رییس جمهوری در آیین افتتاح نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در «شهر آفتاب»:

انس با کتاب قدرت ملی ما را در صحنه جهانی ارتقا خواهد داد/دنیای پسابرجام با زندگی و دنیای قبل از برجام کاملاً متفاوت است/نقاد را دستگیر نمی‌کنند و به زندان نمی‌برند،البته بحث دروغ گویان و اتهام زنندگان جداست

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،رییس جمهوری، کتاب و فرهنگ را نماد قدرت نرم ایران اسلامی برای تعامل با ملت ها دانست و با تاکید براینکه کتاب آرامش دهنده دلها و جامعه است و انس با کتاب قدرت ملی ما را در صحنه جهانی ارتقا خواهد داد، گفت: به ناشران باید فضای رقابتی داد و رانت ها را از عرصه فرهنگ زدود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،حجت الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، توجه عمومی به اقتصاد فرهنگ را ضروری برشمرد و اظهارداشت: فرهنگ، نشر و صنایع وابسته ، «بازار خلاق» و نیروی محرکه تولید و اقتصاد است.

۱۴۶۲۲۵۹۱۰۰۷۱۲۲۹۲۰۰رییس‌ جمهوری گفت: فضای پسابرجام با کتاب، تفکر و تأمل به سرانجام نهایی می‌رسد و فرهنگ در رأس امور قرار دارد و هر چقدر که به سمت کتاب حرکت کرده و آن را ترویج و تقویت کنیم به نفع خودمان و نسل‌های آینده خواهد بود.

روحانی، نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مکان مناسبی برای تعامل و تبادل فکری و فرهنگی دانست و گفت: احداث مجموعه آبرومند نمایشگاهی در تهران، پاسخ به نیازی مهم برای تعامل و گفتگوی داخلی و خارجی است و از این که این نمایشگاه امروز افتتاح شد بسیار خرسندیم و از شهردار تهران و شورای شهر تهران و همه مسئولین و دست‌اندرکاران که این بنای بسیار بزرگ، بیادماندنی و زیبا را برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بوجود آوردند تشکر می‌کنیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به این که امروز در دنیا شهرهایی وجود دارند که معروفیت و آوازه آنها بخاطر مراکز علمی و دانشگاهی موجود در آن شهرها است، خاطرنشان کرد: در جهان شهرهایی وجود دارند که مرکز فرهنگی موجود در آن برای ملت آن کشور و ملت‌های منطقه و گاهی جهان شناخته شده است و این گونه شهرها با فرهنگ شناخته می‌شوند.

روحانی با تاکید بر اینکه  فرهنگ، نشر و صنایع وابسته، «بازار خلاق» و نیروی محرکه تولید و اقتصاد است، اظهارداشت: گاهی چنین تصور می‌شود که اقتصاد فقط به صنعت، کشاورزی و بنگاه‌های مختلف اقتصادی اختصاص دارد در حالی که فرهنگ و صنایع مربوط به آن یک بازار خلاق است و می‌تواند بازار اقتصادی مهمی برای کشور محسوب شود.

روحانی با اشاره به مشاغل مختلفی که کتاب به دنبال خود می‌آورد، اظهار داشت: نه تنها کتاب، بلکه همه بخش‌های فرهنگی به دنبال خود صنایع و اشتغال فراوانی به وجود می‌آورند و فرهنگ و هنر می‌تواند خلاق بوده، اشتغال ایجاد کرده و تولید را به حرکت درآورد لذا باید اقتصاد فرهنگ را مورد توجه ویژه قرار دهیم.

رییس‌ جمهوری افزود: چنین تصور می‌شود که اقتصاد بخش پولدار کشور است و فرهنگ به مثابه بخشی ناتوان برای دریافت کمک به سمت اقتصاد دست دراز می‌کند در حالی که فرهنگ می‌تواند سازنده اقتصاد و خلاق باشد.

