در مراسم تغییر نام بزرگراه «نیایش» به بزرگراه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» مطرح شد:

خاطره‌گویی قالیباف از آیت‌الله هاشمی|پیشنهاد دعایی برای نام‌گذاری خیابانی به نام مصدق

مراسم تغییر نام بزرگراه «نیایش» به بزرگراه «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» با حضور مسئولان پایتخت، سیدحسن خمینی، سیدمحمود دعایی، خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و برخی چهره‌های دیگر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محسن هاشمی در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از اعضای شورای شهر و شهردار تهران گفت: از همه عزیزانی که امروز محفل ما را گرم کرده‌اند علی‌الخصوص سیدحسن خمینی یادگار امام و هچنین آقای قالیباف شهردار تهران تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حدود ۵۰ سال شهروند تهران بودند که هم در مجلس هم در دولت سعی کردند که پیگیر حل مشکلات تهران باشند، گفت: امروز ما نام یکی از بزرگراه‌های تهران را به نام یک شهروند مسئولیت‌پذیر که ۵۰ سال زندگی خود را وقف سازندگی و رفع مشکلات شهر کرده‌اند، می‌گذاریم.

هاشمی با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی هم در مجمع نمایندگان تهران و هم در دولت پیگیر مسائل تهران همچون ساخت مترو بودند، اظهار کرد: فعالیت‌های زیاد ایشان سبب نشد که حل مسائل تهران از دید وی غایب شود و آیت‌الله تا پایان عمر اهتمام جدی به آبادانی تهران و کشور داشتند و و حضور مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان، نشان‌دهنده قدردانی مردم از خدمتگزارشان بود.

وی افزود: نامگذاری بزرگراه نیایش به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، نشان از قدردانی از وی به عنوان یک شهروند دارد و امیدوارم راه ایشان به عنوان یک فرد معتدل که به پیشرفت کشور و مدیریت ایرانی اعتقاد داشتند، ادامه یابد.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز با ذکر خاطراتی از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی  خطاب به قالیباف گفت:‌ خاطرم هست که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شما به عنوان مرد عمل و خدمت علاقه داشتند و شما را به مثابه یک رهرو حق‌شناس می‌دیدند. فردا روز ۲۸ مرداد است و امیدوارم شورای بعدی تصمیم بگیرد که یاد مصدق را نیز در شهر تهران گرامی بدارد.

وی افزود:‌ دوستی از اعضای شورا به من گفت که پیشنهاد داده‌اند خیابان نفت به نام دکتر مصدق نام‌گذاری شود. امیدوارم این موضوع پیگیری شود و می‌دانم هر انسانی ممکن است خطا کند ولی باید یاد و خاطره انسان‌های بزرگی‌ را که برای این کشور زحمت کشیده‌اند در یادها زنده نگه داشت.

محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه این توفیق نصیب ما شد که در روزهای پایانی مدیریتمان در مراسم نام‌گذاری خیابانی به نام آیت‌الله هاشمی که یکی از بزرگمردان ایران است حضور داشته باشیم، تصریح کرد: هر کجای تاریخ ایران در بعد از انقلاب را ببینیم حتما رد پایی از حضور موثر آیت الله در آن دیده می‌شود.

وی با اشاره به مبارزات آیت‌الله هاشمی در دوران جنگ گفت: من به واسطه سمتم در دوران جنگ در زمانی ارتباط نزدیکی با آیت‌الله هاشمی داشتم. ایشان به‌شدت پیگیر تبادل و انتقال اسرا از مرز قصر شیرین به کشور بودند و شخصا آن را پیگیری می‌کردند.

شهردار تهران با بیان اینکه در بیش از صد پروژه عمرانی در دوران مسئولیتم در قسمت‌های مختلف اعم از قرارگاه خاتم و شهرداری تهران ایشان را همراهی می‌کردم، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی عشق به سازندگی با روح مجاهدت داشت و جالب است بدانید هنگامی که می‌خواستیم تونل توحید را احداث کنیم هجمه‌های زیادی به ما وجود داشت اما ایشان به من توصیه کردند تحت تاثیر قرار نگیریم و تونل را بسازیم و هنگامی که فشارها زیاد شد اعلام کردند که می‌خواهند از این تونل بازدید کنند. از شما چه پنهان تصورم این بود که بازدید برای ایشان آن هم در یک محیط کارگاهی سخت باشد اما ایشان نه‌تنها با پای پیاده از این تونل بازدید کردند بلکه یکی  از قراردادهای مهم با یکی از مسئولان ارشد ترکیه را به علت این بازدید به تعویق انداختند و در نهایت ضمن بازدید از تونل توحید از همراهانشان خواستند که مسئول ارشد کشور ترکیه را به محلی در نزدیکی تونل بیاورند تا دیدار کنند.

قالیباف با بیان اینکه هاشمی عشق به سازندگی کشور داشت، تصریح کرد: در بازدید از تونل توحید هر چقدر جلوتر می‌رفتیم نشاط ایشان بیشتر می‌شد.

وی با بیان اینکه من نیز مانند آیت‌الله هاشمی روستازاده هستم، گفت:‌ در طول خدمتم خطا و خدماتی داشته‌ام که امیدوارم مردم شهر بزرگوارانه خطاهایم را ببخشند و پاداش خدمت‌هایم برای آخرت بماند و مدیران بعدی نیز از این اقدامات انجام‌شده تجربه کسب کنند و خطا نکنند.

همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در این مراسم با بیان اینکه ۱۰ سال پایانی عمر پربرکت حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان پرتراکم ترین سال‌های عمر ایشان نامید که تلخی و شیرینی داشت، تصریح کرد: داستان نام‌گذاری خیابان به اسم افراد اگر تنها به یک نام‌گذاری ختم شود تاثیرگذار نیست و بهتر بود قبل از رحلت به پاس زحمات خیابانی ایشان خیابانی به نامشان می‌شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ سال اخیر عمر آیت‌الله فراز و فرودهای زیادی داشت، افزود: نام‌گذاری خیابان به نام افراد، نیاز ما به این نام‌هاست نه نیاز این افراد به یک خیابان و ما به زنده‌بودن نام این اسامی در شهر نیاز داریم.

یادگار امام با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار جوان‌اندیش و فرزند زمان خود بودند، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یک روحانی مربوط به گذشته نبودند بلکه زمان حال را می‌شناختند و برای فردا ایده داشتند اما در گذشته ریشه داشتند و می‌دانستند که اگر زمان حال از گذشته منفک شود، به وزش نسیمی فرو می‌ریزد؛ با این حال در گذشته توقف نمی‌کردند.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه آیت‌الله همانگونه که جوان‌اندیش بودند برای کار آستین را بالا می‌زدند و حرکت می‌کردند و صرفا سخن نمی‌گفتند، خاطرنشان کرد:‌ اگر موضوعی را می‌شناختند حتما عمل می‌کردند. ما نیز باید تلاش کنیم در راه رسیدن به مطلوب و پیشبرد و تعالی جامعه و ساختن فردا حاضر باشیم هر هزینه‌ای را بدهیم.

وی با بیان اینکه حضور گسترده مردم در مراسم تشییع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و رای بالای مردم به محسن هاشمی در شورای شهر نشان‌دهنده احترام به شخصیت آیت‌الله و ادای دین به زحمات ایشان بود، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی دلباخته مکتب اسلام بود و سعادت جامعه را در عفاف و کفاف می‌دانست و او بزرگ زیست،‌ بزرگ مرد و بزرگ خواهد ماند.

Share