شهردار رشت:

شهروندان رشت شاهد سلیمانداراب متفاوتی از آنچه در نیم قرن گذشته دیده‌اند، خواهند بود

ثابت قدم با اشاره به مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث مجموعه ورزشی-تجاری شهدای سلیمان‌داراب، گفت: این اقدامات نشان‌دهنده‌ی این است که ما امروزه به مقوله‌ی توانمند‌سازی مردم توجه ویژه‌ای داشتیم و در این زمینه مشارکت شهروندان را بیش از پیش نیاز داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم افتتاح پیاده راه سلیمان داراب با حضور شهردار رشت، اعضای شورای شهر رشت، معاون عمرانی، شهردار منطقه چهار، مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی، جمعی از فرهیختگان دانشگاهی و چهره‌های برجسته پرجسته‌ی تاریخ و پژوهش گیلان در پیاده‌راه منتهی به آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی در محله سلیمان‌داراب برگزار شد.

شهردار رشت در مراسم افتتاح پیاده‌راه سلیمان‌داراب با اشاره به اینکه روز ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ میرزا کوچک‌خان و قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای، تأسیس حکومت جمهوری را در رشت اعلام کردند، گفت: خوشحالم از اینکه توانستیم پس از گذشت قریب بر صد سال از اعلام جمهوری گیلان در چنین روزهایی، همراه و همگام شویم با یاد و خاطره‌ی بزرگان و آزادیخواهانی که جان خود را برای عزت و سربلندی میهن خود نثار کردند. و این همزمانی دلیل اصلی بهره‌برداری ما از این فضا و آغاز به کار عملیات اجرایی پروژه ورزشگاه و مجموعه‌ی تجاری همجوار آن برای بحث‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی است که قطعاً توسط خود مردم عزیز و هیات امناء محله و مسجد محل بهره‌برداری خواهد شد.
محمدعلی ثابت‌قدم در ادامه گفت: همانطور که اشاره شد، روح آزادیخواهی در مردم گیلان، شاید همین ریشه‌ی اصلی‌ و دلیل همه‌ی این مباحثی است که ما در نهضت جنگل، جنبش مشروطه و شهدایی که در انقلاب و دوران جنگ داشتیم، دنبال می‌کنیم. همگی این‌ها نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که ما در بحث فرهنگی در این شهر و در گیلان شاهد یک توالی بودیم. یکی از بنیانگذاران اصلی این موضوع در گیلان میرزای بزرگ است که از نظر ما قطعاً باید راه او امروزه و با نگاه امروزی در شهر و استان تداوم داشته باشد.
او افزود: این محله علیرغم قدمت بالای آن و اولین‌هایی که در شهر رشت داریم، جزو آخرین‌ها در رسیدگی اما جزو اولین‌ها در محرومیت است. در اسلایدهایی که ملاحظه کردید، قطعاً نگاه شهرداری در بحث توجه و رسیدگی به محلات کم‌برخوردار و در عین حال بافت‌های حاشیه‌ای هم در توانمندی انسانی استوار است و هم در اصلاح کالبدی و همچنین پیوست‌هایی فرهنگی‌ای که باید در دل این فضاها قرار بگیرد. این پیوست‌های فرهنگی می‌تواند و باید به ارتقای زندگی و هم انسان‌ها برای نسل‌های آینده کمک ویژه‌ای کند و بنیان خانواده که اصالت زندگی ایرانی ما است، بر این اساس شکل بگیرد.
شهردار رشت گفت: انشاءالله ما در این بافت بتوانیم با تکمیل آن، به ویژه با هویت‌سازی و برنامه‌های فرهنگی مثل برگزاری جشنواره‌ها، سوگواره‌ها و هرگونه مراسمی که بتواند به ازای آن اشتغال مردم محل بتواند ارتقاء پیدا کند که یک رکن اساسی است.

شهروندان رشت شاهد سلیمان داراب متفاوتی از آنچه در نیم قرن گذشته دیده‌اند، خواهند بود

او با اشاره به اینکه اشتغال در کشور ما و طور خاص در شهر ما به ویژه در چنین محلاتی، رکن اساسی مشارکت شهروندان است، گفت: لذا هرگونه فعالیت اقتصادی و فرهنگی در هر محله‌ای از شهر یا در کل فضاهای عمومی شهری باید به گونه‌ای باشد که ما به مقوله اشتغال به ویژه افزایش درآمد کسبه‌ای که در هر نقطه از شهر هستند، کمک کنیم. این رکن اصلی کار ما و هدف اصلی است. قطعاً در کنار آن مقوله‌های فرهنگی و اجتماعی که بتواند به سرمایه‌های اجتماعی کمک کند و آنها را ارتقاء دهد، مد نظر قرار دارد.
او با اشاره به مراسم کلنگ‌زنی پروژه احداث مجموعه ورزشی-تجاری شهدای سلیمان‌داراب، گفت: این اقدامات نشان‌دهنده‌ی این است که ما امروزه به مقوله‌ی توانمند‌سازی مردم توجه ویژه‌ای داشتیم و در این زمینه مشارکت شهروندان را بیش از پیش نیاز داریم. با محوریت فضای گردشگری در سلیمان‌داراب، قطعاً شهروندان رشت شاهد سلیمان‌داراب متفاوتی از آنچه که در نیم قرن گذشته دیدند، خواهند بود.
ثابت‌قدم تصریح کرد: اگر عمری باشد بر حسب وعده‌هایی که داده بودیم، انشاءالله مباحث مربوط به پارکینگ را در برنامه‌های طراحی و بهره‌برداری آتی قرار خواهیم داد. زیرا ما می‌دانیم اگر اقتصاد یک منطقه تغییر پیدا کند، قطعاً فرهنگ مردم ارتقاء پیدا می‌کند و همچنین ایمان مردم افزایش پیدا می‌کند و همه‌ی این‌ها دلیلی می‌شود که بنیان های اصیل زندگی و سبک زندگی ایرانی اسلامی ما به سمت و سویی برود که برای همه‌ی ما تعالی‌بخش باشد. همانطور که آرمان‌های امام عزیز که در آستانه‌ی رحلت ایشان هستیم، مورد نظر بوده همانطور که این آرمان‌ها در انقلاب اسلامی نمود پیدا کرده است.

Share