آغاز بخش دوم مناظره

آقای رئیسی یک ور فساد ۱۲ هزار میلیاردی یک قاضی بود، یک ور آن فردی که در ستاد شماست

در بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ظرف ۵ دقیقه به سوالاتی که به قید قرعه انتخاب شد پاسخ داده و در زمان باقیمانده ای که برای آنها محاسبه شده به سوالات پاسخ دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، در بخش دوم هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری ظرف ۵ دقیقه به سوالاتی که به قید قرعه انتخاب می‌شود پاسخ داده و در زمان باقیمانده ای که برای آنها محاسبه شده به سوالات پاسخ می‌دهند.

 محمد باقر قالیباف به عنوان اولین کاندیدا در بخش دوم مناظره سوم با موضوع اقتصادی در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت شما برای توسعه صنایع در بخش کشاورزی چیست؟ گفت: پیش از آنکه جواب این سوال را بدهم لازم می دانم همانطور که قول داده بودم اموال خود و خانواده ام را به اطلاع مردم عزیز برسانم.

وی با نشان دادن برگه ای رو به دوبین گفت: دارایی های من و بستگانم در کانال تلگرامی من اعلام شده و در اختیار مردم قرار گرفته است.

قالیباف سپس به پرسش طرح شده اشاره کرد و اظهارکرد: با تمام محدودیت هایی که در حوزه آب داریم ما باید در کشاورزی به خودکفایی برسیم. ما بر طبق برنامه ششم و سند چشم انداز برنامه ها را در حوزه های کشاورزی و روستایی ادامه می دهیم. در روستاها با صنایع کوچک و خانگی برنامه ها را پیش می بریم.

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که مبارزه با فساد صورت نگیرد در حوزه های کشاورزی و صنعت موفق نمی شویم.

رئیسی:فساد امروز فراجناحی شده است

ابراهیم  رئیسی در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مبارزه با فساد اقتصادی، رانتخواری و فساد سازمان‌یافته چیست، اظهار کرد: امنیت سازمان اداری کشور در گرو مبارزه با فساد است. دولت باید ساختارهای فسادزا را اصلاح کند تا شاهد این نباشیم که هر روز یک فساد در نظام اداری مطرح شود.

وی ادامه داد: فساد امروز فراجناحی شده و موضوعی که در زمینه مبارزه با فساد وجود دارد حساسیت مقابله با آن است که اگر فلان دستگاه گفت که کسی فاسد است با وی مبارزه شود و حساسیت وجود داشته باشد حال چه این فساد زیر عمامه من باشد چه زیر عمامه آقای روحانی و یا در کت آقای جهانگیری یا آقای قالیباف باشد.

رئیسی با بیان اینکه برخی مواقع شاهد مقاومت در برابر مبارزه با فساد هستیم، اظهار کرد: یک وقت می‌گویند نزدیک‌ترین فرد دارد فساد می‌کند اما در برابر آن مقاومت می‌شود. ما مصمم هستیم که در دولت کار و کرامت به هیچ کس اجازه ندهیم که در نظام اداری فساد کند و اگر کسی هم به دنبال فساد رفت گوش او را بگیریم و او را از آن اداره بیرون بیندازیم. مردم دغدغه‌مند مبارزه با فساد اداری هستند و این مساله قابل حل است.

مصطفی هاشمی طبا  در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای اصلاح نظام مالیاتی و ملاحظاتتان برای تولید و اشتغال چیست؟ گفت: من به این دلیل  با اعلام دارایی های نامزدها مخالفت کردم  که هیچ قانونی در این رابطه وجود ندارد زیرا ملاک پول داشتن یا نداشتن نیست؛ چه بسا فقیر باشد اما کیسه بدوزد بنابراین درخواست می کنم که نامزدها نسبت به اعلام منابع پولی ستاد خود  اقدام کنند.

وی افزود: در خصوص مالیات باید بگویم ما در این زمینه افراد را مانند کشورهای اروپایی رصد کنیم و سیستم جامع مالیاتی را به کار ببریم. حدود ۴۰ درصد از کسانی که مالیات نمی دهند در زمره مالیات دهندگان هستند، لذا باید سیستم جامع مالیاتی را طراحی کرد.

