رئیس حفاظت محیط زیست املش:

تصاویر ‌«شوکا» در عرصه‌های طبیعی شرق گیلان به ثبت رسید

علی درویشی، رئیس حفاظت محیط زیست املش گفت:‌ تصاویر حضور شوکا در عرصه‌های طبیعی املش توسط مأموران یگان حفاظت این شهرستان به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علی درویشی اظهار داشت:‌ مأموران حوزه یگان حفاظت محیط زیست شهرستان املش در جریان کنترل و انجام پایش‌های خود موفق به ثبت تصاویری جدید از حضور شوکا در عرصه‌های طبیعی این منطقه شدند.

رئیس حفاظت محیط زیست املش افزود:‌ مأموران یگان حفاظت این اداره در جریان انجام برآورد تقریبی جمعیت شوکا که در واقع کوچکترین گوزن ایرانی محسوب می‌شود با دوربین‌های الکترونیکی مخصوص خود موفق به ثبت تصاویری جدید از این حیوان شدند.

درویشی نوع زیستگاه محل زندگی شوکا را برشمرد و تصریح کرد:‌ این حیوان نجیب و محجوب در جنگل‌های انبوه و پهن برگ استان گیلان زندگی می‌کند و طبق نتایج بررسی‌ها و برآوردهای انجام شده از گونه‌های در معرض خطر انقراض استان محسوب می‌شود.

وی جثه شوکا را کوچکتر از مرال اعلام کرد و بیان داشت:‌ پاهای این حیوان فوق‌العاده زیبا، بلندتر از دست‌هایش است و دم کوتاه،‌ موهای قهوه‌‌ای رنگ در فصل تابستان و موهای نسبتاً بلند در فصل زمستان از دیگر ویژگی‌ها و خصوصیات شوکا محسوب می‌شود.

رئیس حفاظت محیط زیست املش خاطرنشان کرد:‌ با اجرای طرح موسوم به “طرح تنفس جنگل‌ها”‌ در استان‌های شمالی از جمله گیلان شرایط و موقعیت بسیار مناسبی جهت رشد این حیوان و افزایش جمعیت آن در عرصه‌های طبیعی ایجاد شده است.

درویشی پایش مستمر مأموران حفاظت در افزایش جمعیت شوکا را مؤثر دانست و اظهار داشت:‌ در حال حاضر کنترل و پایش‌های مستمر توسط مأموران یگان حفاظت به وسیله تجهیزات الکترونیکی مانند دوربین‌های هوشمند و بازرسی‌های میدانی انجام می‌شود.

وی دشمنان طبیعی و غیرطبیعی شوکا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد:‌ علاوه بر تهدیدکنندگان طبیعی نظیر پلنگ،‌ گرگ،‌ شغال و گربه جنگلی شوکا از صیادان و شکارچیان غیرمجاز نیز آسیب‌های فراوانی دیده که در صورت شناسایی با آنان برخوردهای قانونی انجام می‌شود.

رئیس حفاظت محیط زیست املش در مورد دیگر خصوصیات ظاهری شوکا ابراز داشت:‌ نوع نر این حیوان دارای شاخ‌هایی بزرگ است و شاخک‌های کوچکی نیز بر روی آن قرار دارد که این شاخ‌ها در اواسط پاییز می‌افتند و در اوایل فصل بهار مجدداً رشد می‌کنند.

Share