رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آستارا:

تکمیل موزه حکیم نظامی آستارا ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار می‌خواهد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آستارا با بیان اینکه تعدادی از بناهای تاریخی شهرستان نیاز به تأمین اعتبار برای مرمت و بازسازی دارند گفت: تکمیل موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی آستارا به ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، پردل امیری‌نژاد در آستارا از افزایش واحدهای اقامتی این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: در سال ۹۵ با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط مسؤولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دو هتل سه ستاره، دو رستوران و یک مجتمع پذیرایی آماده بهره‌برداری است.

وی واحدهای اقامتی شهرستان آستارا را ۱۳ هتل، هفت هتل آپارتمان، ۲۴ واحد بین‌راهی و دو مهمان‌پذیر دانست و تصریح کرد: براساس دریافتی از رابطان دستگاه‌های اجرایی و نهادهای خدمات رسانه سالانه بیش از چهار میلیون گردشگر از جاذبه‌های گردشگری این شهرستان دیدن می‌کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آستارا تعداد طرح‌های سالم‌سازی دریا در این شهرستان را سه طرح دانست و گفت: در نیمه نخست سال جاری بالغ‌بر سه میلیون و ۷۹۰ هزار نفر از سواحل آستارا بازدید کرده‌اند.

وی امکانات موجود در طرح‌های سالم‌سازی آستارا را بسیار اندک دانست و اضافه کرد: امکانات طرح‌های سالم‌سازی آستارا در حد و اندازه یک شهر مرزی گردشگرپذیر نیست و امیدواریم درباره تجهیزات و امکانات اولیه طرح‌های سالم‌سازی اقدام‌های لازم انجام شود.

امیری‌نژاد با اشاره به اینکه بعد از گذشت چندین سال هنوز شهرستان آستارا نتوانسته از وجود دریا که بزرگ‌ترین جاذبه خدادادی برای گردشگران فلات مرکزی و منطقه شمال غرب ایران است استفاده درست کند، خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری دریایی می تواند توسعه گردشگری اقتصادی را برای شهرستان به ارمغان بیاورد.

وی آستارا را دارای چهار اثر ثبتی، سه بنای تاریخی و یک محوطه گلستانی دانست و یادآور شد: در سال‌های اخیر با حضور دولت تدبیر و امید احیای ساختمان حکیم نظامی سابق که یکی از آرزوهای چندین ساله مردم فرهنگ‌دوست آستارا بود مرمت و به موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی تبدیل شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه مرمت ساختمان حکیم نظامی سابق آستارا و تبدیل آن به موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی با دست‌های خالی تنها با تعهد کاری پیمانکار صورت گرفت، گفت: از مطالبات پرداخت نشده پیمانکار پروژه ۲۵۰ میلیون تومان باقی‌ مانده و برای تکمیل آن به ۱۵۰ میلیون تومان نیاز است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آستارا با تصریح بر اینکه تعدادی از بناهای تاریخی این شهرستان نیاز به تأمین اعتبار برای مرمت و بازسازی دارند، افزود: مرمت ساختمان قدیمی گمرک به همت مدیرکل گمرک آستارا با ۲۰۰ میلیون تومان آغاز شده که پاسخگوی مرمت این پروژه نیست.

وی مدرسه قدیمی و ثبتی شهید مدنی، بقعه پیر قطب‌الدین و بقعه شیخ محمود خیوی را از جمله بناهایی دانست که نیاز به مرمت دارند و گفت: سه میلیارد تومان اعتبار برای مرمت و بازسازی آنها پیش‌بینی‌ شده و مرمت این بناهای تاریخی موجب توسعه گردشگری روستایی در این شهرستان می‌شود.

امیری‌نژاد، لغو امتیاز بار چمدانی مسافران، لغو رواید ۴۵ کیلومتری برای گردشگران ایرانی به جمهوری آذربایجان، عدم اختصاص اعتبار لازم برای مرمت و احیای بناهای تاریخی و ناکافی بودن اعتبار لازم برای پروژه‌های گردشگری کمپ‌های اقامتی را از جمله چالش‌های حوزه گردشگری شهرستان برشمرد.

وی بازارچه ساحلی، بهشت کاکتوس‌ها، استیل عباس‌آباد، دهکده گردشگری حیران، آبشار لاتون، موزه فرهنگ و آموزش حکیم نظامی، باغ پرندگان، بقعه پیر قطب‌الدین، حیات‌وحش لوندویل، ساختمان قدیمی گمرک، آبگرم علی داشی، بقعه شیخ محمود خیوی را از جمله ظرفیت‌های گردشگری آستارا عنوان کرد.

Share