طی دو ماه گذشته؛

زمینه اشتغال پنج هزار نفر در گیلان فراهم شد

مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت : طی دو ماه گذشته ،با معرفی افزون بر یکهزار و ۶۰۰ طرح به بانک های عامل،زمینه ایجاد اشتغال برای حدود پنج هزار نفر در استان فراهم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عبدالله سلمان نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، از ثبت نام افزون بر۱۲ هزار و یکصد نفر در سامانه کارا تا زمان حاضر خبر داد وافزود: از این تعداد ۱۰ هزار و ۵۵۱ در زمینه اشتغال روستایی و یکهزار و ۵۵۱ نفر در زمینه فراگیر ثبت نام کرده اند.
وی با بیان اینکه تا کنون یکهزار و ۱۵۷ طرح روستایی و عشایری در قالب تکاپو با مبلغ ۱۱۱ میلیارد و ۲۷۶ میلیون تومان به بانک های عامل معرفی شده اند، اظهار کرد: طی دو ماه گذشته، زمینه اشتغالزایی دو هزار و ۳۷۸ نفر در بخش روستایی و عشایری طرح تکاپو در استان فراهم شده است.
وی طرح های معرفی شده روستایی به بانک های عامل را در بخش های جهاد کشاورزی، شیلات، میراث فرهنگی، صنعت و معدن، منطقه آزاد و ورزش و جوانان عنوان کرد.
سلمان نژاد یادآورشد: با پرداخت کامل تسهیلات به تعداد طرح های یاد شده عشایری و روستایی، برای دو هزار و ۳۷۸ نفر اشتغالزایی می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۵ مورد پرداخت کامل و اقساطی انجام شده است، تصریح کرد: برای این طرح ها، ۷۹۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که منجر به ۲۳ مورد اشتغالزایی مستقیم شده است.
سلمان نژاد همچنین از معرفی ۳۳۸ طرح اشتغال فراگیر به بانک های عامل خبر داد و افزود: برای این طرح ها، ۱۲۵ میلیارد و ۲۸۸ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که با اجرای آنها برای دو هزار و ۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم می شود.
مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان خاطرنشان کرد: برای امسال ، اشتغالزایی افزون بر ۱۸ هزار نفر با اجرای طرح تکاپو در استان پیش بینی شده است.
وی با یادآوری اینکه متقاضیان تسهیلات طرح های اشتغال فراگیر و روستایی در قالب سامانه کارا ثبت نام می کنند، ادامه داد: اشتغال فراگیر مربوط به شهرها و اشتغال روستایی مربوط به شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر و روستاهاست.
وی بیشترین رسته فعالیت ها را در گیلان ۱۲ رسته شامل شالی کوبی ، زیتون، خدمات فنی و کشاورزی، خدمات بازرگانی، تولید و فرآوری چای ، آبزی پروری، گردشگری، صنایع دستی، مواد غذایی، بسته بندی، طیور، فناوری و اطلاعات عنوان و اضافه کرد: متقاضیان بایستی برای اطمینان از اینکه طرحشان جزو این تسهیلات قرار می گیرد، طرح های خود را با چهار دستگاه صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، شیلات و میراث فرهنگی هماهنگ کنند.
به گفته سلمان نژاد؛ در حال حاضر، زنجیره اشتغال از تولید تا عرضه کامل نیست و در جاهایی شکاف هایی وجود دارد و این امر موجب می شود که نه تنها اشتغال هایی که ایجاد می شود ، پایدار نباشد، بلکه بهره وری هم پایین می آید.
افزون بر ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب طرح تکاپو به گیلان اختصاص یافته که ۳۰۸ میلیارد تومان مربوط به اشتغال روستایی و ۵۸۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز مربوط به اشتغال فراگیر می باشد.

Share