معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در جلسه معارفه مدیرکل محیط زیست گیلان:

اگر به همین صورت پیش برویم در ده سال آینده پسماند استان گیلان را دفن می کند/باید به داد تالاب انزلی رسید

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه اگر مسئولین همه وقت خود را بگذارند و همه اعتبارات را هزینه کنند اما اگر مردم اراده نکنند و با مسئولین مشارکت نکنند موفقیتی در خصوص پسماند رخ نمی دهد تصریح کرد: اولین قدم را در حفظ محیط زیست برای مشارکت مردم برداشتیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،مراسم معارفه مدیرکل محیط زیست گیلان صبح امروز در رشت برگزار و قربانعلی محمدپور به عنوان مدیرکل جدیدمحیط زیست گیلان معرفی شد.

Image_11حجت شعبان پور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان ضمن تشکر از محمدرضا برجی مدیرکل سابق محیط زیست گیلان ،حضور محمدپور مدیرکل نمونه محیط زیست کشور را به فال نیک گرفت.
شعبان پور در رابطه با پسماندهای موجود در استان گیلان گفت: سرانه تولید پسماند در شهرهای گیلان ۸۵۰ گرم و در روستا نزدیک ۵۰۰ گرم است که از میانگین تولید پسماند کشوری بالاتر است و این عدد فقط برای جمعیت ۲.۵ میلیونی خود استان بدون حضور گردشگر است.
وی با بیان اینکه روزانه هزار و ۸۰۰ تن پسماند در گیلان تولید می شود گفت: این پسماندها به بدترین شیوه موجود دفن می شود که این موضوع در استان های ساحلی به علت وجود آب های سطحی و زیر زمینی خطرناک است.
شعبان پور اظهار داشت: از ۶۰۰ تن پسماندی که توسط روستاییان تولید می شود فقط ۳۰ درصد آن جمع آوری و به مراکز دفن می آیند و سایر آن در اطراف رودخانه ها و محیط رها می شوند که اگر به همین صورت پیش برویم در ده سال آینده پسماند استان گیلان را دفن می کند.

موفقیت در پسماند مستلزم مشارکت مردم است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه اگر مسئولین همه وقت خود را بگذارند و همه اعتبارات را هزینه کنند اما اگر مردم اراده نکنند و با مسئولین مشارکت نکنند موفقیتی در خصوص پسماند رخ نمی دهد تصریح کرد: اولین قدم را در حفظ محیط زیست برای مشارکت مردم برداشتیم.
وی علاوه بر مشارکت بحث آموزش را مهم دانست و افزود: با همکاری سایر نهادها منابع آموزشی برای دانش آموزان تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفت.
این مسئول در رابطه با تفکیک از مبدا گفت: در ابتدا فقط ده درصد از پسماندها تفکیک از مبدا می شدند که این رقم در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده است و تا پایان سال جاری باید به صد در صد برسد.
شعبان پور اظهار کرد: ظرفیت های کارخانه های کمپوست افزایش یافته است ولی برنامه ای در جهت افزایش این ظرفیت داریم. همه کارهایی که در استان صورت گرفته است نهایتاً به نیروگاه زباله سوز ختم می شود که در این زمینه مذاکرات زیادی با شرکت های خارجی صورت گرفته است که منجر به قرارداد با شرکتی شده که هم اکنون در تهران در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه ۱۱ میلیارد از هزینه ۱۴۰ میلیاردی این پروژه توسط استانداری پرداخت شده و به علت عدم تأیید مکان احتمال لغو قرارداد وجود دارد تصریح کرد: انتظار داریم که محیط زیست کشور به ما در این خصوص کمک همه جانبه کند.

باید به داد تالاب انزلی رسید

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در بحث رودخانه های گیلان اظهار کرد: یک مجموعه از مسائل باعث ایجاد مشکلات آلودگی در دو رودخانه گیلان شده است که تصفیه خانه نامناسب شهر صنعتی ،پسماندهای کشاورزی و سموم مزارع ،ورود ۸۰ درصد فاضلاب های خانگی به رودخانه و شیرابه های سراوان از جمله آنهاست که اعتبارات کفاف حل مشکل این رودخانه ها را نمی دهد و حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش آب و فاضلاب شهری نیاز داریم.
وی در پایان گفت: تالاب انزلی در لیست سیاه برای حذف از تالاب های بین المللی قرار دارد و اگر به داد آن نرسیم برای تالاب انزلی اتفاقی بدتر از دریاچه ارومیه می افتد بنابراین باید این تالاب در یک برنامه پنج تا ده ساله احیاء شود.

 
Share