جهانی خبر داد:

کشف ۴۸ اسکلت کامل انسان مربوط به دوره‌های اشکانی و ساسانی در املش

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در ۳ فصل کاوش باستانی که در منطقه لیارسنگ بن املش ۴۸ اسکلت کامل انسان مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی کشف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر ولی جهانی در خصوص انواع گور‌های شناسایی شده در جریان سه فصل پژوهش میدانی در مجموعه‌ی باستانی ‌لیارسنگ‌بن شیرچاک املش گفت: مجموعه‌ی باستانی لیارسنگ‌بن املش از توابع بخش رانکوه شهرستان املش، در سال ۱۳۹۲ مورد شناسایی قرار گرفت و در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ توسط هیأتی به سرپرستی بنده مورد کاوش قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این مجموعه‌ی باستانی با وسعتی در حدود ۲۷ هکتار، شامل یک محوطه‌ی گورستانی و شواهد پراکنده‌ای از استقرارهای دوران تاریخی تا قرون میانی دوران اسلامی است. گورستان باستانی این مجموعه که در شرق آن قرار دارد با وسعتی در حدود ۲ هکتار، حاوی تدفین‌هایی از دوران تاریخی است که کاوش‌های صورت گرفته تاکنون و تاریخگذاری نسبی انجام شده بر روی گورآوندهای آن، نشان دهنده‌ی تعلق این گورها به بازه‌ی زمانی همزمان با ادوار اشکانی و ساسانی است.

جهانی اضافه کرد: در نتیجه‌ی کاوش‌های صورت گرفته در این گورستان باستانی، تاکنون سه گونه‌ی متفاوت از قبور شناسایی شده که شامل گورهای نوع چاله‌ای، دخمه‌ای و خمره‌ای است. قبور نوع چاله‌ای که فاقد ساختار ویژه و شامل چاله‌ای معمولاً بیضی‌شکل است تعداد زیادی از گورهای مکشوفه در این گورستان را شامل می‌شود. گورهای نوع دخمه‌ای که نمونه‌های قابل مقایسه با آن‌ها تاکنون در ایران به غیر از چند محوطه‌ی دیگر در منطقه‌ی مورد پژوهش، فقط در یک محوطه‌ی گورستانی در استان مازندران و چندین محوطه در شمال، شمال‌غرب و شمال‌شرق دریای کاسپین یافت شده شامل یک چاله‌ی عمودی است که به اتاقکی دخمه‌مانند منتهی می‌شود و دارای ساختار ویژه‌ای است. تاکنون یک نمونه از تدفین‌های نوع خمره‌ای نیز در این گورستان مورد شناسایی قرار گرفته که از شیوه‌های تدفینی متداول دوره‌ی اشکانی در فلات ایران محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در ۳ فصل کاوش باستانی که در منطقه لیارسنگ بن املش ۴۸ اسکلت کامل انسان مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی کشف شد.

جهانی ادامه داد: پژوهش‌های صورت گرفته تاکنون، نشان می‌دهد که احتمالاً نوع قبور مورد استفاده در این گورستان رابطه‌ی مستقیمی با رتبه‌ی اجتماعی افراد دفن شده در آن داشته و به‌نظر می‌رسد که وسعت هر یک از این قبور نیز بسته به جایگاه اجتماعی فرد مدفون در آن، متغیر است.

شایان ذکر است که، پژوهش‌های میان‌رشته‌ای دیگری نیز در زمینه‌های انسان‌شناسی جسمانی و زیستی، گیاه باستان‌شناسی، باستان انگل‌شناسی، جانورشناسی و زمین‌شناسی بر روی یافته‌های حاصل از این کاوش‌ها در جریان است که بدون تردید با تکمیل این مطالعات، افق فرهنگی و روند تعاملات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کرانه‌های شمالی البرز مرکزی در دوران تاریخی، بیش از پیش آشکار خواهد شد.

وی تاکید کرد: کاوش در این منطقه باستانی از سال ۹۳ آغاز شد و در ۳ فصل کاوش اشیاء عتیقه سفالی، شیشه ای، فلزی، چرمی و چوبی با قدمت حدود هزار و ۷۰۰ سال کشف شد.

Share