وی افزود: در مورد شرکت های پولی که مظلوم اند و نسبت به  صنایع  فشار زیادی بر روی آنهاست، از قبیل مالیات و ممیزی و غیره باید حتما نسبت به کسانی که تولیدات صادراتی دارند و  تولید با کیفیت صادراتی می خواهیم، معافیت مالیاتی قرار دهیم.

روحانی: آقای رئیسی از افتتاحات ناراحت هستید

حسن روحانی در بخش دوم مناظره کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که به نظر جنابعالی فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست و در صورتی که رئیس‌جمهور شدید چه برنامه‌ای در زمینه مدیریت و برنامه نقدینگی خواهید داشت؟  گفت: در مساله نقدینگی مهمترین مساله موضوع تورم است که باید کنترل شود.

وی همچنین در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی خطاب به او اظهار کرد: ایشان می‌گویند که چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح پروژه‌ها به استان‌ها سفر می‌کنیم و از سمتی دیگر می‌گویند که در آنجا مصوباتی به تصویب رسیده است. این در حالی است که ما برای افتتاح مصوباتی که در گذشته داشته‌ایم به این سفرها رفته‌ایم. آقای رئیسی از افتتاحات ناراحت هستید و می‌گویید که چرا قانون را اجرا کرده‌ایم. ظاهرا شما با مسائل قانونی آشنا نیستید در حالی که مدعی هستید قدری هم حقوق خوانده‌اید.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رئیسی با بیان اینکه شما هنوز یک قاضی محترم هستید، گفت: شما قاضی بودید و هنوز هم هستید آن وقت اینجوری به مردم تهمت می‌زنید؟ من با هیچ کسی عقد اخوت نبسته‌ام و با هر کسی که تخلفی کرده باید با او با اشد مجازات برخورد شود.

روحانی اظهار کرد: آقای رئیسی می‌گویید با فساد مبارزه کنید در حالی که در پرونده ۱۲ هزار میلیاردی یک طرف آن، آن قاضی عزل شده بود و یک طرف دیگر همکار شما بود، که فرار کرد. طرف دیگر نیز یک مقام دولتی بود که امروز در ستاد شما حضور دارد. چرا با فساد روشنی که پرونده‌اش روشن است برخورد نکردید؟

جهانگیری: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید

جهانگیری به عنوان پنجمین کاندیدا در بخش دوم مناظره خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف به نظر می رسد که شما امروز آمده بودید تا چند نفر را تخریب کنید ولی اطلاعات غلط به شما داده اند، باز من نمی گویم که دروغ گفته اید می گویم که اطلاعات غلطی به شما داده اند.

وی ادامه داد: آقای قالیباف ادب و صداقت چیز بسیار خوبی است آن را رعایت کنید. اگر جز خانه ای که در تهران اعلام کرده ام اموالی از من یافتید آن را به شما می دهم. زندگی من را شخم زدند اما زندگی من از این برگه سفیدتر است.

جهانگیری همچنین گفت: خیریه ای هم ندارم که به عنوان اموال در اختیار فرزندانم قرار بدهم. شعار ندهید برنامه دادن سخت است اما شعار دادن ساده است. بگویید چه برنامه ای دارید تا در مورد آن صحبت کنیم.

وی در پایان در پاسخ به پرسش طرح شده توسط مجری برنامه مبنی بر طرح و برنامه جهانگیری برای شکوفایی درون زا و صادرات خودروی ملی در کلاس جهانی گفت: صنعت خودرو صنعت پیچیده ای است. در کشور ما ظرفیت های خوبی شکل گرفته است. قطعه سازی و تحقیق و تفحص از جمله آن است. باید با همکاری شرکت های خارجی این حوزه را گسترش دهیم.

