در نخستین مناظره:

برنامه هاشمی طبا برای حل مشکل مسکن مخصوصا برای زوج‌های جوان+ نقد برنامه‎ها

مناظره ۶ کاندیدای ریاست‌جمهوری از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه امروز آغاز شده و کاندیداها درا ین مناظره با موضوع “اجتماعی” دیدگاه‌های خود را به بحث گذاشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا از میان شش کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری مصطفی هاشمی طبا به قید قرعه سومین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید پاسخ دهد.

مصطفی هاشمی طبا  به سومین سوال مناظره اجتماعی مبنی بر این که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید، پاسخ داد.

مصطفی هاشمی طبا  در پاسخ  به سومین سوال مناظره اجتماعی مبنی بر این که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید، اظهار کرد: حرکت در کشور باید برای حل علت هایی باشد که باعث بروز مشکلات برای اقشار مختلف جامعه است و همه حرف هایی که زده شده تاکنون این بوده که دولت آن کار را بکند و یا این کار را نکند، در حالیکه دولت کارهای زیادی  انجام داده است.

وی ادامه داد: بدون اینکه نتوانیم درآمد ملی را افزایش دهیم امکان حل این مشکلات وجود ندارد و طبیعتا حل مشکل مسکن نیز از طریق پرداخت وام صورت می گیرد که در بخشی از شهرک های اطراف تهران یا شهرهای دیگر این مسکن ها به این منظور ساخته شده است .

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: موضوع این است که از مسکن مهمتر مسئله کار و اشتغال است.

هاشمی طبا یادآور شد: افراد و به خصوص جوانان با اشتغال می توانند سایر مسائل و مشکلات را نیز حل کنند و با حجم وامی که در بانکها مصوب شده حداقل در اطراف شهرهای بزرگ امکان خریداری خانه وجود دارد و این خانه ها با قیمت حدودا متری ۱.۵ میلیون تومان وجود دارد و به نظر من اگر مسئله بیکاری حل شود و تحصیلکردگان به کار مبادرت داشته باشند مسئله مسکن نیز قابل حل است، چراکه به هرحال حجم هرچیز در کشور محدود است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری  ۴ دقیقه وقت داشت که به تشریح برنامه‌های خود در حوزه حل مشکل مسکن  بپردازد، در پایان سخنان هاشمی طبا پنج کاندیدای حاضر هر کدام در ۲ دقیقه به تحلیل نقطه نظرات هاشمی طبا  پرداختند.

حسن روحانی در فرصت بیان نقطه نظراتش در ارتباط با اظهارات هاشمی طبا با اشاره به وضعیت مسئله مسکن در کشور اظهار کرد: برنامه های مختلفی در دولت های گذشته برای مسکن انجام شده است ، دولت گذشته نیز سرمایه گذاری ای به عنوان مسکن مهر در این بخش انجام داده بود.

وی ادامه داد: با تمام مشکلاتی که این طرح داشت ،دولت یازدهم خود را موظف دید تا این طرح را تکمیل کند و به زودی این طرح به اتمام می‌رسد.

روحانی خاطر نشان کرد: ما باید به مردم کمک کنیم تا خودشان مسکن خودشان را انتخاب کنند و یا برای تهیه و خرید مسکن مورد نیازشان اقدام کنند . از همین رو وام لازم در اختیار مسکن اولی‌ها قرار می گیرد.

وی همچنین گفت:‌ مسئله بعدی این است که در زمینه مسکن باید به بافت های فرسوده هم توجه کنیم. درزمانی که بافت های مسکونی به خانه های نو برای چندین خانوار تبدیل می‌شود این طرح می‌تواند تحول خوبی ایجاد کند.

روحانی همچنین گفت:‌برنامه های خوبی برای جوان ها به ویژه زوج‌های جوان در نظر گرفته شده است، می دانید در حال حاضر دو وام ده میلیونی به زوج ها برای تهیه اسباب زندگی ارائه می‌شود.

قالیباف نیز در خصوص بحث مسکن اظهار کرد: در حوزه مسائل اجتماعی برمی گردیم به این قضیه که تنها چهار درصد افراد در جامعه ما از همه چیز برخوردارند که در مسکن نیز همین صادق است. ما بیش از سه میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است. اینها متعلق به چه کسانی است؟ اینها متعلق به همان ۴ درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا در شمال شهر و … دارند.

