جعفرزاده پیش بینی کرد

تصمیم دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی | احتمالا روحانی منتظر تصمیم مجلس نماند

احتمال می‌دهم که آقای رییس‌جمهور در هر حال منتظر تصمیم مجلس نماند و عملا برعکس نظر مجلس عمل کند. نمایندگان قیمت حامل‌های انرژی را پایین درنظر گرفتند که البته نظر لاریجانی این بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا درحالی که در روزهای گذشته موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت و مجلس درتصویب لایحه بودجه سال ٩٧ تبدیل شده، اکنون این مصوبه با نظر مخالف مجلس روبه‌رو شده است اما، حال یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس از عزم جدی دولت برای این افزایش قیمت خبر داده است.

باتوجه به رد مصوبه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در کمیسیون تلفیق، دولت چگونه باید کمبود ناشی از این درآمدها را که قرار بود صرف ایجاد اشتغال شود، جبران کند؟

احتمال می‌دهم که آقای رییس‌جمهور در هر حال منتظر تصمیم مجلس نماند و عملا برعکس نظر مجلس عمل کند. نمایندگان قیمت حامل‌های انرژی را پایین درنظر گرفتند که البته نظر لاریجانی این بود.

چطور؟

یک صحبتی در کمیسیون تلفیق مطرح شد مبنی بر اینکه مجلس نباید به هیچ عنوان عقب‌نشینی کند. اما آقای لاریجانی گفت در دو جا باید عقب‌نشینی کنیم. یکی پیش خدا و یکی پیش خلق خدا. بنابر‌این لازم است متناسب با نظر مردم از موضع خود عقب‌نشینی کنیم و همین مساله باعث شد در کمیسیون تلفیق، آن اتفاق افتاد اما فکر می‌کنم دولت کار خود را می‌کند.

دولت تا چه میزان نسبت به افزایش قیمت حامل‌های انرژی اقدام می‌کند؟

احتمالا تا سقفی که در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود، افزایش دهد. یعنی همان ١۵٠٠ تومان برای بنزین.

وچگونه نارضایتی عمومی را مدیریت می‌کند؟

رییس‌جمهور معتقد است درصورت این افزایش قیمت‌ها، آنقدر منابع خوبی در اختیار دولت قرار می‌گیرد که با اتکا به آن می‌تواند در جامعه رضایت‌مندی ایجاد کند.

یعنی برنامه مدونی دارند؟

برنامه دولت در ریشه‌کن کردن فقر مطلق رضایت‌مندی بسیار خوبی در جامعه ایجاد می‌کند و تاحدودی دست بالا گرفته و می‌تواند در میان خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رضایت‌مندی خوبی ایجاد کند. اما واقعیت این است که برنامه‌ای که آقای ربیعی برای اشتغال ارایه کرده، در حد طرح است و این برنامه برای وضعیت اشتغال ما که عمده بیکاران را افراد تحصیلکرده تشکیل می‌دهند، جوابگو نخواهد بود. در واقع افرادی که برای‌شان کارورزی درنظر گرفته شده‌اند، به‌جای آنکه شاغل شوند، مشغول شده و دو سال بعد بحران آغاز می‌شود.

دولت می‌تواند لایحه مجلس را اجرا نکند؟

استدلال دولت این است که در این بخش نیاز به قوانین جدید نیست چرا که قوانین قبلی موجود است. از قانون هدفمندی یارانه‌ها به این طرف، قوانین بسیاری داریم که دولت می‌تواند به آن استناد کند و درگیر دعوای حقوقی می‌شویم.

Share