میرسلیم: می‌شد از هسته علمی برای رشد صنعت کشور و اعتلای دانشگاه‌ها استفاده شود

میرسلیم نیز در پاسخ به پرسشی که مجری مناظره مبنی بر اینکه برنامه دولت وی برای رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان و ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه چیست، اظهار کرد: یکی از مسائل خیلی مهم برای رشد این است که همکاری بین صنعت و دانشگاه را فراهم کنیم. ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه‌ها بودند هسته علمی را در کشور ایجاد کردیم و بنا به همان تحقیقات به طراحی و نمونه‌سازی و سپس به تولید انبوه رسیدیم که یکی از کارها در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه امکان ایجاد پیوندی بسیار مناسب میان دانشگاه‌ها و صنعت وجود دارد، اظهار کرد: می‌شود این پیوند را ایجاد کرد و چارچوبی برای مسائل اساسی آن طراحی نمود و دولت نیز باید از آن نیز پشتیبانی کند اما در این دولت متاسفانه یا فرصت فراهم نشد و یا باید گفت این دولت فرصت را سوزاند و به حمایت از این هسته علمی نپرداخت تا رشد پیدا کند و به عنوان الگو معرفی شود و همین فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی که اینجا نشسته است از آن استفاده نکرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: می‌شد از این هسته علمی برای رشد صنعت کشور و اعتلای دانشگاه‌ها استفاده شود و وقتی چنین اتفاقاتی نیفتد جوانان ما دلزده می‌شوند و به فکر مهاجرت به خارج از کشور می‌افتند و به آنجا می‌روند.

هاشمی طبا در آخرین فرصت باقی مانده‌اش در آخرین مناظره تلویزیونی گفت: من دوست داشتم که نوه شش ساله خود را می آوردم و نشان می دادم که باید برای آنها کار کنیم. طبیعتا هر سیاستمدار و مدیر جامعه باید مردم را دوست داشته باشد تا بتواند کار کند. اما دوست داشتن انواع مختلفی دارد امام (ره) مردم را دوست داشت به جای اینکه در حمله بعث عراق بگوید که مردم را دوست دارم و پنهان شوید گفت مردم به جبهه بروید و جبهه ها را پرکنید و شهادت افتخار است و چنین شد که مردم به جبهه‌ها رفتند.

وی افزود: ما برای چهار تا رای آوردن نباید کاری کنیم که به عنوان دوستدار بزرگ خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده می شود عملی و منطقی نیست. من سوال می کنم که چرا منابع سه برابر شدن یارانه را نمی گویید که می گویند منابع مشخص است. از کجا؟ معلوم نیست.

وی افزود: از ابتدا که وارد شدم فرمایشات رهبری که فرمودند استقلال ملی و عظمت ملت ایران در ذهنم بوده لذا حفظ ایران در درجه اول را مدنظر داشته ام. به جای پخش یارانه و تظاهر دوست داشتن گفتم که به معلولین و بی سرپرست ها و خانواده های ناتوان باید کمک کرد لذا به مساله اقتصاد مقاومتی و  تولید برای صادرات و اصلاح کشاورزی در جهت رفع مشکلات نابودی ایران که ایران همه چیز به ما داده و ما ناسپاس هستیم قدم گذاشتم. همه مردم بدانند که نفت و گاز وآب و جنگل و … در خدمتشان است والان اگر بخواهیم ادامه دهیم میراث سرزمین را خواهیم داشتم والا نه استقلال ملی خواهیم داشت و نه عظمت و سربلندی ایران .

محمدباقر قالیباف نیز در بخش جمع بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: چون آقای روحانی و جهانگیری مطالبی را گفتند من باید موضوعاتی را مطرح کنم که فکر می‌کنم اگر به آنها اشاره نکنم حق همه مردم مظلوم و محورم و همه ایرانیان را ضایع کرده‌ام‌.

وی گفت: امروز مشکل اساسی عدم رشد اقتصادی کشور، فرصت‌های نابرابری است که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خطاب به روحانی تاکید کرد: آقای روحانی جنابعالی می‌فرمایید هر کسی که هست باید با او برخورد شود؛ اولین برخورد را خودتان انجام دهید؛ شما که معطل هستید بستگان شما در کنار شما امروز چه می‌کنند؟ در حوزه‌های مالی،‌ اقتصادی و بانکی؛ و من مطلع هستم که شما مطلع هستید؛ چرا برخورد نمی‌کنید؛ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید. وقتی که از این رانت استفاده کردید نمی‌توانید با آنها برخورد کنید.

