رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی گیلان پاسخ می‌دهد؛

دلیل کاهش بارش‌ها در گیلان در مقایسه با سنوات گذشته چیست؟

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی گیلان با مقایسه میزان بارش‌های استان طی سنوات گذشته، آینده بارش‌ها در گیلان، وضعیت خشک‌سالی و میزان سفره‌های آب زیرزمینی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حسین عابد با اشاره به وضعیت کاهش بارش‌ها در گیلان و احتمال پدید آمدن خشک‌سالی اظهار کرد: کاهش بارش‌ها در گیلان برای نخستین بار رقم نمی‌خورد چون در سنوات گذشته نیز بارها در شرایط فعلی یعنی کاهش بارش‌ها همراه بوده‌ایم.

وی بابیان اینکه طی ۱۰ سال اخیر ازنظر میزان بارش‌های به هنگام در فصل کشت شش سال را با کمبود بارش مواجه بوده‌ایم، افزود: از ۳۱ سال گذشته تاکنون تعداد خشک‌سالی‌ها در گیلان بیشتر و رو به افزایش بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی گیلان گفت: طی ۳۱ سال اخیر ۱۹ سال را با کاهش بارش از حد نرمال همراه بوده‌ایم که پدیدآورنده انواع خشک‌سالی‌های خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید بوده است.

عابد بیشترین تأثیر در کاهش بارش‌ها را تغییرات اقلیمی برشمرد و خاطرنشان کرد: یک سهم از سه سهم تغییرات اقلیم و تأثیرگذار در کاهش بارش‌ها انسان است که منجر به افزایش دما شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دما در تغییرات اقلیم تأثیر مستقیم دارد، افزود: در حال حاضر هم در کشور و هم در گیلان افزایش دما داریم که طبق الگوهای هواشناسی‌ها، جهان نیز روزبه‌روز گرم‌تر می‌شود و افزایش دما در مناطقی ازجمله گیلان قابل‌توجه خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی گیلان با اعلام اینکه افزایش دما منجر به کاهش بارش‌ها در استان خواهد شد، تصریح کرد: افزایش دما همچنین درشدت بارش‌ها تأثیر می‌گذارد و به‌جای اینکه در گیلان ما چهار روز بارش باران داشته باشیم، یک روز شاهد بارش باران با شدت بیشتری خواهیم داشت.

عابد بابیان اینکه در رشت سالانه حدود ۱۳۵۰ میلی‌متر می‌بارد که انتظار می‌رود طی سال‌های آتی این مقدار کاهش پیدا کند، گفت: در حال حاضر در رشت به‌طور متوسط سالانه ۱۳۱ روز باراندگی داریم که طبق پیش‌بینی‌ها به دلیل تغییر اقلیم این بارش‌ها ممکن است به ۱۰۰ روز نیز برسد.

وی همچنین به پیش‌بینی خشک‌سالی در گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان در نقطه‌ای از کشور قرارگرفته که هم افزایش دما و هم کاهش بارش در آن پیش‌بینی می‌شود که کاهش بارش همان خشک‌سالی و تغییر درشدت بارش‌ها انواع خشک‌سالی را به وجود می‌آورند.

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی گیلان گفت: خشک‌سالی ابتدا خود را به شکل هواشناسی (به معنای قطع و یا کاهش بارش‌ها) دوم به شکل هیدرولوژیکی (به معنای کاهش ذخایر آب رودخانه‌ها) سوم به شکل خشک‌سالی کشاورزی (تأثیر کم‌بارشی و کم‌آبی روی کشاورزی تأثیر می‌گذارد) و در مرحله چهارم در بعد اجتماعی خود را نشان می‌دهد.

عابد با اعلام اینکه در حال حاضر ما از نخستین مرحله خشک‌سالی عبور کرده‌ایم و در دومین مرحله از آن هستیم، افزود: خشک‌سالی در گیلان وارد فاز دومی شده که همان کاهش ذخایر آب رودخانه‌ها است.

وی بابیان اینکه بیشترین حوزه بارش‌ها در اسفند، فروردین و نیمه نخست اردیبهشت رقم می‌خورد، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها امیدواریم چند بارش را در ماه‌های آتی شاهد باشیم که در پی آن وضعیت ذخایر آبی حوزه ازجمله ذخایر آب سد بهبود پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات هواشناسی گیلان همچنین با اعلام اینکه کاهش بارش‌ها و افزایش دما تأثیر چندانی در میزان آب سفره‌های زیرزمینی گیلان نداشته است، خاطرنشان کرد: معمولاً با چند بارش سفره‌های زیرزمینی سیراب می‌شوند چون ارتفاع سفره‌های زیرزمینی در گیلان به‌طور متوسط به ۲۰ متر می رسند.

Share