توسط معاون سازمان بهزيستی كل كشور:

تائید خودکشی یک امدادگر در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

براتی که هم اینک در مناطق زلزله زده حاضر است، اضافه کرد: در شرایط کنونی و جدا از ۱۵ کودکی والدین خود را از دست دادند، همچنین چیزی حدود ۱۵۰ زن سرپرست خانوار خواهیم داشت که سازمان بهزیستی آمادگی کامل خود را برای سرپرستی و حمایتی مستمر از آنها اعلام کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، از جمله خسارت های جبران ناپذیری که بعد از زلزله کرمانشاه پدیدار شد، ماجرای آسیب های اجتماعی و فشارهای روانی سنگینی است که دامان بسیاری از شهروندان زلزله زده را گرفته است و چه بسا تا پایان عمر آنها را رها نکند؛ خسارت های غیر قابل انکاری که معاون سازمان بهزیستی کشور اعتقاد دارد از هفته سوم به بعد پدیده هایی مثل خودکشی و دیگر آسیب های اجتماعی را می تواند به همراه داشته باشد.

در جریان زلزله خانمان بر اندازی که در هفته گذشته مناطق غربی استان کرمانشاه را لرزاند و جان بسیاری از شهروندان ایرانی را گرفت، تعداد زیادی از کودکان والدین خود را از دست دادند، مادران بسیاری با کشته شدن همسرشان سرپرست خانوار شدند و آمار معلولان این منطقه نیز به شکل قابل توجهی افزایش یافت تا درمجموع یکی از تراژدی های غم انگیز سال های اخیر کشور رقم بخورد و آسیب های فراوانی را متوجه مردم مناطق زلزله زده کند.

در شرایط کنونی که توجه اکثر امدادگران و مراکز حمایتی کشور به مسائلی مثل ساخت و ساز دوباره خانه ها و تأمین نیازهای معیشتی مردم مناطق زلزله زده معطوف است، اشاره به آسیب های اجتماعی و فشارهای روانی برآمده از این حادثه تلخ از آن جهت مهم به نظر می رسد که بدانیم این خسارت ها جبران پذیر نیستند و در صورت بی توجهی تا پایان عمر افراد درگیر را همراهی خواهند کرد.

وقتی سخن از آسیب های اجتماعی زلزله می شود در حقیقت سخن از مادرانی است که زلزله، همسر و نان آور خود و فرزندانشان را از آنها گرفت و از این به بعد خودشان باید برای فرزندانشان نقش پدر را نیز بازی کنند. همچنین سخن از کودکانی است که از این پس باید بدون پدر و مادر و حداقل بدون یکی از والدین خود به زندگی ادامه دهند. جدا از دو حالتی که به آن اشاره شد، در جریان زلزله ای که رخ داد، تعداد زیادی از شهروندان معلول شدند و این اتفاق که تا پایان عمر قرار است آنها را همراهی کند، فشارهای سنگینی را به آنها تحمیل خواهد کرد.

در همین رابطه چند روز پیش اخباری مبنی بر قطع نخاع چیزی حدود ۱۰۰ شهروند کرمانشاهی از زبان یکی از معاونان سازمان بهزیستی منتشر شد که بر نگرانی های این حوزه افزود.

فرید براتی سده، معاون سازمان بهزیستی کشور و نماینده رئیس این سازمان در مناطق زلزله زده در رابطه با آخرین وضعیت آمار معلولین، زنان سرپرست خانوار و نیز کودکان بی سرپرست گفت: چند روز پیش از زبان من خبری در خروجی رسانه ها قرار گرفت که در آن آمده بود، ۱۰۰ نفر در جریان زلزله کرمانشاه قطع نخاع شدند. این خبر به این شکل صحیح نیست و من گفته بودم، ۱۰۰ نفر با شدت های مختلف معلول شدند که از جمله آنها تعدادی افراد قطع نخاع هستند.