قالیباف ادامه داد: آقای روحانی وقتی جنابعالی حدود ۸۰۰ متر زمین به قیمت متری ۳ هزار تومان در سال ۷۰ می گیرید حتما شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است.

وی همچنین خطاب به جهانگیری اظهار کرد: آقای جهانگیری جنابعالی می گویید نمی گویم ولی می گویید و دروغ به مردم می گویید شما بگویید که ۳۸۵ متر زمین را در دهه ۸۰  به قیمت متری ۱۴۰ هزار تومان از بیت المال در ونک گرفته‌اید بعد به ما می‌گویید که املاک نجومی؛ چرا این املاک را به نقد و اقساط به مردم بدخت نمی دهید. درد ما این است که شما می خواهید با فساد مبارزه کنید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر حق مردم مطرح نبود این مسائل را به زبان نمی‌آوردم افزود: من اسناد مربوط به این زمینه‌ها را که به نام شخص این دو نفر است آورده‌ام؛ به همین دلیل است که این افراد می گویند نمی شود و نداریم.

قالیباف اظهار کرد: ما منابع و فرصت های بسیاری داریم اما بخاطر اینکه فساد وجود دارد و سیستم های هوشمند و اصلاح ساختاری نمی شوند این فرصت ها از بین می رود. هر چه بگندد نمکش می زنند وای به روزی که بگندد نمک؛ ما باید شجاعانه بایستیم و با فساد مبارزه کنیم. حق مردم را بدهیم و به آنها خدمت کنیم. ما به این باوریم و حتما همه ما دلسوز مردم هستیم.

میرسلیم:شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم

میرسلیم در وقت پایانی خود خطاب به مردم گفت: هم وطنان عزیز من شخصا اعتقاد به معجزه برای حل مشکلات ندارم مگر با همکاری شما و یاری خدا و عزم جزمی برای باز کردن گره ها.

وی ادامه داد: مهمترین مشکل کشور ما فساد است آن هم فساد اداری. من با رباخواری بانک ها جنگ خواهم کرد. با فساد مبارزه قاطعانه ای خواهم کرد. این امر پایان نمی پذیرد مگر آنکه افرادی فساد ستیز و پاکدست انتخاب شوند.

میرسلیم گفت: دولت من دولت دولتمردان کاسب نخواهد بود. مهار تورم با افزایش تولید و رشد هنر است. دولت یازدهم با ایجاد رکود،‌تورم را کاهش داد و این عین بی هنری است.

میرسلیم همچنین گفت: ما برنامه هایی را برای نجات کشور در حوزه هایی مثل آب و صنعت و خودروسازی داریم. برنامه هایی برای کارکنان دولت و کارگران داریم. تامین مالی صنایع کوچک و متوسط و ایجاد بازار صادراتی جزو برنامه های اصلی ما است.

وی در پایان گفت: امروز می خواهم سلام دانشجویان عزیز را به شما برسانم. به آن ها هم سر بزنید من حتما برنامه هایی برای نیروی جوان و دانش بنیان دارم.

جهانگیری:یک لحظه رای  آینده را رقم می زند

اسحاق جهانگیری در آخرین فرصت باقی مانده در بخش دوم مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: ملت ایران شرایط دشوار است و ما از تحریم ها عبور کردیم و منطقه ما حساس است. ما باید جنگ را از کشور دور کنیم. اوضاع منطقه نگران کننده است باید مواظب ایران باشیم. باید از کشورمان حراست کنیم. نباید سفره مردم کوچک شود. ما می توانیم با برنامه هایی که گفتیم مسایل و مشکلات را حل کنیم. مردم، فرهنگیان، کارکنان دولت، کارکنان نیروهای مسلح، بازنشستگان تامین اجتماعی، پرستاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و خبرنگاران و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و خانواده های شهدا، وکلا و قضات همه و همه به صحنه بیایید، یک لحظه رای می دهید آینده را رقم می زنید.

