عزت الله ضرغامی

از ملت آپلود تبدیل به ملت دانلود شده‌ایم | همه حرف می‌زنند و کسی عمل نمی‌کند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گاهی روحیه آقازادگی در رسانه‌های داخلی بیداد می‌کند در حالی که این صفت با رسالت رسانه همخوانی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، عزت‌الله ضرغامی در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر که در دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه برگزار شد با اشاره به اینکه رسانه کارمندی اهانت به کارکنان و استعاره‌ای برای رفع تکلیف و دریافت بودجه است اظهار داشت: بدتر از هرچیزی نگاه آقازادگی به رسانه است زیرا رسانه رسالت است و با آقازادگی همخوانی ندارد.

ضرغامی عنوان کرد: گاهی روحیه آقازادگی در رسانه بیداد می‌کند و این موضوع هم در کسانی که رسانه را اداره و پیام را تولید می‌کنند و هم کسانی که موضوع پیام هستند قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه ابوذر صداقت و شجاعت داشت به همین دلیل زبان و مشی آن ماندگار است بیان کرد: رسانه چنانچه شجاعت و صداقت نداشته باشد رسانه نیست و ذات رسانه به معنای واقعی باید همراه با شجاعت و صداقت باشد.

ضرغامی با بیان اینکه چنانچه پیام رسانه درک نشود پیامی منتقل نشده است گفت: گاهی پیام رسانه درک می‌شود اما نتیجه عکس دارد و در این شرایط نباید پیام انتقال داده شود.

وی با اشاره به اینکه روزنامه‌نگار حرفه‌ای و شجاع از آقازادگی به دور است و همچون ابوذر باید در طرح خبر و پیام شجاعت داشته باشد گفت: بدون شجاع و صداقت نمی‌توان به روحیه علاج‌جویانه در رسانه دست یافت.

ضرغامی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به مستندسازان گفت: ایشان فرمودند مستند ساخته شده باید چاره‌جویانه و دلسوزانه باشد و از کینه و خصومت شخصی دوری کند و نگاهی ناصحانه و علاج‌حویانه داشته باشد.

وی عنوان کرد: شجاعت بستن چشم و باز کردن دهان نیست بلکه شجاعت این است که در مقابل افرادی که به دنبال گفتن حرف‌های به ظاهر آوانگارد هستند از حقی دفاع شود، هرچند فضای رسانه‌ای به دنبال محکوم کردن آن باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه گاهی افرادی به دنبال آسیب به نظام هستند و تصور می‌کنند قدرت رسانه‌ای و شجاعت دارند گفت: اکنون خودسانسوری بلای جان نیروهای انقلابی شده و رفاقت بین افراد مانع از موفقیت می‌شود.

ضرغامی با بیان اینکه الگوی همه باید مقام معظم رهبری باشد افزود: هر ثانیه حضور مقام معظم رهبری برای انقلاب برکت است و حتی مخالفان جدی ایشان معتقد هستند کوچکترین آسیب به ایشان به عنوان ستون همه را نابود می‌کند و هیچ جریانی ماندگار نیست و تمام جریانات این را متوجه می‌شوند اما تنها احترام ظاهری مهم نیست و فرمایشات ایشان باید عملی شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور همه حرف می‌زنند و کسی عمل نمی‌کند گفت: در بسیاری از مواقع دفاع از عملکرد یک فرد ممکن است شنا کردن در جهت خلاف باشد و این شجاعت است.

ضرغامی با بیان اینکه چنانچه نگاه رسانه ناصحانه و به دور از کینه باشد باید صادقه رفتار افزود: نگاه ما در نقد باید دلسوزانه باشد در حالی که بسیاری از نقدها و گزارش‌های ما عملا تأثیرگذار نیست چون از روی کینه و خرد کردن و تحقیر طرف مقابل است.

وی با اشاره به موضوع فضای مجازی عنوان کرد: در اغتشاشات اخیر جنبه منفی فضای مجازی دیده و به اجبار اقدامات سلبی انجام شد در حالی که هیچکس امروز در کشور قائل به این نیست که فضای مجازی در کشور محدود شود.

ضرغامی با بیان اینکه بارها از مقام معظم رهبری بیان شده که امروز فضای مجازی امکاناتی برای ما فراهم کرده است گفت: در زلزله استان کرمانشاه به دلیل وجود فضای مجازی و در مقایسه با رودبار همبستگی ملی و امدادرسانی عمومی ایجاد شد و انگیزه بین مردم توسط فضای مجازی افزایش یافت به طوری که مدیریت کمک‌های مردمی دشوار شد.

وی با اشاره به اینکه افرادی نیز با استفاده از فضای مجازی به کشور لطمه زدند و در صورت استفاده صحیح زبان مشترک ایجاد می‌شود افزود: فضای مجازی باید ابزاری برای تحقق وعده باشد به شرط اینکه نگاه ما انقلابی باشد.

ضرغامی بیان کرد: وظیفه ملی و انقلاب همه فعالان رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی بسته‌بندی حرفه‌ای و کارآمد از تمدن اسلامی در فضای مجازی است در غیر این صورت تمدن اسلامی دفن می‌شود در حالی که امروز قدرت ما نسبت به فرهنگ غنی برای بسته‌بندی حرفه‌ای بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به اینکه نسبت به تمدن اسلامی و ایرانی ملت آپلود بودیم اما اکنون دانلود هستیم گفت: در حالی که قدرت تولید بسیار است و جریان باید به سمت تولید تغییر کند و معارف دینی پشتوانه ما هستند.

ضرغامی افزود: امروز که فضای مجازی از حالت رسانه خارج و به سبک زندگی تبدیل شده است و هنگامی که ما در حوزه خود نتوانیم آپلود باشیم در آینده نزدیک گویی تمدن نداریم.

وی گفت: سرعت در فضای مجازی بسیار بالا است و هر روز کشف جدیدی گزارش می‌شود و ما مقداری عقب‌ماندگی داریم و بیگانه‌ای را می‌آوریم و دپینگ سیاسی می‌کنیم اما سربزنگاه خود را نشان می‌دهند.

ضرغامی با اشاره به اینکه اقدامات شورای عالی فضای مجازی در این زمینه جدی‌تر شده است گفت: پیام‌رسان‌های داخلی همچون سروش در حال تلاش هستند که ظرفیت اولیه دو میلیونی را امروز به سه میلیون سرویس‌دهی یرساند و امکان افزایش نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک چند پیام‌رسان همراه ایجاد می‌شود و ذره‌ای غفلت صدها سال ما را به عقب می‌اندازد عنوان کرد: امروز مفهوم قدرت تغییر کرده و قدرت در فضای مجازی است و در صورت استفاده نادرست قدرت‌های قاهر دیگر موفق هستند همانگونه که در اتفاقات اخیر بسیاری از پیام‌ها از طرف سعودی منتشر شد.

ضرغامی با اشاره به اینکه درباره ارسال پیام باید حالات ادراکی گیرنده مدنظر باشد گفت: پیامهایی که گیرا نیست حالت ادراکی مورد توجه قرار نگرفته است و چنانچه نیاز مشترک نباشد پیام معنا ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسئله‌یابی کار اصلی رسانه است نه مسئله‌سازی افزود: روحیه آقازادگی ما را بیچاره می‌کند باید توجه شود که نیاز مردم چیست و تا زبان مردم شناخته نشود موفقیت حاصل نمی‌شود.

Share