: ماحصل ده سال تلاش این بود که کشتیرانی خزر تصمیم گرفت تصویر فک خزر را بر روی ناوگان کشتیهایش داشته باشد و سفیر دریایی این پروژه برای نجات فکها باشد.
مدیر هلندی انجیاو زیستمحیطی حمایت از فکها تاکید کرد: این کار به تنهایی انجام نخواهد شد و نیاز به همراهی گروهها، سازمانها و صنایع مختلف دارد. کار انفرادی هیچوقت جواب نمیدهد و نباید جوامع محلی و انسانی فراموش شود. تاکید میکنم که از آموزش صیادان و ماهیگیران شروع شود و تصمیم گرفتیم که ایران از بین ۵ کشور به عنوان پایلوت انتخاب شود و الگویی برای دیگر کشورهای منطقه باشد.
خانم لنا هارت افزود: گروهها موظف هستند بعد از آموزش آنچه را یاد گرفتهاند در منطقه خود اجرا کنند و اکنون گروههای آموزش دیده در کشورهایی مثل روسیه و قزاقستان در حال فعالیت و اجرا هستند و در سال آینده مرکز فعالیتهای ما در این دو کشور افتتاح خواهد شد.
او به ابعاد بینالمللی کار اشاره کرد و گفت: ما برای این کار علاوه بر مشارکت ملی به مشارکت بینالمللی نیازمندیم و همه همسایگان خزر در این زمینه مسوولیت دارند. تاکید میکنم ما از نهاد های دولتی هیچگونه درخواست مالی نخواهیم داشت و دوست داریم از لحاظ مالی مستقل باشیم ولی نیازمند حمایت معنوی، خدمات، مالی و همکاری در انجام کارها هستیم. همان اتفاقی که در کشتیرانی دریای خزر افتاد و اهداف و کارهای این گروه به دیگر نهادها معرفی شد و استقبال از این موضوع خوشایند ماست. این نشست یکی از بزرگترین افتخارهای ما است که کشتیرانی دریای خزر سفیر نجات این موجود باشد.
خانم لنا هارت درباره چرایی انتخاب فک به عنوان سمبل گفت: من به صورت تخصصی فقط بر روی فک کار میکنم و در دیگر کشورها هم حرف من این است که فک اهمیت دارد، ولی ممکن است برخی بگویند چرا فک؟ فک میتواند یک چهرهی زیبا و دوست داشتنی باشد که به عنوان سمبل سلامت منطقه دریایی است و همان کاری است کشتیرانی دریایی ایران در حال انجام آن است. فک را به عنوان سمبل مطرح میکنید که در نهایت به نجات دریای خزر و اکوسیستم دریایی میرسد. هدف این است که شما از این طریق اکوسیستم دریایی منطقه خود را نجات دهید.
مدیر هلندی انجیاو زیستمحیطی حمایت از فکها تاکید کرد: نکته مهمی که در این منطقه به خصوص در مورد فک خزر وجود دارد این است که گروههای مختلفی از کشورهای دیگر که شاید به دلایل سیاسی هم باشد مخالف اجرای این پروژه به صورت پایلوت در ایران هستند. چون تمام پروژههای بزرگ در کشورهایی مثل انگلیس آغاز می شود و بابت اجرای آن از سازمان ملل بودجه مبالغ هنگفتی دریافت میکنند ولی شما ثابت کردهاید که میتوانید که پروژهها را بدون دریافت کمکهای خارجی و دعوت از متخصصین خارج با اتکا به علم و دانش خود به تنهایی به انجام برسانید و خود به علم و دانش مسلح هستید و همین اسلحه برای رشد و پیشرفت کافی است و واقعا هم کار پیچیدهای نیست و قابل انجام است. حتی اگر هم خلاف این موضوع باشد در طول ده سال نشان دادیم که این کار قابل انجام است.
در بخش دوم این مراسم از نقش بستن تصویر فک خزری بر کشتیهای شرکت کشتیرانی دریای خزر کشتی های منقوش رونمایی شد.
در این مراسم مهندس غنجی، عضو هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مهندس تقی معاونت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دکتر پروین فرشچی، معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور، مهندس چراغی، مدیر اداره بنادر و درینوردی گیلان، معاون کنسول روسیه در گیلان و همچنین امام جمعه شهر بندرانزلی و مدیران شرکت کشتیرانی دریای خزر حضور داشتند.
دیدگاه