وی افزود: ما زمان خطا نداریم. باید تصمیم بگیریم.آقای قالیباف شما ۱۲ سال شهردار بودید این سومین بار بود که کاندیدا می شوید فکر می کنید مردم تهران  نسبت به ۱۲ سال قبل از ترافیک ، جمع آوری زباله ها و متکدیان و … راضی ترند. اگر راضی بودند در انتخابات سال ۹۲، ۷۰۰ هزار رای نمی آوردید؟ نفر آخر لیست نمایندگان یک میلیون و خرده ای رای آورد. ما سهام عدالت را واقعی می کنیم. سه سال بر روی آن کار شده است. از شهریور سال ۹۶ هر تحت پوشش کمیته امداد مالک ۱۰ میلیون تومان در کارخانه ها خواهد شد.

وی افزود: طرح های مختلفی برای کشاورزی تهیه شده و در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید که برای سال ۹۶، ۹۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم. در روستاها و مناطق محروم ۵ /۱ میلیارد تومان از مجلس درخواست کردیم که رییس مجلس قول داد که آن را تصویب کند.

آقای قالیباف یادتان می‌آید گفتید من دانشجویان را دو ساعته لوله می‌کنم

حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخش پایانی صحبت‌های خود در مناظره زنده تلویزیونی گفت: من برخی نکات را نمی‌خواهم و مایل به مطرح کردن آن نیستم.

او ادامه داد: پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف دست من بود و نگذاشتم منتشر شود و با بعضی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم تا این پرونده در هنگام انتخابات منتشر نشود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من اگر آن روز مردانگی نکرده بودم شما اینجا نبودید، اظهار داشت: طرح شما همیشه لوله کردن بود. شما که هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من دانشجویان را دو ساعته لوله می‌کنم. اگر ما مخالفت نکرده بودیم همه دانشگاه‌های ایران پر از لوله بود.

روحانی خطاب به قالیباف اظهار داشت: شما ریاکاری می‌کنید اگر من تخلف کردم بهتر است شکایت کنید آن زمین هم خبر دارید اگر بحث زمین است اگر من اضافه داشتم تماما متعلق به شما باشد و اگر تخلف کردم شکایت کنید و ناراحتید بهتر است به املاک طرقبه نیز که در دست اقوام شما است رسیدگی شود.

وی خطاب به رئیسی نیز گفت: شما هر چه می‌خواهید بگویید شما قاضی هستید شما می‌توانید علما را دستگیر کنید اما تورا به خدا امام رضا را برای مردم بگذارید امام رضا متعلق به شیعیان است اگر می‌خواهید نبات و پارچه سبز به روستاییان بفرستید بگذارید برای بعد از انتخابات.

وی ادامه داد: افرادی که با اتوبوس می‌آیند و نهادهای امنیتی پول را از کجا می‌آورند کافی است بهتر است با اینها برخورد کنید.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: من الان اعلام می‌کنم آمادگی دارم به غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار آنها را برداشیم، مابقی تحریم‌ها را به خوبی و با قدرت برداریم و عزت و منافع ایران را به ملت ایران برگردانیم.

روحانی همچنین گفت: ما طی ۴ سال با مردم عهد بستیم و توانستیم در برابر بایستیم.

روحانی با بیان اینکه عهد کردیم از رکورد خارج شویم و به رشد برسیم که به این مسئله رسیدیم، اظهار داشت: ما تعهد کردیم که تورم را کنترل کنیم که این کار را کرده و تورم را تک‌رقمی کردیم. کشاورزا ما تعهد کردیم در گندم خودکفا شویم که شدیم. شما ۲۱ تن مواد غذایی اضافه تولید کرده و همان عهد را ادامه می‌دهیم. ما آب‌های مرزی را به کشور برگردانده و پاییز امسال کشاورزان ما با این آب کشاورزی می‌کنند.

او با اشاره به مبارزه با خشکسالی دریاچه اورمیه تصریح کرد: مردم! ما با هم جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را گرفتیم. اگر کار دولت یازدهم نبود این دریاچه را امسال خشک نشده بود و با یک طوفان در غرب کشور، ۱۴ میلیون دجار یک طوفان دهشتناک شده بودند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: من به خانواده شهدا و ایثارگران وعده دادم که مطالبات باقی مانده آنها پرداخت می‌‌شود و در این دولت مطالبات باقی مانده از ۷۶ تا ۹۴ را پرداخت کردیم.

روحانی تاکید کرد: عهد من با شما راستگویی و صداقت است.

Share