یک لحظه مکث

جنگل زمانی زیباست که آتشی در آن به پا نشود و مسافر زمانی عزیز است که چادری جلوی خانه‌ سبز نشود!

طی این همه سالها در ایام تعطیلات عید و همچنین تابستان جمعیت ۲.۵ میلیون نفری استان گیلان چندین برابر می‌شود که سهم استان از این همه مسافر افزایش میزان تولید پسماند و افزایش ترافیک درون و برون شهری بوده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استان گیلان با داشتن جاذبه های طبیعی فراوان و میراث فرهنگی غنی همواره یکی از پرترددترین استانهای کشور در ایام نوروز بوده است و همه ساله نیز بر تعداد گردشگران ورودی به استان افزوده می‌شود.

طی این همه سالها در ایام تعطیلات عید و همچنین تابستان جمعیت ۲.۵ میلیون نفری استان گیلان چندین برابر می‌شود که نه تنها بودجه‌ی خاصی از سوی مسئولان پایتخت نشین برای گیلان جهت پذیرایی از این تعداد گردشگر اختصاص پیدا نکرده بلکه سهم استان از این همه مسافر افزایش میزان تولید پسماند، رهاسازی زباله در طبیعت، افزایش ترافیک درون و برون شهری، ایجاد جلوه نازیبا با نصب چادر مسافرتی در کوچه و پیاده رو و مهمتر از همه آتش سوزی در جنگلهای بکر گیلان به عنوان میراث طبیعی استان و کشور بوده است.

بی‌تردید هیچ‌کسی مخالف حضور گردشگران نیست آنهم در دورانی که با صنعت گردشگری می‌توان به راحتی بودجه کشور را تامین کرد اما همانطور که همه چیز آداب و رسوم خاصی دارد، گردشگری نیز حساب و کتاب دارد و هیچ‌کسی انتظار ندارد که وقتی صبح از خانه پایش را بیرون می‌گذارد به یکباره چشمانش به چادر مسافرتی بخورد که جلوی در خانه‌اش سبز شده!

بنظر می‌رسد حالا که استان گیلان دو مقوله کشاورزی و گردشگری را به عنوان اولویت توسعه خود انتخاب کرده متولیان امر اقدامات لازم درخصوص ساماندهی کمپینگ‌ها را نیز با نظارت و دقت نظر بیشتری انجام دهند.

از سوی دیگر متاسفانه بی‌توجهی به حفظ و حراست از منابع طبیعی و جنگلها نیز یکی دیگر از معضلات امروزی ماست، همین چند روز پیش بود که بلافاصله با وزش باد گرم شاهد آتش سوزی گسترده در بخش بزرگی از جنگلهای سراسر استان گیلان بودیم که متاسفانه چندین هکتار از جنگل نیز تبدیل به خاکستر شد و از بین رفت.

البته در این بین همه تقصیرها را نمی‌توان به گردن مسافران و گردشگران انداخت و خود ما گیلانی‌ها نیز در پاسداشت آنچه که داریم کوتاهی می‌کنیم. نمونه اش در همین پارک جنگلی سراوان رخ داد و درحالیکه وقتی از مسافران خواهش کردیم که آتش را بعد از پایان کار حتما خاموش کنند با فروتنی پذیرفتند اما متاسفانه بعضی از خود ما گیلانی‌ها به این تذکر که از باب امر به معروف و نهی از منکر بوده طلبکارانه برخورد کرند. فکر می‌کنیم تمام جنگلها ارث پدری ماست و با پرداخت ۵ هزار تومان ورودی دیگر هرکاری که دلمان خواست می‌توانیم در آن انجام دهیم!

هم‌استانی عزیز و گردشگر محترم هدف همه ما از مسافرت و گشت و گذار طبیعت این است که ساعتها و بلکه روزها در کنار خانواده اوقات خوشی را سپری کنیم اما خوشگذرانی ما نباید سبب ناراحتی دیگران و خدای نکرده آسیب رساندن به طبیعت همراه شود. جنگلها زمانی زیبا هستند که زباله‌ای در آن رها نشود و آتشی به دل آنها نیفتد. بی‌شک تماشای تنه و شاخه‌های نیم سوخته درختان برای هیچ کدام از ما دلپیذر نیستند!

Share