معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان:

متجاوزین به انفال جدا از مردم بومی هستند | بوم‌گردی از پیوست فرهنگی برخوردار است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، متجاوزین به عرصه های ملی را جدا از مردم بومی دانست و گفت: باید جنگل را حفظ کنیم و به زمین خواران اجازه فعالیت ندهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت شعبانپور در شورای اداری شهرستان ماسال که با حضور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد، با بیان اینکه ما در گیلان از گذشته تاکنون زندگی خودمان را وابسته به دریا، ساحل، جنگل و مرتع می دانیم، اظهار کرد: اگر منابع طبیعی گیلان آسیب ببیند، بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم.

وی، متجاوزین به عرصه های ملی را جدا از مردم بومی دانست و گفت: باید جنگل را حفظ کنیم و به زمین خواران اجازه فعالیت ندهیم.

وی با بیان اینکه گیلان با حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ کیلومترمربع مساحت بعد از تهران و البرز بیشترین تراکم جمعیتی را دارد، تصریح کرد: در ایام تعصیلات جمعیت گیلان به پنج میلیون نفر افزایش پیدا می کند و این در حالی است که دریافت عوارض صورت نمی گیرد لذا وظیفه داریم از منابع طبیعی و محیط زیست گیلان حفاظت کنیم.

این مقام مسئول، با اشاره به تولید روزانه یک هزار و ۸۰۰ تن پسماند در گیلان، یادآور شد: تولید پسماند با حضور گردشگران به ۳ هزار تن در روز افزایش پیدا می کند و مکانی برای امحا نداریم، زیرا سطح آب های زیرزمینی در گیلان بالاست و به سرعت آلوده می شود. متاسفانه هنوز لایحه پسماند استان های شمالی در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.

شعبانپور، هزینه ایجاد زباله سوز را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: باید اعتبار لازم جهت ساخت زباله سوز تامین شود.

وی با اشاره به روند کاهشی جمعیت روستاهای گیلان، عنوان کرد: نمی توانیم از روستاییان انتظار داشته باشیم در روستا باقی بمانند و تولیدات داشته باشند، اما درآمد آنان را تضمین نکنیم لذا به حاشیه شهرها در قالب سکونتگاه های غیررسمی مهاجرت می کنند که آسیب های اجتماعی را به دنبال دارد.

معاون استاندار گیلان، حراست و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را اولین پیوست طرح بوم گردی دانست و عنوان کرد: همچنین طرح بوم گردی از پیوست فرهنگی برخوردار است و باید با حفظ فرهنگ، بوم و معماری گیلان ساخت و ساز انجام دهیم تا اشاعه دهنده فرهنگ ما باشد و به ارتقای درآمد روستاییان کمک کند. این طرح برای یک هزار روستا برنامه ریزی شده تا روستاییان ثبات داشته باشند.

Share