رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان مطرح کرد

اعلام درصد ردصلاحیت شده‎ها در انتخابات شوراهای شهر و روستاهای گیلان

دلخوش گفت: بیش از ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند و تعداد افراد ردصلاحیت شده در گیلان کم است و این میزان در شهرها ۴.۸ درصد و در روستاها ۲ درصدبوده است.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گردهمایی ناظران، بازرسان، رابطان و مشاوران هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان برگزار شد.

سیدکاظم دلخوش در این همایش اظهار کرد: از همه کسانی که در امر انتخابات دعوت ما را لبیک گفتند صمیمانه تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی مشروعیتش بر دو پایه استوار است، افزود: داشتن رهبری دینی از امتیاز کشور ماست و همین امر یکی از دلایل ضعف های کشور های اسلامی در دنیای امروز است.

وی افزود: اگر امروز ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد اولین عاملش رهبریت دینی است چه در زمان امام و چه این زمان که مقام معظم رهبری اسلام را در ایران و در جهان رهبری می‎کنند.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان دومین عامل استواری نظام جمهوری اسلامی را رای مردم عنوان کرد و گفت: اگر ما امروز موفق هستم و توانستیم در دنیا سربلند زندگی کنیم دلیل آن رای مردم و حضورشان است.

دلخوش، انتخابات را نشان دهنده حضور و رای مردم و تثبیت مشروعیت دینی در عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی در ایران و در جامعه بین الملل دانست و افزود: مقام معظم رهبری و امام خمینی(ع) همیشه تاکید بر حضور مردم داشتند.

وی متذکر شد: حضور حداکثری از تاکیدات مقام معظم رهبری است چرا که رای مردم و حضورشان سبب ترس دشمنان است و همین امر سبب شده است تا مسئولین نظام در امر انتخابات تمام توان خود را براساس قانون به کار ببرند تا ارای مردم به درستی جذب شود.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان به مشارکت مردم در انتخابات امریکا اشاره کرد و گفت: وقتی در امریکا میزان مشارکت مردم در انتخابات ۵۲ درصد اعلام می شود قطعا ما که در جهان اسلام زندگی می‎کنیم باید کشور خودمان را به درستی به دنیا نشان دهیم و تلاش کنیم که حضور مردم را بالاتر ببریم و عملکرد مسوولین نطام و بخش‎های مختلف هم در مشارکت مردم بی تاثیر نیست.

دلخوش ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی، انتخابات بسیاری در کشور انجام شد و همه حاضرین در این جمع تجربه برگزاری انتخابات را دارند. ادغام انتخابات از تصمیمات مجلس شورای اسلامی بود تا هزینه‌ها کمتر شود.

وی در ادامه به بیانات رهبری در مورد انتخابات اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری علاوه بر حصور حداکثری مردم در انتخابات به برگزارکنندگان انتخابات اشاره کرد و گفتند که باید مر قانون رعایت شود. رهبری فرمودند که من به آرای مردم کاری ندارم اما آنجایی که به رای مردم لطمه وارد شود ورود میکنم. بر اساس فرمایشات رهبری ما در مجلس شورای اسلامی ماده ای تحت عنوان ماده ۲۱۸ وجود دارد که اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس در انتخاب اعضای هیات نظارت بر سطح کشور مشخص میکند.

دلخوش با اشاره به تشکیل هیات نظارت استان گیلان گفت: بنده تشکر میکنم از نمایندگان مجلس که به بنده و آقایان حسنی و جمالی اعتماد کردند و این وطیفه را به ما محول نمودند که البته کار سختی است.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان اظهار کرد: نوع انتخاب ناظرین در هر دوره متفاوت است و باید طوری عمل کنیم تا این ابهامات در قانون در سالهای بعد و انتخابات بعدی برداشته شود. ما با این شرط کار خود را شروع کردیم که هیات مرکزی نظارت اختیارات خودشان را به ما تنفیذ کنند. یعنی ما اختیارات کامل قانونی در عرصه اجرا داشته باشیم.

وی به جلسات متعدد برگزار شده با مراجع چهارگانه اشاره کرد و گفت: از ابتدا جلسات متعددی با این مراجع داشتیم تا بتوانیم وظایف خودمان را نه به صورت کامل بلکه در حد توان درست انجام دهیم و همچنین معتقدیم ناکافی بودن تجربه و ابهامات در قانون و نبود بعضی از امکانات و پراکندگی کار باعث میشود ما با مشکل مواجه شویم.

اعلام درصد ردصلاحیت شده‎ها در شهرها و روستاها

دلخوش با بیان اینکه در ابتدا هیات نظارت بخشها با نظر نمایندگان شهرستانها مشخص شدند افزود: وقتی کسی کاندیدا میشود و در معرض تایید و یا رد صلاحیت قرار می‎گیرد فشار زیادی بر هیات نظارت وارد می‏‌شود.

رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان با بیان اینکه تلاش ما این است که مشارکت حداکثری با سلایق مختلف را به وجود آوریم، یادآور شد:  بر اساس قانون عمل می‌کنیم است و به ما هم ارتباطی ندارد که داوطلبان اصول گرا هستند یا اصلاح طلب.

به گفته دلخوش این جلسه برای هم‌اندیشی و استفاده از تجارب برگزار شده و افزود: بیش از ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند و تعداد افراد ردصلاحیت شده در گیلان کم است و این میزان در شهرها ۴.۸ درصد و در روستاها ۲ درصدبوده است.

به گزارش دیارمیرزا رئیس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان در پایان اظهار کرد: فیلتر ما از فیلتر شورای نگهبان گشادتر است اما باید کسانی را تائید کنیم که به نظام وفادار باشند.

اعضای شورا برای رفع مشکلات مردم کوشا باشند

منوچهر جمالی یکی دیگر از اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان در این همایش با قددرانی از دست اندرکاران این مراسم اظهار کرد: از همه مردم میخواهم در انتخابات شرکت کنند زیرا  مشروعیت نظام ما به رهبری و مردم سالاری دینی وابسته است.

وی گفت: همه می‌دانیم تصمیمات کشور ما با انتخاب مردم صورت میگرید و این نعمت بزرگ انقلاب است. در فرایند برگزاری انتخابات بخشی انجام شده و بخشی دیگر مانده است و ان شالله بقیه کار بخوبی برگزار شود تا پیش شهدا و مردم رو سفید باشیم.

جمالی در پایان گفت: اعضای شورای شهر و روستا باید تلاش کنند که مشکلات مردم رسیدگی شود تا مردم از سطح رفاهی خوبی برخوردار شوند.

Share