وی افزود:‌ برنامه ای بوده است که دولت بافت های فرسوده را احیا کند. الان هشت سال از این قضیه می گذرد، اما پیشرفت آن تنها هشت درصد است و در شهر تهران نیز شهرداری اقدام به احیای بافت‌های فرسوده در حد توان خود کرده است.

وی ادامه داد: ما امروز همچنین نباید بگذاریم که دوباره وام‌های کلان به افراد خاص داده شود. وام‌های کلان که در این مدت پرداخت شده است، باید مشخص شود که به چه کسانی پرداخت شده است. آن هم در حالی که بسیاری از زوجین هنوز به دنبال گرفتن وام ازداوج خود هستند.

جهانگیری در واکنش به اظهارات هاشمی طبا گفت: یکی از مهمترین نیازهای جامعه ما و اقتصاد کشور ما موضوع مسکن است، اما با صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها امروزبا  بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد ارزش خانه های مسکونی خالی در شهرها مواجه هستیم که ما با بررسی هایی که در این زمینه انجام دادیم ایجاد مسکن اجتماعی را جز اولویت‌هایمان قرار دادیم که نیازمند پوشش سازمانهای حمایتی اجتماعی است.

وی افزود: همچنین مسکن روستایی را هم درنظر گرفتیم که سالانه باید ۲۰۰ هزار مسکن روستایی  بهسازی شود که طی این مدت آن مسکن هایی که موفق شده‌اند بهسازی کنند در سوانحی مانند سیل وزلزله خوشبختانه کمتر دچار آسیب شده اند.

کاندید انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه علاوه بر بانک مسکن برای دادن وام به متقاضیان مسکن به سایر بانکها نیز این اجازه داده شده است گفت: ما علاوه بر بانک مسکن به بقیه بانکها هم اجازه دادیم که به موضوع وام مسکن ورود پیداکنند و همچنین با تشکیل گروه های توسعه گری که ایجاد کرده ایم به دنبال بهسازی و بازیابی بافتهای فرسوده نیز هستیم.

رئیسی با بیان اینکه در ضرورت توانمند سازی مردم برای ایجاد مسکن شکی نیست، اظهار کرد: نکته اول این است که زوج های جوان مسکن می خواهند. آن‌ها الان می خواهند ازدواج کنند. حتما باید در شرایط فعلی مشکل مسکن شان را حل کنیم.

وی ادامه داد: یازده میلیون جوان آماده ازدواج داریم نمی شود دولت آن‌ها را نادیده بگیرد و در این زمینه کمکاری کند. با تمام مشکلاتی که وجود داشت بالاخره مسکن مهر ا یجاد شده و تا حالا ۶ درصد آن پیش رفته است باید زودتر آن را تکمیل و به دست مردم داد.

رئیسی همچنین گفت:‌ بحث ها در مورد بافت فرسوده هم درست است اما اولویت در نظر گرفتن زوج های جوان است با ایجاد یک میلیون مسکن در هر سال باز هم در ایجاد مسکن عقب هستیم.

 مصطفی میرسلیم با اشاره به موضوع مسکن به خصوص مسکن برای جوانان کشور گفت: سرمایه گذارانی هستند که پول خود را برای مسکن های تجملی صرف می‌کنند که این موضوع باید حل شود و این سرمایه گذاری ها در جای مناسبی انجام گیرد.

وی با طرح این پرسش که شما مسکن ارزان را چگونه می بینید؟ ادامه داد: چرا به قیمت زمین اشاره می کنید در حالیکه به جای قائل بودن به زمین گران دولت باید زمین را به صورت رایگان به خصوص به جوانان ارائه کند.

مصطفی هاشمی طبا در جمعبندی نقطه نظرات خود در حوزه  مسکن اظهارکرد: در همه دغدغه‌های کشور و در همه حوزه ها فلش به سمت دولت می رود، باید پذیرفت دولت از یک محدوده‌ای بیشتر نمی تواند فراتر برود، نه این دولت، بلکه دولت‌های قبل نیز در گسترش شبکه آب ،‌برق ، گاز و سوخت رسانی فعالیت خوبی داشته اند.

وی افزود:  اما همه ما با دستاویز قرار دادن کلماتی خود را جزو اپوزیسیون نظام قرار داده‌ایم .باید بپذیریم مسئله اول حفظ کشور است. ما علی رغم اینکه شهدای زیادی داده‌ایم اما مرزهای کشور را حفظ کرده‌ایم. در حالی که ما در داخل کشور مشکلات زیادی داریم که متاسفانه باعث خواهد شد در ده سال آینده ده میلیون حاشیه نشین داشته باشیم.

Share