کشف گونه جدید ماهی در دریای خزر+عکس

محققان دانشگاه تهران در قالب یک پروژه تحقیقاتی مشترک با محققانی از سوئد و اسپانیا، گونه جدید سیاه ماهی رازی را از حوضه آبریز خزر کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه تهران در قالب یک پروژه تحقیقاتی مشترک با محققانی از سوئد و اسپانیا، گونه جدید سیاه ماهی رازی را از حوضه آبریز خزر کشف، توصیف، نامگذاری و ثبت جهانی کردند.

دکتر سهیل ایگدری دانشیار گروه شیلات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و سرپرست پروژه تحقیقاتی ماهیان آب­‌های داخلی ایران که به ­صورت مشترک با دانشگاه Lund سوئد و موزه ملی علوم طبیعی مادرید، اسپانیا همکاری می‌کند، دومین گونه ماهی جدید را در قالب این پروژه از حوضه جنوبی دریای خزر توصیف و ثبت جهانی کرد.

آرش جولاده رودبار (دانشجوی دکتری دانشگاه تهران)، حمیدرضا غنوی (دانشگاه Lund، سوئد) و ایگناسیو دوآدریو (موزه ملی علوم طبیعی مادرید، اسپانیا) دیگر اعضای تیم تحقیقاتی پروژه فوق هستند.

این محققان در راستای پاسداشت یک عمر تلاش زکریای رازی، پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان کاشف الکل ایرانی، ماهی جدید را سیاه ماهی رازی Capoeta razii نام نهادند.

دکتر سهیل ایگدری در این باره گفت: با وجود این­که جنس سیاه ماهی (Capoeta) در حوضه جنوبی دریای خزر بار‌ها توسط محققان داخلی و بین‌المللی مورد مطالعه قرار گرفته بود، کشف گونه جدیدی از این آرایه جانوری به دلیل نیاز به بررسی همه جانبه با دشواری همراه بود و این اولین بار است که گونه جدیدی از این جنس در حوضه جنوبی دریای خزر توصیف می­گردد.

این اکتشاف در قالب مقاله‌ای در مجله Zookeys به انتشار رسیده است. در ضمن اولین گونه این پروژه تحقیقاتی با عنوان سیاه ماهی البرز Capoeta alborzensis از حوضه دریاچه نمک ایران توصیف و ثبت جهانی شده بود.

گونه ­‌های بسیاری از ماهیان آب­‌های داخلی ایران از جمله سس ماهی کارون (Barbus karunensis)، رفتگر ماهی سانیا (Cobitis saniae)، سگ ماهی جویباری پروینی (Oxynoemacheilus parvinae)، سگ ماهی جویباری هیرکان (Paracobitis hircanica)، خیاطه ماهی دامغانی (Alburnoides damghani)، ماهی کور غار لرستانی (Garra lorestanensis)، ماهی کور غار تشان (Garra tashanensis) و… توسط آزمایشگاه تحقیقاتی دکتر سهیل ایگدری کشف و ثبت جهانی شده است و در حال حاضر نمونه‌های تایپ این گونه­‌های توصیف شده در موزه ماهی­شناسی گروه شیلات پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران (IMNRF-UT) نگهداری می‌شود. امکان بازدید محققان از سراسر جهان از این مجموعه تحقیقاتی فراهم است.

Share