روحانی کتاب را قدرت بزرگ بین‌المللی ملت ایران دانست و اظهار داشت: انس با کتاب قدرت ملی ما را در صحنه جهانی ارتقا خواهد داد و امروز ملت‌های بزرگ جهان، ملت ایران را با اشعار سعدی، حافظ و سایر شعرا، علما، نویسندگان و فیلسوفان بزرگ ایران می‌شناسند.

رییس‌ جمهوری با اشاره به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) مبنی بر این که کتاب به ما آرامش می‌دهد و آرامش نیز موجب آسایش ما است،گفت:کتاب آرام کننده دلها است و ملتی که با کتاب انس دارد از قدرت تحلیل بالایی برخوردار است.

روحانی اضافه کرد: ‌ملتی که با کتاب آشنایی بیشتری دارد، تعمق، تأمل و تفکر بیشتری در مسایل گوناگون دارد و کتاب به ما قدرت و توانمندی می‌دهد که دنیا و حوادث آن را بهتر بشناسیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به این که همه کسانی که دست اندرکار دنیای کتاب هستند، عمدتاً به دنبال دریافت پول از ما نیستند بلکه خواهان آزادی و امنیت هستند، گفت: دیروز مقام معظم رهبری در بیانات خود اعلام کردند به سینه کسی که انتقاد میکند مشت نکوبید. لذا نقاد دلسوز را که یک نعمت است ، نباید گرفتار کرد و البته در پوشش نقد هم نباید تهمت زد، دروغ گفت و به دنبال تخریب و تضعیف قدرت ملی بود.

روحانی اضافه کرد: نباید کتاب، نوشتار و شعر کسی در سخن‌های مختلف گرفتار شود و این موضوع را بارها در دولت و به وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی اعلام کرده‌ام که باید امور مربوط به این حوزه به صاحبنظران واگذار شود. این که کتاب خوب یا بد است و یا قابل نشر هست یا نیست باید به انجمن نویسندگان و ناشران واگذار شود و بی‌تردید این نهادهای مدنی کار خود را دقیقتر انجام می‌دهند.

رییس‌ جمهوری با تأکید بر این که دولت نباید در هر جایی مداخله کند، تصریح کرد: دولت برنامه‌ریز و سیاست‌گذار است البته باید نظارت هم داشته باشد که می‌تواند آن را از طرق مردمی انجام دهد.

روحانی گفت: باید بتوانیم کاری کنیم که کتاب تراوش اندیشه، فکر و تجربه یک اندیشمند و متفکر باشد و زمانی که قلم روی کاغذ می‌برد دغدغه‌های نظارتی متعدد بر نوشتار خود نداشته باشد.

رییس‌ جمهوری با تاکید بر اینکه  به ناشران باید فضای رقابتی داد و رانت ها را از عرصه فرهنگ زدود ، اظهارداشت: امروز زمانی است که باید به مؤلفین، امنیت و آزادی و به ناشران خود فضای نشر آزاد و بدون رانت بدهیم تا همه به صحنه بیایند.  فضای پسابرجام با کتاب، ‌تفکر و تأمل به سرانجام می‌رسد و همه چیز اقتصاد و سیاست نیست و فرهنگ در رأس امور قرار دارد.

رییس‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: کتاب نور است و راه را به ما نشان داده و ما را از تاریکی و گمراهی نجات می‌دهد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که امروز کشورمان وارد صحنه و صفحه جدیدی شده است، گفت: دنیای پسابرجام با زندگی و دنیای قبل از برجام کاملاً متفاوت است.

رییس‌ جمهوری با اشاره به این که در ملاقات‌های خارجی خود بخشی از مذاکرات به ابعاد مختلف موفقیت ایران در مذاکرات بسیار پیچیده‌ هسته ای اختصاص می‌یابد، گفت:‌ با این که از ابتدا در روند مذاکرات هسته‌ای کشورمان حضور داشتم اما در ملاقات‌های خارجی ابعاد جدیدی از این مسأله توجهم را به خود جلب می‌کند و مقامات خارجی که به این صحنه از بیرون نگاه می‌کنند زیبایی‌ها و ابعاد جدیدتری را از موفقیت هسته‌ای ایران برداشت می‌کنند.

