معصومی راد مطرح کرد:

باید برای همه تولیدات کشاورزی گیلان جشنواره برگزار کنیم

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیازمند محوربندی جاذبه های گردشگری جهت بازتوزیع گردشگران هستیم، گفت: یکی از مشکلات عمده حوزه گردشگری در کشور پراکندگی جاذبه هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، رضا معصومی راد در بیست و ششمین نشست تخصصی توسعه با موضوع «جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با تاکید بر گیلان» که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد، با بیان اینکه برنامه ششم توسعه بر سه محور اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و تعالی و مقاوم سازی فرهنگی تاکید دارد، گفت: اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شود می توانیم از نظر اقتصادی به توسعه پایدار مبتنی بر ظرفیت های داخلی برسیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان درون گرایی، برون نگری، مشارکت پذیری و مردمی بودن و دانش بنیانی را از جمله شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: مخرج مشترک بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمد نفت و اتکا به ظرفیت های بومی و داخلی کشور است.

وی بندهای ۵۰ و ۵۱ سیاست های اقتصاد مقاومتی را درباره گردشگری دانست و تصریح کرد: بند ۵۰ بر توسعه پایدار صنعت ایرانگردی تاکید دارد؛ به گونه ای که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابند.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث فرهنگی کشور مورد توجه بند ۵۱ است، گفت: بیش از ۸۰ بند از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مستقیم و غیر مستقیم با حوزه گردشگری مرتبط هستند.

معصومی راد ضرورت اتکا به قابلیت ها و ظرفیت های داخلی و ملی، ضرورت تقویت قابلیت های مردمی اقتصاد، ضرورت کاهش وابستگی به درآمد ناشی از صادرات نفت خام، ضرورت فراهم سازی زمینه های رشد و توسعه توام با صیانت از هویت و میراث فرهنگی و ضرورت فراهم سازی زمینه های توسعه بومی و متکی بر مشارکت حداکثری آحاد جامعه را از جمله مولفه های اساسی برنامه ششم دانست که قابل بهره گیری در توسعه گردشگری است.

وی با بیان اینکه گردشگری در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار به عنوان یک موضوع خاص مورد توجه قرار گرفته است، متذکر شد: باید توسعه را به معنای عام و خاص تعریف کنیم، زیرا توسعه در تعریف عام مجموعه اقداماتی است که می توانیم با استفاده از ظرفیت های دولتی و فرادولتی انجام دهیم تا شاخص های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا کند، اما توسعه در تعریف خاص منابع در اختیار دولت است که آن را طی پنج سال تخصیص می دهد. در واقع توسعه به معنای خاص منجر به برنامه توسعه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان درآمد ناشی از فروش نفت، مالیات، گمرک، عوارض واردات کالا و خودرو، جرائم راهنمایی و رانندگی و خدمات دولتی را تشکیل دهنده منابع دولت دانست و اضافه کرد: این منابع احصا و برآورد می شود و طی برنامه پنج ساله به دستگاه های دولتی، پروژه های عمرانی نیمه کاره و حفظ شاخص ها اختصاص می یابد. پروژه های عمرانی نیمه کاره گردشگری و میراث فرهنگی شامل مرمت، نگهداری و حفاظت از بناها، صنایع دستی، زیرساخت های گردشگری، ظرفیت های اقامتی، ورزش، فرهنگ و آموزش است.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور پروژه های عمرانی نیمه کاره را نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و تصریح کرد: سهم گردشگری در توسعه به معنای خاص بسیار کم است، زیرا توسعه به معنای خاص در حوزه گردشگری نه تنها درآمد حاصل نمی کند، بلکه نیازمند یارانه است لذا به توریسم به عنوان یک محور عام توسعه توجه داریم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه توریسم در مقیاس کلان منجر به توسعه کشور از نظر اشتغال، کسب و کار، آموزش و صلح و امنیت می شود، افزود: گردشگری در افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمد نفت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، در تقویت هویت ملی و صیانت از میراث فرهنگی خاص و معرفی آن در داخل و خارج و در تقویت و بهبود انسجام ملی از طریق توسعه گردشگری داخلی نقش دارد.

معصومی راد نقش گردشگری در بهره گیری از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج و تقویت تعاملات بین آنها با داخل کشور را مورد توجه قرار دارد و اظهار کرد: بهره گیری از گردشگری در تقویت تعاملات منطقه ای و جهانی، تغییر نگرش نسبت به ایران و تامین صلح و امنیت از دیگر آثار توسعه گردشگری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گردشگری فرهنگی را مدل مورد تاکید برنامه ششم دانست و گفت: بخش گردشگری کشور با اتکا به ظرفیت میراث فرهنگی و صنایع دستی می تواند از رونق قابل توجهی برخوردار گردد؛ به ویژه انواع فرهنگی گردشگری(شامل مذهبی، زیارتی، علمی، درمانی و ورزشی) به دلیل انطباق بیشتر با مقتضیات فرهنگی و ثمراتش بر حفظ و ارتقای هویت ملی و گفتمان انقلاب اسلامی به شکوفایی ظرفیت های درون زا و برون گرای کشور، توسعه اقتصاد ملی، کاهش وابستگی به درآمد ناشی از فروش نفت و ایجاد اشتغال کمک شایانی می کند.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به جایگاه گردشگری در جهان، ادامه داد: گردشگری ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی کل جهان، یک یازدهم اشتغال در جهان و ۷ درصد ارزش صادرات جهانی را به خودش اختصاص داده است. براساس آخرین آمارها یک میلیارد و ۱۸۶ میلیون نفر سفر در سال ۲۰۱۵ انجام و یک هزار و ۲۶۰ میلیارد دلار درآمد حاصل شده است. فرانسه، ایالات متحده، اسپانیا، چین و ایتالیا پنج کشور برتر جهان در گردشگری بین المللی هستند.

