طالع ماسوله گزینه تصدی گری شهرداری رشت

در رشت به صورت جزیره ای به مسائل پرداخته شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مردم شهر رشت به دنبال داشتن شهری آرام و زیبا و بدون حاشیه هستند . شهری سالم و پاک که در آن زباله ای نبینند .شهری که در آن حقوق شهروندی به درستی رعایت شود و اگر مدیری می خواهد برنامه ریزی برای شهر صورت دهد بهترین خدمات را در شان این مردم ارایه دهد.

طالع ماسوله

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در طی ماههای گذشته بر کناری شهردار رشت و جایگزینی فردی برای سمت مدیریت شهری کلانشهر رشت به یکی از موضوعات داغ رسانه ای و دغدغه های شهروندان تبدیل شده است . بحث انتخاب شهرداری که بتواند در یک بازه زمانی بلند مدت در مجموعه شهرداری ابقا شود نقل مهم محافل مختلف است .
طالع ماسولهاز سوی دیگر اعضای شورای اسلامی کلانشهر رشت عزم خود را جزم نموده اند تا این بار برای انتخاب بهترین گزینه ی مدیریت شهری رشت اقدام نمایند . از جهتی دیگر افرادی با داشتن سوابق اجرایی و مدیریتی در کارنامه کاری خود برای سمت شهردار رشت خود را معرفی و کاندید نموده اند و انتخاب بهترین گزینه از بین این اشخاص موکول به تشکیل جلسه ای در شورای شهر رشت شده است . یکی از افرادی که در روزهای اخیر نامش در محافل مدیریتی و رسانه ها برای مدیریت شهری رشت نامش ذکر می شود ” دکتر مرتضی طالع ماسوله ” است که رزومه کاری وی را در ذیل می خوانید :

دکتر مرتضی طالع ماسوله یکی از نخبگان گیلانی کشور و فارغ التحصیل از دانشگاه سوئیس در مقطع دکتری یکی از شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور است . وی که اصالتی گیلانی دارد، در ماسوله متولد شده و سپس برای ادامه تحصیل به رشت سپس به  تهران رفت و در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه های معتبر سوئیس فارغ التحصیل شده است.

دکتر طالع که یکی از بنیان گذاران سازمان میراث فرهنگی کشور است در زمینه سرمایه گذاری و جذب توریسم سابقه طولانی دارد . دکتر مرتضی طالع ماسوله، مشاور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون دفتر تدوین استانداردهای فنی و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری و مسئول خانه‌های گردشگری کشور و تدریس در دانشگاه‌های معتبر کشور را در سوابق خود دارد.

دکتر طالع ماسوله طی گفتگویی با پایگاه خبری رشت پرس به بیان نظرات و پیشنهادات خود در موضوعات مختلف مدیریت شهری پرداختند که در ادامه به آن می پردازیم :

 بحث و جایگاه مدیریت شهری در شهرهای مختلف دنیا با آغاز قرن بیست و یکم وارد مرحله ی جدیدی شده است . انسان امروزی به این تفکر رسیده است که برای توسعه ی محیط زندگی و فراهم شدن رفاه اجتماعی باید برنامه ریزی های بلند مدتی در جهت خواسته های اجتماعی و فردی صورت پذیرد .

مدیرانی که در حوزه ی برنامه ریزی برای کشور فعال هستند باید شناخت جامع و کاملی از خواسته های انسان در جامعه داشته باشند .

در جامعه ای ایده آل سه مقوله باید به درستی رعایت شود : ۱ – حقوق دولت نسبت به مردم ۲- حقوق ملت نسبت به دولت ۳- حقوق مردم نسبت به مردم که گزینه ی آخر به حقوق شهروندان نسبت به یکدیگر نیز تعبیر می شود و از موارد پایه ای پیشرفت در جوامع توسعه یافته ی بشری است .

باید برنامه ریزی های کلان کشور در جهت خواسته های مردم شکل گرفته شود تا زمانی که این دو در یک مسیر به حرکت ادامه ندهند هر فعالیتی که در حوزه ی توسعه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و …. صورت می گیرد به نتیجه ی مطلوب نخواهد رسید .

