جعفرزاده ایمن آبادی در تشریح نشست فراکسیون مستقلین مجلس با کلانتری:

درخواست نمایندگان برای اصلاح لایحه پسماند| تاکید بر حمایت از سازمان‌های مردم نهاد

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: لایحه پسماند اکنون ارائه شده و نمایندگان درخواست اصلاح داشتند تا نقش نهادهای غیر دولتی‌ پررنگ تر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، با اشاره به اظهارات اعضای فراکسیون مستقلین ولایی در جلسه با رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، اظهار داشت: فراکسیون مستقلین صبح‌های یکشنبه هر هفته با روسای سازمان‌ها و معاونان رئیس جمهور جلساتی را برگزار می‌کند و یک شب در هفته نیز اعضای فراکسیون به وزراتخانه‌ها می روند که هفته جاری به جهاد کشاورزی می‌رویم و هفته بعد از آن در وزارت اقتصاد جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه در فضای تعاملی بین دولت و مجلس، نمایندگان مطالب خود را بیان می‌کنند، بیان کرد: امروز در فراکسیون مستقلین ولایی با رئیس و معاونین سازمان حفاظت از محیط زیست جلسه‌ای داشتیم.

وی با بیان اینکه مردم بین محیط زیست و منابع طبیعی سرگردان هستند، افزود: مردم بین این ۲ نهاد دوگانگی می‌بینند و تقاضای نمایندگان این است که این مشکل را حل کنند.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه گلایه برخی نمایندگان این بود که برنامه منسجمی برای حمایت از سازمان های مردم نهاد نیست و سازمان حفاظت از محیط زیست برنامه خاصی ندارد، متذکر شد: همچنین بیان شد در جاهایی که آب کشور به خارج می‌رود، فرسایش خاک در سطح وسیعی وجود دارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نماینده‌ها درخواست داشتند که دریاچه‌هایی مانند ارومیه و تالاب‌هایی مانند انزلی حفاظت شده و سازمان حفاظت از محیط زیست ورود جدی کند، اظهار داشت: لایحه پسماند اکنون ارائه شده و نمایندگان درخواست اصلاح داشتند تا نقش غیر دولتی‌ها پررنگ تر باشد.

وی با بیان اینکه نمایندگان می‌گفتند احساس می‌شود سازمان حفاظت از محیط زیست اختیارات کمی دارد که اگر این طور است لایحه را دولت بدهد یا نمایندگان ضعف قانون را رفع کنند، ادامه داد: محیط زیست نهاد سیاسی نیست و صرفا تخصصی است، همچنین تاکید شد به دلیل اینکه دفع زباله‌ها به صورت مهندسی انجام نمی‌شود، جنگل‌ها محل دفن زباله شده‌اند.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه نمایندگان در خصوص معادنی که در مناطق حفاظت شده واقع شده‌اند در خواست تعیین تکلیف داشتند، گفت: از دیگر خواسته نمایندگان هماهنگی در اتخاذ سیاست‌های مشترک حوزه آب و محیط زیست بود، آب از محیط زیست جدا نیست ولی الان تعیین تکلیف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید سیاستی واحد اتخاذ شود تا حفظ محیط زیست مانع توسعه نشود، افزود: طرح آبخیزداری که ارتباط مستقیم با محیط زیست دارد رها شده  و مورد توجه نیست، به عنوان مثال نمایندگان گفتند؛ در یک استان ۵۰ هزار هکتار حوزه آبخیزداری وجود دارد.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی با بیان اینکه به دلیل ریختن پسماندهای صنعتی گونه‌های آبی دریاها در حال انقراض هستند، گفت: مجوزی که به چاه‌های حفر شده غیر قانونی اعطا شد و آن‌ها قانونی شدند، عاملی شده که چاه‌های غیرقانونی توسعه یابد زیرا استنباط افراد این است که بعدا می‌توانند مجوز بگیرند.

Share