صرفه جویی تنها روی کاغذ

تشویق مردم به صرفه‌جویی و روشنایی چراغ بانک‌های رشت در اوج ساعات مصرف!

درست زمانی که شاهد کمبود برق و قطعی برق در سراسر کشور هستیم و ادارات برق استان‌ها اقدام به خاموشی با برنامه کرده اند، به نظر می‌رسد بانک‌های کشور هیچ علاقه‌ای به صرفه‌جویی ندارند و برق خود را در سراسر شب روشن نگه می‌دارند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کمبود و قطعی برق، امسال بیش از گذشته به چشم آمد و گرمای بیش از حد هوا، افزایش مصرف برق و فرسودگی امکانات از دلایل قطعی برق عنوان شد.

در اوایل تابستان امسال بود که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان گیلان براساس گزارش وزارت نیرو از کمبود پنج هزار و ۳۰۰ مگاواتی تولید برق در کشور خبر داد و کمک‌های مردمی و مدیریت مصرف را تنها راه حل این مشکل عنوان کرد (اینجا) همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز با اعلام کمبود برق در کشور، خواستار صرفه‌جویی ادارات، صاحبان صنایع و شهروندان شد.(اینجا)

در ادامه با ابلاغ استاندار گیلان به مانند چند استان دیگر کشور به جهت کاهش مصرف برق تغییر ساعت کاری ادارات و دستگاه های اجرایی تا ۱۵ مرداد ماه اعلام شدو آغاز ساعت کار در ادارات از ساعت ۶ و ۳۰ و پایان آن ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه تعیین شد.

همچنین از تمام دستگاههای اجرایی خواسته شد که سیستم های سرمایشی، روشنایی و رایانه ای غیر ضروری را همزمان با پایان ساعت کاری خاموش کنند. اگرچه بانکها و بیمه ها از مصوبه تغییر ساعت کاری مستثنی شده بودند اما این مسئله منافاتی با صرفه جویی در مصرف انرژی ندارد.

متاسفانه زمانی که به بسیاری از ادارات و دستگاه اجرایی مراجعه می‌کنیم با روشن بودن تعداد زیادی لامپ‌ و کار کردن بی‌وقفه کولرها مواجه هستیم.

علاوه بر این موارد نکته مهمی که این چند وقت اخیر به چشم می‌خورد روشن بودن چراغ بانک‌ها در ساعات تعطیلی است. با توجه یه ساعات اوج مصرف برق یعنی ساعت ۱۳ تا ۱۷ و ۲۰ الی ۲۳ بانک‌ها دقیقا در زمانی که مردم احتیاج به برق دارند و از گرمای هوا رنج می‌برند، تعداد زیادی از بانکها بدون هیچ توجهی اقدام به روشن گذاشتن لامپها کرده اند.

درست زمانی که شاهد کمبود برق و قطعی برق در سراسر کشور هستیم و ادارات برق استان‌ها اقدام به خاموشی با برنامه کرده اند، به نظر می‌رسد بانک‌های کشور هیچ علاقه‌ای به صرفه‌جویی ندارند و برق خود را در سراسر شب روشن نگه می‌دارند.

گفتنی است روز گذشته خبری منتشر شد که شرکت توزیع برق استان تهران، برق ساختمان اداری تعداد زیادی از نهادهای اجرایی را به دلیل مصرف بیش از حد قطع کرده است و به نظر میرسد این موضوع باید در استان گیلان نیز اجرایی شود.

 

Share