روحانی با اشاره به این که ملت ایران در یک واقعه مهم تاریخی و مذاکرات بسیار پیچیده در برابر قدرت‌های جهانی به موفقیت بزرگی دست یافت که به نفع هر دو طرف بود، اظهار داشت: معمولاً چنین است که در مذاکرات یک طرف پیروز و  طرف دیگر بازنده است اما مذاکرات هسته‌ای کشورمان به نفع هر دو طرف و منطقه و جهان بود.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: سرازیر شدن نمایندگان شرکت‌های متعدد خارجی، حضور مقامات خارجی و اعتبارات بانکی خارجی به سمت ایران نشان می‌دهد که موفقیت مذاکرات به نفع همه بوده است.

روحانی با بیان این که اگر کشوری در ایران کار عظیم زیربنایی انجام می‌دهد هر دو طرف از آن نفع می‌برند، گفت: حضور سرمایه و شرکت‌های خارجی در برخی از پروژه‌ها باعث می‌شود که آن پروژه به جای ۴۰ سال در کمتر از ۵ سال به سرانجام برسد.

رییس‌ جمهوری با اشاره به این که در منطقه ما یکی دو کشور از مذاکرات هسته‌ای ایران خیلی احساس زیان می‌کنند، خاطرنشان کرد: در دنیا بیش از ۱۸۸ کشور از این مذاکرات نفع می‌برند و ممکن است دو کشور هم احساس ضرر کنند و این طبیعت دنیاست. البته آنها خیلی عصبانی بوده و به دنبال کارشکنی در این مسیر هستند اما مطمئن هستم ملت بزرگ ایران که این موفقیت را به ثمر رسانده در ادامه مسیر نیز با همان توان کار را ادامه خواهد داد.

روحانی با تأکید بر این که امروز دنیا کاملاً به جمهوری اسلامی ایران و تعهدات کشورمان اعتماد و اطمینان دارد، گفت: وجود اعتماد در عرصه جهانی و در داخل کشور بین دولت و مردم بسیار مهم است و سرمایه اجتماعی بزرگی در داخل و سرمایه بین‌المللی در سطح جهانی محسوب می‌شود.

رییس‌ جمهوری خاطرنشان کرد: ‌این که رؤسای جمهور کشورهای مختلف به ایران آمده و قراردادهای بلند مدت امضا می‌کنند به معنای اعتماد به ایران است. وقتی کشوری مثل ایران وعد‌ه‌ای به دنیا می‌دهد  روی تحقق آن وعده، تا آخر خواهد ایستاد.

روحانی خاطرنشان کرد: حتی به کسانی که هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کردند و در قبال ملت خود و ملت ایران جنایت کردند، روزی که اعلام کردیم صلح می‌کنیم به آن کاملاً متعهد ماندیم.

رییس‌ جمهوری تصریح کرد: ‌امام راحل فرمودند صلح ما واقعی است و ما حتی اگر به دشمن و قاتل جوانان خود قولی بدهیم، به آن عمل خواهیم کرد.

روحانی تصریح کرد: ‌ما اعتقاداتی داریم که بر مبنای آن به قول، امانت‌داری و عهد خود وفادار می‌مانیم.

رییس‌ جمهوری در ادامه، فضای جدید بوجود آمده را نیازمند وجود زیرساخت‌هایی در کشورمان دانست و گفت: نمایشگاه بین‌المللی یکی از آن زیرساخت‌ها است. امروز نیازمند نمایشگاهی هستیم که بتوانیم محصولات خود و دیگران را در فضایی مناسب عرضه کنیم.

tel final1

Share