معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان:

وقتی اشتغالی نباشد طبیعتاً ازدواجی هم در کار نیست | افزایش خیانت در بین زوجین

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان با اشاره به ارتباط تنگاتنگ بیکاری و انحلال خانواده‌ها گفت: «بیکاری» موجب ایجاد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، احمد آقایی اظهار داشت: مهم‌ترین عاملی که می‌تواند زمینه‌های سست شدن بنیان خانواده و آماده کردن بسترهای لازم برای انحلال آن و طلاق زوجین را به‌راحتی فراهم کند وجود معضلی به نام بیکاری در جامعه است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان بزرگترین چالش خانواده‌های امروز را طلاق دانست و افزود: امروزه تمامی نظام‌های اجتماعی با این چالش بزرگ درگیرند و جولان چالش بزرگ طلاق در ایران و البته استان گیلان نیز بر کسی پوشیده نیست.

آقایی به بیان عوامل موثر در ایجاد انشقاق در خانواده‌ها پرداخت و بیان داشت: وجود فقر در جامعه که ناشی از نبود فرصت‌های شغلی کافی در یک جامعه است می‌تواند خود به تنهایی بسترساز بسیاری از آسیب‌ها از جمله بداخلاقی و خیانت در خانواده‌ها را رقم بزند.

وی از دغدغه‌های مهم خانواده‌های ایرانی را اشتغال جوانان اعلام کرد و اظهار داشت: وقتی اشتغالی وجود نداشته باشد طبیعتاً ازدواجی نیز در جامعه به‌وقوع نمی‌پیوندد و پیوندهای انجام شده نیز با خطر و چالش بزرگ انحلال و سست شدن پایه‌ها مواجه می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان خاطرنشان کرد: خانواده برای بقا به مادیات تکیه اساسی دارد بنابراین بروز مسائلی همچون پایین آمدن آستانه صبر و تحمل در بین زوجین و بروز اختلاف و درگیری در خانواده به‌علت عدم تامین مالی رخ می‌دهد.

آقایی به بحث اعتیاد به‌عنوان یکی از خروجی‌های معضل فقر و بیکاری اشاره کرد و  عنوان داشت: امروزه تمام نظام‌های اجتماعی دنیا با گسترش و شیوع این پدیده شوم و بسیار خطرناک در جوامع خود مواجه‌اند و کشور ما و استان گیلان نیز از این قائده مستثنی نیستند.

وی به بحث وقوع خیانت در خانواده‌ها اشاره کرد و با بیان عوامل ایجاد آن ابراز داشت: فضای مجازی در دگرگون شدن سبک زندگی تاثیر به‌سزایی داشته به‌نوعی که با گسترش آن در خانواده‌ها خیانت در بین زوجین افزایش پیدا کرده و موجبات انحلال آن را فراهم می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان به دخالت والدین اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از عوامل مهمی که می‌تواند زمینه‌ساز طلاق باشد دخالت‌های بی‌جا به‌ویژه دخالت از سر تعصب و بعضاً غیراصولی مادران است که سبب به‌هم خوردن استحکام خانواده‌ها می‌شود.

آقایی به وجود خشونت و عوامل ایجاد آن در جامعه و خانواده‌ها اشاره کرد و بیان داشت: خشونت به‌عنوان یکی دیگر از عواملی که حاصل وجود فقر مادی در جامعه و خانواده است می‌تواند سبب بروز هتاکی و برخوردهای فیزیکی بسیاری بین زوجین در محیط خانه شود.

وی وجود انواع تعارضات فرهنگی در بین زوجین را در سست شدن پیوندها موثر دانست و افزود: وجود این تعارضات فرهنگی منشاء بسیاری از انشقاق‌هایی است که در خانواده‌ها رخ می‌دهد بنابراین زوجین باید به این نکته مهم که دین اسلام سفارشات زیادی در آن خصوص داشته توجه کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان در مورد عوامل تشدیدکننده طلاق عنوان کرد: ماهواره و فضای مجازی که هم اکنون به‌راحتی در اختیار و دسترس تمامی افراد قرار دارد و منشاء بسیاری از الگوپذیری‌ها در جامعه است در تشدید سست شدن پیوندها نقش به‌سزایی دارند.

آقایی منشاء بسیاری از انحرافات، خیانت‌ها و فساد را فضای مجازی و ماهواره دانست و تصریح کرد: کسانی که قدرت درک درستی از زندگی مشترک ندارند و فاقد حسن تدبیر و البته ظرفیت لازم هستند با ورود و دسترسی به چنین امکانات و فضاهایی به‌راحتی در دام آن گرفتار می‌شوند.

وی عدم بلوغ فکری در افراد را عاملی در جهت اثرگذاری مخرب فضای مجازی خواند و ابراز داشت: ابزار جنگ نرم در دنیای امروز ماهواره‌ها و فضای مجازی است به‌طوری که دیگر دشمن نیازی به اسلحه و لشکرکشی ندارد و به‌راحتی می‌تواند به اهداف خود در یک جامعه دست یابد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری گیلان وظیفه مسئولان را بسیار خطیر خواند و افزود: مسئولان کشور به‌ویژه فعالان عرصه فرهنگی باید در جهت اطلاع‌رسانی، شفاف‌سازی و فرهنگ‌سازی مطلوب اقدامات لازم را انجام دهند و دسترسی به فضای مجازی پاک را فراهم کنند.

Share