کیوان محمّدی در جمع اصحاب رسانه:

میدان یا پارکی به اعتراضات اختصاص یابد | هدف از اعتراض بایستی حصول یک نتیجه معقول باشد

صبح روز دوشنبه ۱۱ دی ماه، مراسم تقدیر و تجلیل از رسانه‌های گیلانی حاضر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات کشور در دفتر ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  صبح روز دوشنبه ۱۱ دی ماه، مراسم تقدیر و تجلیل از رسانه‌های گیلانی حاضر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات کشور در دفتر ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان برگزار شد.

در این نشست رئیس سازمان در سخنانی ضمن تقدیر از رسانه‌های گیلانی حاضر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات گفت: از لحاظ کمی تعداد رسانه‌های حاضر در نمایشگاه با رسانه‌های موجود در گیلان تناسب نداشت و بسیار علاقه‌مند بودیم آن چه در شأن گیلان است رسانه‌های بیشتری در نمایشگاه حضور می‌داشتند. چرا که گیلانی‌ها همواره در این موضوع مطرح و به نام‌اند و بسیاری از امور نشریات تهران توسط گیلانی‌ها اداره می‌شود.

کیوان محمّدی ادامه داد: البته اگر امکانات بهتری فراهم بود مطمئناً گیلان حضور بهتر و پررنگی در نمایشگاه مطبوعات می‌داشت.

وی عدم تبلیغات مناسب را یکی از ضعف‌ها و مشکلات عدم حضور پررنگ رسانه‌های گیلان در نمایشگاه مطبوعات برشمرد و گفت: این‌ها تجربه‌ای برای سال‌های آتی است که حدود دوماه مانده به نمایشگاه مدیران و جامعه را نسبت به موضوع حساس کنیم.

محمدی کسب جایزه فرهنگستان توسط «دیارمیرزا» را بسیار ارزشمند توصیف نمود و گفت: این امر نشان دهنده کیفیت رسانه‌های گیلان در سطح کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص نقش رسانه‌ها در توسعه کشور و استان گفت: بدون تردید نقشی که رسانه می‌تواند در توسعه یک منطقه می‌توانند ایفا کنند جای شک و شبهه‌ای نیست. رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی در جامعه‌پذیری سیاسی مردم داشته باشند و به آنها آموزش دهند چگونه می‌توانند حق و حقوق شهروندی خود را استیفا کنند.

وی تصریح کرد: تنظیم رابطه مردم و دولت یا همان رأس و قاعده توسطه انجمن‌ها، احزاب و صنوف صورت می‌گیرد اما از آنجایی که در ایران این قدرت برای احزاب و صنوف کم‌رنگ‌ است، رسانه‌ها می‌توانند خود به خود نقش پررنگی‌تری را ایفا نمایند.

هدف از اعتراض بایستی حصول یک نتیجه معقول باشد/ میدان یا پارکی به اعتراضات دارای مجوز اختصاص یابد

محمّدی با تأکید بر انسجام ملّی و محکوم کردن هرگونه ناهنجاری در جامعه افزود: ما باید باید به مردم آموزش دهیم که آیا برای استیفای حقوق خودشان می‌تواند اعتراض داشته باشند یا خیر. اگر حق اعتراض هست به چه شکل؟ این روزها بعضی‌ها به دنبال سوء استفاده از موقیعت پیش آمده هستند. در اینجا رسانه‌ها باید رسالت خود را انجام دهند. به عنوان نمونه رسانه‌های استان، قوانین مربوط به حقوق شهروندی را به مردم آموزش دهند تا جامعه‌پذیری سیاسی صورت ‌پذیرد.

وی اضافه کرد: همانگونه که رئیس‌جمهور محترم در سخنان اخیر خود فرمودند: هدف از اعتراض بایستی حصول یک نتیجه معقول و منطقی برای حل مشکلات باشد. با اوباشگری و شیشه‌شکستن مشکلی حل نمی‌شود به نظر می‌رسد اگر میدان یا پارکی به اعتراضات دارای مجوز اختصاص یابد و مردم بتوانند حرف‌ها و خواسته‌های برحق خود را در چارچوب قانون بیان کنند، فضای جامعه تلطیف و سبک‌تر خواهد شد و اعتماد عمومی به ارکان رسمی افزایش خواهد یافت. در این بین رسانه‌ها قادرند نقش تربیتی و آموزشی مؤثری ایفا نمایند. البته با هرنوع تجمع غیرقانونی باید با تدبیر برخورد شود.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در بخش دیگری از سخنان خود بر پاک بودن قلم تأکید کرد و ادامه داد: پاکی قلم می‌تواند منجر به پاکی جامعه ‌شود. اگر قلم ناپاک و مزدور و جیره‌خوار  زر و زور و ثروت باشد مطمئناً به نتیجه نمی‌رسد. صیانت قلم هم رخ نمی‌دهد مگر به به دست خود اصحاب رسانه و شما هستید که می‌توانید آن را پاک نگه دارید. به ندرت از اهل قلم کسانی هستند  که به دنبال سوء استفاده‌های مالی و قدرتی‌اند که اگر آنها اصلاح نشود ممکن است به کل اهل قلم آسیب برساند. آنهایی که اهل فرهنگ و قلم هستند به دور از این‌گونه کج‌رفتاری‌ها هستند و شما در توجه به پاکی حیطه خود اهتمام ورزید.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان وظیفه اصلی‌اش رسیدگی مستقیم به مطبوعات نیست اما شما می‌توانید به سازمان‌های که مسئولیت مستقیم دارند رجوع کنید. از آنجایی که نقش شما در جامعه‌پذیری سیاسی و فرهنگی  و…  انکارناپذیر است، قطعاً ما هم در حد توان کمک خواهیم کرد.

محمّدی در پایان ضمن آزروی توفیق برای رسانه‌های استان گفت:  امیداریم در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی گیلانی‌ها بدرخشند.

گفتنی است در این نشست هریک از مدیران مسئول و سردبیران حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود جهت ارتقای کیفی سطح رسانه‌ای استان پرداختند.

در پایان از ۴ رسانه گیلانی دارای غرفه در نمایشگاه مطبوعات (خزرآنلاین، خط اعتدال، معین و خردورز) و نیز دیارمیرزا بابت کسب رتبه نخست در پنجمین دوره جایزه درست‌نویسی مطبوعات (در بخش پایگاه‌های خبری) تقدیر بعمل آمد.

Share