در خصوص شهر رشت ، مردم نیازمند خدمات شهری بهینه هستند که باید در این راستا مدیریت شهری کلانشهر رشت برنامه های بلند مدتی را تبیین کند .

 به نظر جنابعالی مولفه های یک کلانشهر چیست و آیا شهر رشت یک کلانشهر محسوب می شود ؟

متاسفانه تعریفی که در زمینه ی کلانشهر با آن امکانات و خدماتی که در شهرهای دیگر کشور برای مردم ایجاد شده است از شهری مانند رشت فاصله دارد .

اینکه آیا این شهر یک کلانشهر است یا خیر باید مدیرانی که در گذشته در این زمینه پرداخته اند این سوال را پرسید . ولی نکته ای که به عینه در شهر رشت قابل مشاهده است این امر می باشد که ،

در شهر رشت به صورت جزیره ای به مسائل پرداخته شده است .

چهار جزیره در این فعالیت تا کنون سهیم بوده اند : شورای اسلامی شهر رشت ، شهرداری ، کلیت شهر و مردم . که این فعالیت ها هیچکدام در راستای بهره وری جمعی نبوده و در بسیاری از مواقع به تعارض نیز رسیده است .

برای داشتن یک مدیریت موفق شهری نیازمند همگرایی هستیم و فقط در این صورت است که پله های ترقی را طی خواهیم نمود .

شهر رشت یکی از شهرهای دارای پیشینه ی غنی فرهنگی و تاریخی و با نعماتی خدادادی است .

در زمان قاجار رشت به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است چون دارای مدیریتی قوی و توانمند بود .

حال چه شده که این شهر زیبا ، این اولویت خود را از دست داده است . لازمه ی رفع همه ی این معضلات شهری داشتن یک مجموعه ی مدیریتی قوی است .

دلایل عدم موفقیت شهرداران شهر رشت را چه می دانید ؟

نداشتن همگرایی و تعامل لازم بین آن چهار مجموعه ی که عنوان کردم .

مجموعه ی شورا و شهرداری رشت باید در جهت خواسته های توسعه ی شهر و نیازهای شهروندان گام بردارند

اگر این هدف ها در یک راستا قرار نگیرند یک مدیر هر چقدر هم توانمند باشد نمی تواند کاری از پیش ببرد .

در مورد مشارکت شهروندان در فعالیت های شهری و اجتماعی چه نظری دارید ؟

مشارکت شهروندان در فعالیت های شهری و هویت بخشی به نیروهای انسانی مردمی یک امر بسیار مهم است . به عنوان مثال در بحث تفکیک زباله از مبدا ، آموزش شهروندی و مشارکت مردم در خصوص برطرف شدن معضل پسماند یکی از اهم موارد است .

موضوعی که در خیلی از نظام های مدیریت شهری فراموش می شود بها دادن به وجدان های اجتماعی است .

وجدان اجتماعی یعنی خواسته های مردم و شهروندان و بدون توجه به این نیاز نمی توان برنامه ریزی های کلان را انجام داد و سیاستهای مدیریت شهری را اتخاذ کرد . در زمینه ی شهر رشت مشارکت مردم در فعالیت های اجتماعی ، فرهنگی ، مقوله ی محیط زیست و غیره می تواند شهر موفقی را برای همه ی افرادی که در آن زندگی می کنند ایجاد کند .

متاسفانه در بسیاری از موارد مدیران ما حرفهایی در خصوص انجام کارها و فعالیت های بزرگ و عظیم را می زنند در حالیکه از انجام فعالیت های کوچک و ثمر بخش غافلند .

پس می توان گفت که دیدگاه شما مدیریت شهری با مشارکت شهروندان است ؟

بله و این مشارکت باید برای توسعه ی همین شهر استفاده شود .

اگر یک مدیریت و خرد جمعی بر فضای شهر رشت حاکم نباشد هر شخصی که در جایگاه مدیریت شهری قرار می گیرد ناموفق خواهد بود .

