استاندار گیلان در آیین رونمایی از چند پروژه دریایی و بندری آستارا؛

بخش ریلی با دریایی باید در کنار هم قرار گیرند | بندر آستارا به نسل سوم بنادر می‌پیوندد

استاندار گیلان با بیان اینکه الحاق بارانداز ریلی به بندر آستارا در دستور کار قرار داشته است، تصریح کرد: بخش ریلی با دریایی باید در کنار هم قرار گیرند و بحث رقابتی به سود هیچ کدام از طرفین نیست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین رونمایی و بهره‌برداری رسمی از لایروب، یدک کش اختصاصی بندر آستارا و چند پروژه دریایی و بندری آستارا با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر دریانوردی کشور، استاندار گیلان، نماینده مردم آستارا در مجلس، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و دیگر مسوولین استانی برگزار شد.

امیدواریم شاهد تحولات عظیم در توسعه آستارا باشیم

فرماندار آستارا در این مراسم گفت: امیدواریم با توجه به اقدامات انجام شده طی سال‌های متمادی در آستارا شاهد تحولات عظیم در توسعه شهرستان باشیم و با توجه به تأکید استاندار گیلان به قابل لمس بودن این توسعه برای مردم آستارا با توجه به موقعیت استراتژیک شهرستان و برخورداری از ترانزیت ریلی و دریایی زمینی از بسترهای موجود، استفاده بهینه کنیم.

رنجکش گفت: امید است با توجه به ظرفیت های موجود شهرستان بحث اشتغال زایی از طریق گردشگری و با توجه به اینکه بندر تازه تاسیس آستارا هم مستثنا از این قاعده نیست، در حوزه گردشگری دریایی می توان از ظرفیت‌های موجود این بندر استفاده کرد.

بندر آستارا با کاربری تجاری و گردشگری یکی از بنادر کلیدی می‌باشد

در ادامه مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: بندر آستارا با کاربری تجاری و گردشگری یکی از بنادر کلیدی می‌باشد و سعی شده در دو زمینه حوزه تجاری و حوزه گردشگری دریایی استفاده بهینه شود.

حسین چراغی گفت: در سه سال اخیر با رشد زیرساخت‌ها در بخش دریایی، دو واحد شناور که توسط بخش خصوصی خریداری شده و یک ترمینال غلات، با توجه به ظرفیت‌های جدید حوزه خزر و همچنین سالن ارائه خدمات گمرکی افتتاح می‌شود.

بخش ریلی با دریایی باید در کنار هم قرار گیرند | بندر آستارا به نسل سوم بنادر می‌پیوندد

استاندار گیلان نیز در این مراسم اظهار داشت: کشور مسیر خوبی برای آستارا ترسیم کرده و با توجه به حمل و نقل ریلی و باراندازی آستارا _آستارا می توان با اتصال به بندر و حمل و نقل مشترک ریلی و دریایی تحول اقتصادی عظیمی را در منطقه ایجاد کرد.

سالاری گفت: در مسیر جاده گردنه حیران و آستارا با ایجاد توسعه حمل و نقل جاده ای و اتصال این زیرساخت به کشور عراق برای فعالیت‌های منجر به صادرات مجدد با ایجاد معافیت گمرکی، مالیاتی و مشاوره حقوقی، برای جذب سرمایه گذار فرصت مناسبی می‌باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه الحاق بارانداز ریلی به بندر آستارا در دستور کار قرار داشته است، تصریح کرد: بخش ریلی با دریایی باید در کنار هم قرار گیرند و بحث رقابتی به سود هیچ کدام از طرفین نیست.

وی گفت: این بندر نباید صرفا محلی برای عبور باشد این بندر به نسل سوم بنادر می‌پیوندد تا مشاغل مختلف در کنار آن ایجاد شود و مردم ساحل نشین هم از این طرح بهره مند شوند.

مشخصات پروژه‌های افتتاح شده

کلنگ زنی و آغاز احداث پایانه غلات، احداث یک پست اسکله به طول ۷۵ متر، احداث سیلوهای ذخیره غلات (فاز اول ظرفیت ۳۰ هزار تن- قابل توسعه تا ۱۲۰ هزار تن)، خرید دو دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۳۰۰ تن بر ساعت با مبلغ کل سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی از پروژه های افتتاح شده صبح امروز بود.

همچنین سرمایه گذاری در بخش خرید تجهیزات دریایی، لایروب جاده ابریشم با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب و یدک کش درفش کاوه با قدرت موتور ۱۲۰۰ اسب بخار، کشور سازنده هلند در مجموع با مبلغ کل سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی مورد بهره برداری قرار گرفت.

احداث و تکمیل ساختمان گمرک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با سرمایه گذاری ۵ میلیارد ریال از دیگر پروژه های افتتاح شده امروز بود.

به گزارش دیارمیرزا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

Share