براتی در مورد آخرین آمار تعداد معلولان زلزله اخیر ادامه داد: با بررسی های بیشتر این آمار به ۱۱۸ نفر رسیده است و بنابراین تا کنون ۱۱۸ نفر با شدت های مختلف در جریان زلزله معلول شدند که عمدتاً هم به دلیل ریزش آوار بوده است. معاون سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: تعداد ۱۵ کودک نیز در این اتفاق والدین خود را از دست دادند که البته هنوز هیچ کدام از این کودکان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار نگرفتند. علت این مسئله نیز آن است که فرهنگ مردمان این منطقه به گونه ای نیست که اجازه دهند فرزند اقوام و آشنایانشان در شرایطی که آنها امکان سرپرستی او را دارند به سازمان بهزیستی سپرده شود.

وی ادامه داد: در مناطق زلزله زده حتی ما با برخی افراد دچار معلولیت روانی شدید رو به رو هستیم که به خانواده و آشنایان آنها تأکید کردیم، سازمان بهزیستی این امکان را دارد که سر پرستی آنها را بر عهده بگیرد، اما خانواده و آشنایان این پیشنهادات را قبول نمی کنند و تأکید دارند خودشان سرپرستی افراد معلوم از جمله جسمی و روانی را بر عهده خواهند گرفت.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کل کشور که هم اینک در مناطق زلزله زده حاضر است، اضافه کرد: در شرایط کنونی و جدا از ۱۵ کودکی والدین خود را از دست دادند، همچنین چیزی حدود ۱۵۰ زن سرپرست خانوار خواهیم داشت که سازمان بهزیستی آمادگی کامل خود را برای سرپرستی و حمایتی مستمر از آنها اعلام کرده است.

این مقام مسئول در رابطه با ادعاهایی که پیرامون وقوع خودکشی در مناطق زلزله زده مطرح است، گفت: تنها یک مورد خودکشی در این مدت به ما گزارش شده است که در شهر دالاهو رخ داد و نکته مهم این خودکشی آن است که فردی که خودکشی کرد، از اهالی منطقه نبود و یکی از امدادگرانی که برای امدادرسانی به منطقه آمده بود، این کار را انجام داد.

وی در مورد چرایی خودکشی این فرد، تأکید کرد: ما در جریان دقیق دلیل خودکشی او نیستیم و احتمالاً به دلیل متأثرشدن از فضای غم بار مناطق زلزله زده دست به چنین کاری زده و یا زمینه های قبلی و شخصی این اقدام را داشته است.

براتی در رابطه با آسیب های اجتماعی مثل خودکشی و میزان نگرانی از این آسیب ها در مناطق زلزله زده تأکید کرد: باید دقت داشته باشیم که خودکشی و آسیب های اجتماعی در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهد و این مسائل با گذشت حداقل یک ماه از حادثه آرام آرام بروز خواهند کرد.

براتی در مورد برنامه های سازمان برای مقابله با اینچنین آسیب هایی اضافه کرد: از روز اول زلزله، روانشناسان و مددکاران اجتماعی ما در منطقه حاضر شدند و مشاوره های درمانی خود را آغاز کردند. ما این آمادگی را داریم که بحث های حمایتی و مشاوره ای را پیش ببریم و در د حال حاضر نیز سرکشی و همدلی با زلزله زدگان که در چادرها اسکان داده شده اند، با جدیت ادامه دارد.

معاون سازمان بهزیستی کشور در مورد مشکلات مالی سازمان که احتمالاً فرایند انجام وظایف را با مشکل مواجه خواهد کرد، افزود: دولت تاکنون برای زلزله اعتباری به سازمان بهزیستی نداده است، اما کمک های مردمی قابل توجهی جمع آوری کرده ایم و از این بابت با مشکل مالی رو به رو نیستیم.

وی افزود: بررسی ها حکایت از این دارد که خانه و محل اسکان چیزی حدود ۵ هزار مددجوی سازمان بهزیستی در جریان زلزله تخریب ۷۰ درصد تا ۱۰ درصد شده است و ما وظیفه داریم با توجه به معلولیت و مشکلات مالی مددجویان سازمان، فرایند ساخت و ساز خانه آنها را بر عهده بگیریم.

وی در پایان تأکید کرد: حجم تخریب ها زیاد است و اگرچه دولت تلاش خود را برای جبران خسارت ها به کار خواهد بست، اما اگر مردم به کمک سازمان های حمایتی نیایند، دولت به تنهایی توان جبران حجم بالای خسارت ها را نخواهد داشت.

Share