استاندار گیلان در مراسم بزرگداشت روز کارگر

پیش از دولت یازدهم، بندرآستارا درحد حرف باقیمانده بود|نگاه ویژه‌ به آب باران برای کشاورزی

استاندار گیلان در مراسم بزرگداشت روز کارگر گفت: پیش از این دولت، بندر آستارا فقط در حد حرف باقیمانده بود، حال اینکه امروز با ظرفیتی بالغ بر یک میلیون تن به فعالیت اقتصادی مشغول است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ دکتر نجفی پیش از ظهر امروز در آیین بزرگداشت روز کارگر که در محل سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با تبریک ماه شعبان و اعیاد شعبانیه و ضمن پاسداشت شهادت مرزبانان میهن اسلامی اظهار کرد: یکی از اهداف عالی انقلاب اسلامی واگذاری امور به مردم است.

دکتر نجفی یکی از موضوعات مورد تأکید دولت تدبیر و امید در ابتدای شروع به کار را رونق اشتغال و جذب بیکاری از طریق گردشگری عنوان کرد و افزود: در این میان ورود گردشگران خارجی که از اهمیت خاصی برخوردار است به مسائل مختلفی مرتبط می‌شود که خاکستری شدن ارتباطات بین‌المللی باعث کاهش آن می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان اعطای ۷۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در سال ۹۵ به واحدهای تولیدی را یکی از اقدامات استان در این حوزه عنوان و خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰۰ واحد تولیدی از این تسهیلات بهره‌مند و در حدود ۲۰۰ واحد به چرخه فعالیت بازگشت کردند.

دکتر نجفی اظهار کرد: بیش از هزار و ۲۸۰ واحد راکد در استان را در ابتدای دولت یازدهم تحویل گرفتیم.

استاندار گیلان به کسب رتبهٔ برتر استان طی حدوداً ۴ سال اخیر در فضای رونق کسب و کار در کشور گفت: همه بایستی با تلاش و همیاری جهت حفظ شرایط موجود و تقویت آن تلاش کنیم.

وی اظهار داشت نرخ بیکاری استان در سال ۹۲، ۱۵.۶ درصد بوده که خوشبختانه در پایان سال ۹۵ نرخ به ۱۱.۳ درصد تقلیل پیدا کرده است.

رئیس شورای تامین استان گیلان از بنادر انزلی، کاسپین و آستارا به عنوان ظرفیت‌های مهم اقتصادی و اشتغال‌زای استان و مهمترین و بزرگترین بنادر حاشیه دریای خزر یاد کرد و گفت: پیش از این دولت، بندر آستارا فقط در حد حرف باقیمانده بود، حال اینکه امروز با ظرفیتی بالغ بر یک میلیون تن به فعالیت اقتصادی مشغول است.

وی همچنین منطقه آزاد انزلی را یکی از بهترین مناطق آزاد کشور عنوان کرد و ادامه داد: در بازدید استانداران ادوار گذشته استان گیلان که برای اولین بار و به دعوت بنده صورت گرفت، خود آن ها به پیشرفت‌های استان گیلان بخصوص طی ۳ سال گذشته اذعان داشتند و به لزوم تبیین پیشرفت‌های استان که مربوط به عملکرد نظام است، تأکید داشتند.

دکتر نجفی به اجرای طرح روستاهای بدون بیکار در سطح استان اشاره و خاطر نشان کرد: باتوجه به ظرفیت صندوق کارآفرینی امید، سازمان فنی و حرفه‌ای و سایر ادارات مرتبط فضای خوبی برای حمایت از کارآفرینان وجود دارد و از این طریق می‌توان فعالیت‌های اقتصادی نظیر پرورش ماهیان خاویاری را تقویت کرد.

استاندار گیلان به ظرفیت بخش کشاورزی در استان که چیزی بالغ بر ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار را شامل می‌شود اشاره کرد و گفت: تلاش ما بر این است، ذره‌ای از زمین زراعی استان بدون کشت نماند.

وی با بیان اینکه بیش از هزار میلی متر از هزار و ۲۶۰ میلیمتر بارانی که سالانه و بطور متوسط در استان گیلان می‌بارد، خارج از فصل کشاورزی است تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائلی که پیگیر آن هستیم سرازیر شدن نزولات آسمان به دریای خزر است که می‌بایست به خوبی مدیریت و پیش از سرازیر شدن، بهره‌وری شود.

استاندار گیلان به سد شفارود که هم اکنون پیشرفتی بیش از ۳۶ درصد دارد و همچنین به سد پلرود که از ۱۸ سال پیش شروع به راه اندازی شده بود، اشاره کرد و افزود: پروژه مذکور در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دکتر نجفی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان گیلان و تأکید به ایجاد سدهای لاستیکی گفت: در این خصوص کار اجرایی ۱۱ سد لاستیکی در سطح استان پیگیر شد که تاکنون یکی از آن ها آماده بهره‌برداری است، دومین آن در حال آماده سازی است و مابقی نیز در کوتاهترین زمان ممکن به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته وی سد سفیدرود که زمانی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب ظرفیت داشته است، امروز به دلیل رسوب ایجاد شده در داخل سدها و همچنین وجود سدهای بالادستی در استان‌های دیگر به کمتر از این حجم ذخیرهٔ آب رسیده است که این امر سبب می‌شود نگاه ویژه‌ای به آب باران داشته باشیم و تدابیر لازم جهت بهره کافی از آن ها اتخاذ گردد.

وی تصریح کرد: توفیقات بدست آمده ناشی از سعی و تلاش و معرفتی است که جامعه بزرگ کارگری نسبت به کشور دارند.

استاندار گیلان در پایان سخنانش به تأکید مقام معظم رهبری برای حضوری پرشور در انتخابات اشاره و خاطر نشان کرد: بنده و همکارانم ضامن و حافظ رأی مردم هستیم و تمام تلاش خود را برای فراهم کردن زمینه برگزاری اتخاباتی سالم و پرشور به کار خواهیم بست.

در پایان این مراسم از چند تن از کارگران و کارفرمایان قدردانی شد.

Share