ناظر گمرکات استان گیلان خبر داد:

از ثبت ملی ساختمان قدیمی گمرگ آستارا در فهرست آثار ملی تا ۲۴ ساعته شدن فعالیت گمرک

ابوالقاسم یوسفی نژاد در مراسم آغاز به کار ۲۴ ساعته شدن گمرک آستارا گفت: بازسازی و نگهداری ساختمان قدیمی و چوبی گمرگ آستارا معروف به «خانه بلژیکی ها» از سال گذشته آغاز و این بنای تاریخی به شماره ۳۱۸۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ناظر گمرکات استان گیلان در مراسم آغاز به کار ۲۴ ساعته شدن گمرک آستارا گفت: بازسازی و نگهداری ساختمان قدیمی و چوبی گمرگ آستارا معروف به «خانه بلژیکی ها» از سال گذشته آغاز و این بنای تاریخی به شماره ۳۱۸۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این خانه در حدود سال ۱۲۷۵ شمسی توسط «میبدوژ» رئیس وقت گمرک آستارا بنا شد، ادامه داد: در دومرحله با دریافت اعتبار مجموع ۱۰ میلیارد ریالی سعی در اتمام این پروژه که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تا پایان سال جاری داریم.

ابوالقاسم یوسفی نژاد گفت: همچنین با تخصیص و دریافت اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریالی برای گمرک آستارا در خصوص محوطه سازی گمرک این شهرستان برنامه و چشم انداز روشنی برای آستارا در نظر داشته و با پیگیری دولت تدبیر و امید و وزیر اقتصاد که مسئول مشترک کمیته ایران و آذربایجان هستند سعی در اتمام و راه اندازی پروژه حمل و نقل ریلی آستارا هستیم.

وی افزود: عمده محصولاتی که از طریق حمل و نقل ریلی جا به جا می شوند کالاهای فله مانند سیمان و میوه بوده و از هر چیزی که باعث کاهش هزینه حمل و نقل شود استقبال کرده و این امر موجب اشتغال مردم منطقه و افزایش درآمد های گمرکی برای دولت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به ۲۴ ساعته شدن گمرک زمینی آستارا هم در بخش تجارتی و هم مسافری افزود: آستارا با داشتن مرز دریای و زمینی و ریلی نقطه عطف اقتصاد منطقه بوده و این امر با سرمایه گذاری تجارو بازرگانان داخلی و خارجی و حمایت دولت میسر خواهد شد.

یوسفی نژاد گفت: برای بحث اختصاص اسقرار کارشناسان و تخصیص کد گمرکی اختصاصی اتصال به فیبر نوری انجام شده و واردات و صادرات روزانه کالا با حجم بالا و هزینه پایین رغبت تجار را به حمل و نقل دریایی و ریلی سوق می دهد.

اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی کالا، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، صدور موافقت نامه تجارت بین المللی و برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.

۲۴ ساعته شدن فعالیت مرزهای آستارا، جلفا و بیله‌سوار دو طرفه است

حسین کاخکی عصر امروز در جریان بازدید از اداره‌کل گمرک این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فعالیت مرزهای آستارا، جلفا و بیله‌سوار براساس مصوبات کمیسیون‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت ۲۴ ساعته شدند.

وی با بیان اینکه ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرزهای آستارا، جلفا و بیله ‌سوار براساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با مقامات هم‌مرز به صورت رسمی از امروز آغاز می‌شود گفت: هماهنگی برای ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرزهای آستارا، جلفا و بیله‌سوار دو طرفه بوده و مقامات گمرک جمهوری آذربایجان نیز دراین‌باره همکاری کرده‌اند.

مدیرکل دفتر همکاری‌های بین‌الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استقرار گمرک در بارانداز ریلی آستارا-آستارا افزود: برای تبادل اطلاعات بین گمرک آستارای ایران و جمهوری آذربایجان به زیرساخت‌هایی در بارانداز ریلی آستارا- آستارا نیاز داریم که امیدواریم شرکت طرف قرارداد این زیرساخت‌ها را فراهم کند.

اداره کل گمرک آستارا در امور واردات و صادرات قطعی کالا، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، حمل و نقل داخلی و خارجی، صدور موافقت نامه تجارت بین المللی و برگ خروج خودرو، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.

به گزارش دیارمیرزا، شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و سومین مرز پر تردد کشور است.

Share