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد گردشگری بین المللی هوایی است، متذکر شد: ضرورت افزایش جریانات آمد و شد هوایی برای استان گردشگرپذیری مانند گیلان اجتناب ناپذیر است. همچنین نیازمند محوربندی جاذبه های گردشگری جهت بازتوزیع گردشگران هستیم، زیرا یکی از مشکلات عمده حوزه گردشگری در کشور پراکندگی جاذبه هاست.

معصومی راد از ورود ۴ میلیون و ۹۱۱ هزار نفر گردشگر در سال ۹۵ به کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چشم انداز ۱۴۰۴، ۲۰ میلیون نفر گردشگر را هدفگذاری کرده است، اما این میزان باید در پایان برنامه ششم محقق شود. در سال ۹۵، یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گردشگر از حوزه خاورمیانه وارد ایران شدند. در واقع ۷۸ درصد گردشگران ایران از کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، هند، کویت و چین هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان جاذبه ها، اقامتگاه ها، حمل و نقل، خدمات گردشگری، رستوران و پذیرایی و زیرساخت ها را از جمله ارکان صنعت گردشگری دانست و عنوان کرد: برای توسعه گردشگری باید به این ارکان توجه داشته باشیم. در استان گیلان جاذبه ها عمدتا طبیعی است، اما از جاذبه های تاریخی و فرهنگی کهن و غنی مانند تمدن درخشان و باشکوه مارلیک نیز برخورداریم. متاسفانه آثار و ابنیه تاریخی دستخوش فرمایش شده و کمتر باقی مانده اند.

وی موزه رشت و موزه میراث روستایی را یکی از ظرفیت های میراث فرهنگی گیلان دانست و بیان کرد: تکمیل زیرساخت های محور گردشگری سیاهکل – دیلمان، تکمیل کمپ گردشگری شهرستان رشت، تکمیل کمپ گردشگری امامزاده قاسم چولاب، احداث کمپ در روستای هدف گردشگری قلعه رودخان، تکمیل زیرساخت منطقه گردشگری کیاکلایه و تکمیل زیرساخت منطقه حیران از جمله طرح های عمرانی ملی گیلان در بخش گردشگری است.

رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در گیلان ۷۶ پروژه گردشگری نیمه تمام با اعتباری معادل ۳۹ میلیارد تومان، برآورد اشتغال ۵ هزار و ۷۷۵ نفر و پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد داریم، افزود: همچنین ۲۹ پروژه در حوزه تولید صنایع دستی گیلان با اشتغالزایی یک هزار و ۹۹۰ نفر نیازمند اعتباری معادل ۳۰ میلیارد تومان است.

وی عدم شناخت و درک ارزش های نهفته در صنعت گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی و مداخلات مخرب در این زمینه را یکی از مهمترین چالش های گردشگری دانست و گفت: هراس از اثرات مخرب گردشگری بر جامعه، محیط زیست و میراث فرهنگی، تکمیل نشدن فرایند بررسی، شناسایی و مستندسازی جهت تعیین حریم و ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی و طبیعی با اتکا به امکانات موجود و در نتیجه ضعف صیانت و حفاظت از محوطه ها و بافت های تاریخی، تخریب و نابودی عمدی بناهای تاریخی فرهنگی دارای متصرفین قانونی، ضعف تمایل به مشارکت بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در حفاظت از میراث فرهنگی، ضعف حمایت قانونی و مالی موثر از مالکین ابنیه تاریخی ارزشمند، فراموشی و غفلت از میراث فرهنگی و طبیعی ناملموس و قابلیت های خرده فرهنگ ها، تفوق رویکرد سازه ای و کالبدی به میراث فرهنگی و عدم توجه به مظاهر و نمادهای فرهنگ و هویت ایرانی از دیگر چالش هاست.

معصومی راد توسعه پایدار صنعت گردشگری در استان گیلان را مبتنی بر ظرفیت ها و جاذبه های طبیعی و فرهنگی، معماری، آداب و آیین ها، جشن ها و مراسمات، فعالیت های مردم گیلان در کشاورزی برنج، چای و زیتون، ابریشم، صید، دامداری، زندگی ساحل نشینان، جنگل نشینان و کوه نشینان دانست و یادآور شد: باید برای همه تولیدات کشاورزی گیلان جشنواره برگزار کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل هوایی به منظور جذب گردشگران خارجی به مقصد گیلان، گفت: توسعه حمل و نقل ریلی به منظور ایجاد پیوند بین گیلان و شبکه گردشگری کشور، توسعه حمل و نقل آبی و دریایی و کشتی های تفریحی، توزیع گردشگران در طول سال و جلوگیری از ازدحام جمعیت در ایام تعطیل از دیگر راهبردهای توسعه گردشگری در گیلان است.

Share