مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان:

رفع قوانین دست‌وپا گیر برای سرمایه‌گذاران هدف اصلی ایجاد مناطق آزاد است

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان گفت: هدف از مباحث مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی رفع قوانین دست‌وپا گیر و سهل کردن قوانین برای کسانی است که به‌نوعی در تولید، تجارت و بازرگانی فعال هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، آرش فرزام صفت پیش از ظهر امروز در نشست بررسی ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی استان گیلان در سالن سرمایه‌گذاری دارایی گیلان با بررسی ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی استان گیلان اظهار کرد: استانداری تمام توان و تلاش خود را برای استفاده از پتانسیل مناطق ویژه و آزاد علی‌الخصوص در توسعه دریانوردی برای بهره‌گیری حداکثری به کار خواهد گرفت.

وی افزود: جذب سرمایه‌گذاری، ورود تکنولوژی جدید، تولید و ارزش‌افزوده بیشتر و ایجاد اشتغال، تنوع صادرات ورود بازارهای جهانی، افزایش درآمد ناشی از خدمات حمل‌ونقل و بارگیری بانکداری بیمه و… کمک به ورودی کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای با شرایط و قیمت مناسب از ویژگی‌های وجود مناطق اقتصادی است.

فرزام صفت بابیان اینکه نظام تعرفه‌ای و چالش‌های گمرکی از موارد دست‌وپاگیر دولت است تصریح کرد: ورود سرمایه گذار به کشور بسیار حساس و گریزپاست، زیرا با کوچک‌ترین ناملایمات راه خود را کج کرده و سرمایه خود را به کشورهایی با شرایط مناسب و آسان‌تر وارد کنند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با ارزیابی مناطق ویژه که جذب سرمایه گذاری خارجی انتقال دریافت و ارتقای فناوری و کسب درآمد برای در مناطق ویژه است تأکید کرد: مهم‌ترین هدف در ایجاد مناطق اقتصادی، سرمایه و مواد اولیه و تجهیزات در این مناطق با کمترین هزینه و با سکوی صادراتی است.

فرزام صفت بابیان اینکه در گیلان دو منطقه ویژه وجود دارد تصریح کرد: آستارا و لاهیجان دارای مصوبه مجلس و هیئت‌وزیران هستند که در حال حاضر آستارا فعال است و چمخاله لنگرود و تالش پیشنهاد فعالیت به هیئت وزیران داده شد.

فرزام صفت با بررسی فرایند ایجاد منطقه ویژه بیان کرد: شخصیت درخواست دهنده می‌تواند حقیقی و حقوقی بوده و حتماً باید در محدوده یک شهرستان قرار داشته باشد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان از وجود ۱۷ منطقه ویژه اقتصادی در کشور خبر داد و گفت: یکی از ویژگی‌های منطقه آزاد آستارا نسبت به سایر مناطق این است که این منطقه دارای مرز خشکی و هم‌مرز آبی و  بدیهی است که می‌توان از ظرفیت آن بهره‌مند شد.

فرزام صفت در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر عزم استانداری جهت رفع قوانین دست‌وپا گیر برای جذب سرمایه گزار در استانی که ظرفیت بالای اقتصادی دارد گفت: هدف از مباحث مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی رفع قوانین دست‌وپا گیر و سهل کردن قوانین برای کسانی است که به‌نوعی در تولید، تجارت و بازرگانی فعال هستند.

فرزام صفت بابیان اینکه مجموعه استانداری و دولت تدبیر و امید سعی در فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی دارد تصریح کرد: ظرفیت منطقه‌ آزاد انزلی درگذشته به‌خوبی بهره‌برداری نمی‌شده اما در حال حاضر این منطقه با فعالیت چندوجهی تجاری، گردشگری، خدماتی و … در حال فعالیت است که قابل قیاس با دولت قبل نیست.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان با اشاره به منطقه آستارا تأکید کرد: این منطقه‌ یک مصوبه معطل‌مانده در دولت قبل بود که در دولت فعلی به اجرا رسید.

Share