هدف گذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال 97

سامانه کارا برای ارائه تسهیلات اشتغالزایی آغاز به کار کرد

سامانه «کارا» با هدف ثبت نام دریافت تسهیلات طرح های توجیهی اشتغالزا در دو برنامه «اشتغال فراگیر» و «اشتغال روستایی» دولت از روز دوشنبه فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سامانه «کارا» با هدف ثبت نام دریافت تسهیلات طرح های توجیهی اشتغالزا در دو برنامه «اشتغال فراگیر» و «اشتغال روستایی» دولت از روز دوشنبه فعالیت خود را آغاز کرد.

این سامانه که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی شده، به نشانی اینترنتی WWW.KARA.MCLS.GOV.IR در دسترس است و علاقه مندان به دریافت تسهیلات مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارهای خود بویژه در مناطق کمتر برخوردار و یا دارای نرخ بیکاری بالا می توانند در این سامانه ثبت نام کنند.

«عیسی منصوری» معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز دوشنبه در آیین رونمایی از این سامانه در نشستی با خبرنگاران ضمن تشریح برنامه دولت در دو طرح «اشتغال فراگیر» و «اشتغال روستایی و عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت» تاکید کرد که ایجاد اشتغال مورد نظر دولت تنها از طریق پرداخت تسهیلات میسر نمی شود بلکه مداخلات توسعه نیز در این دو طرح لحاظ شده است.

مداخلات توسعه ای که منصوری بر آن تاکید دارد مبتنی بر مطالعات ظرفیت های استان ها و همچنین مداخلات در اجرای طرح هاست به طوری که حتی کارشناسانی از بیرون بر روند اجرای کار نظارت می کنند تا منابع تخصیص یافته از هدف منحرف نشود و به ایجاد اشتغال پایدار منجر شود.

وی درباره طرح اشتغال فراگیر توضیح داد: این طرح از طریق اجرای طرح کارورزی ویژه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین طرح آموزش در محیط کار واقعی اجرا می شود و دولت در تلاش است با کاهش هزینه های اشتغال از طریق مشوق های بیمه ای کارفرما و یا یارانه دستمزد به کارفرمایانی که شغل اولی ها را استخدام می کنند، اشتغال را در مناطقی که نرخ بیکاری بالایی دارند، افزایش دهد.

به گفته منصوری، در برنامه اشتغال فراگیر، ظرفیت های هر استان تا سطح روستاها شناسایی و اعلام شده است.

منصوری یادآور شد: در طرح کارورزی فارغ التحصیلان تاکنون ۱۰۵هزار دانش آموخته ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر در حال عقد قرارداد با کارفرما هستند.

*جزئیات طرح اشتغال روستایی

معاون وزیر کار به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت اشاره کرد که بانک های عامل در اجرای این طرح نیز ملزم هستند به اندازه معادل ریالی آن یعنی به میزان ۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش اختصاص دهند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار افزود: برای برنامه اشتغال فراگیر علاوه بر مداخلات توسعه ای، ارائه تسهیلات همراه با یارانه در دستور کار است و برای این امر ۲۰۰ هزار میلیارد ریال منابع بانکی نیز در نظر گرفته شده که تخصیص آن محدود به سال ۹۶ نبوده و سال آینده نیز تداوم می یابد.

وی یادآور شد که نرخ سود این تسهیلات برای شهرهای زیر ۱۰هزار نفر و نواحی صنعتی ۱۰ درصد، برای نواحی روستایی معمولی ۶ درصد و مناطق روستایی مرزی ۴ درصد محاسبه می شود.

منصوری یادآور شد که اعطای این تسهیلات در مناطق روستایی محدود به کسب و کارهای مرتبط با کشاورزی نیست و برای دریافت کنندگان این وام ها یک سال تنفس در بازپرداخت در نظر گرفته شده است.

* هدف گذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال ۹۷

منصوری از هدف گذاری ایجاد ۹۵۱ هزار شغل در سال ۹۶ و یک میلیون شغل در سال آینده خبر داد و گفت: طبق اطلاعات مرکز آمار ایران، در نیمه نخست امسال ۸۴۱ هزار شغل ایجاد شده است.

وی از صدور ۳۵۵ هزار دفترچه بیمه تامین اجتماعی جدید در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: به همین میزان نیز انتظار می رود مشاغل غیررسمی ایجاد شده باشد.

منصوری ظرفیت مشاغل غیر رسمی را در هر اقتصادی ۳۰درصد عنوان کرد و گفت: این میزان در ایران کمی بیشتر از ۵۰درصد است که باید اصلاح شود.

معاون وزیر کار تاکید کرد: ما در کشور رشد منفی اشتغال نداریم بلکه رشد کنونی بدون اشتغال و یا کم اشتغال است.

وی درباره برنامه دولت برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور نیز توضیح داد: تاکنون سه دفتر ارائه خدمات نیروی کار در خارج از کشور در سه کشور مختلف ایجاد شده است که برای توسعه این اقدام نیازمند بهبود روابط خارجی با دیگر کشورها و توسعه رایزنی ها هستیم.

طرح اشتغال فراگیر یکی از طرح های مهم اشتغال است که با تاکید بر تجربه جهانی در کشور در حال اجراست. پیش از دولت تدبیر و امید تسهیلاتی در قالب طرح بنگاههای زودبازده و با هدف ایجاد اشتغال پرداخت شد که متاسفانه به نتیجه مطلوبی نرسید و بیش از ۴۰ درصد خطا داشت.

Share