 در صورت انتخاب شما به سمت شهردار رشت ، تعاملات شما با مجموعه ی شورای اسلامی شهر رشت چگونه خواهد بود ؟

شورای محترم کلانشهر رشت باید دو مهم را انجام دهد یکی مهندسی قانون و دیگری مهندسی نظارت .

شهردار بازوی اجرایی مصوبات شورای اسلامی است و مصوبه ای که در جهت توسعه و منطبق بر اهداف کلی خدمت رسانی به شهروندان باشد شهردار موظف به انجام آن است . اگر قوانین و مصوباتی خارج از این محدوده باشد بنده هیچ الزامی در زمینه ی اجرای آن نخواهم داشت . شورا نیز باید جایگاه نظارتی خود را حفظ نماید .

یکی از انتقاداتی که در مورد شهردار اسبق از سوی اعضاء محترم شورای اسلامی شهر رشت مطرح گردید عدم ارایه ی طرحهایی از طرف شهردار بوده است ، نظر شما در این خصوص چیست ؟

*بنده طرحهایی زیادی برای شهر رشت آماده کرده ام و ایده های خوبی در ذهن دارم . اینجانب به کشورهای مختلف دنیا سفر کرده و شهرهای بسیاری را مشاهده کرده ام . نقاط ضعف و قوت و تهدیدها را به خوبی می شناسم . در این فرآیند بسیاری از مسایل را در ذهن خود پرورانده ام و علاقه ی من این است که این تفکرات را اجرایی کنم .

 اولویت های توسعه شهر رشت را در چه حوزه هایی می بینید ؟

مردم شهر رشت به دنبال داشتن شهری آرام و زیبا و بدون حاشیه هستند . شهری سالم و پاک که در آن زباله ای نبینند .

شهری که در آن حقوق شهروندی به درستی رعایت شود و اگر مدیری می خواهد برنامه ریزی برای شهر صورت دهد بهترین خدمات را در شان این مردم ارایه دهد . پروژه های بزرگ برای رفاه مردم توسط برنامه ریزان شهری پایه ریزی شود . به عقیده بنده شهر رشت نیازمند بها دادن به روح اجتماعی و فرهنگی است .

ایجاد خانه های اجتماعی و فرهنگی در محلات ، ایجاد فضاهای سبز مفرح ، برطرف کردن معضلات زباله و پسماند ، توجه به محیط زیست و گردشگری به عقیده ی بنده از اولویت های شهر رشت است .

توجه به دو رودخانه گوهر رود و زرجوب نیز یکی از موارد مهم رفع معضلات شهر رشت است . باید از لحاظ بصری شهری زیبا و جذاب بسازیم . نیاز به خلاقیت و ابتکار نخبگان جوان نیز داریم .

ایجاد باغ شهرهایی در خیابانهای رشت امری ضروری است .

 نظر شما در خصوص پرداختن به مساله شهروند الکترونیک چیست ؟

تمامی دنیا به سمت توسعه و فناوری پیش می رود و نباید از این قافله عقب ماند اما *اجرای طرحهای شهروند الکترونیک نیازمند زیر ساخت هایی است که باید توسط نهادهای مرتبط و علی الخصوص شهرداری فراهم شود .

چه اندازه به موضوع داشتن یک طرح جامع تفضیلی در شهر رشت اشراف دارید ؟

هیچ مدیری نمی تواند بدون داشتن یک طرح واحد به فعالیت بپردازد . طرح جامع تفضیلی شهر رشت یک الزام است و شهرداری موفق است که سیاست و برنامه ی خود را بر اساس طرحهای مندرج اتخاذ کند .

و اما سخن پایانی شما ….

یکی از دغدغه های شخصی اینجانب برطرف شدن مشکلات شهر رشت است اگر به سمت شهردار انتخاب شوم و یا نشوم این دغدغه همیشه بر دوش من خواهد بود .

در زمینه ی حل معضل رودخانه های گوهر رود و زرجوب به شخصه فعالیت هایی را داشتم و هر زمان هم بتوانم در جهت رفع دغدغه ی مردم و شهر رشت کاری از پیش ببرم خدمتگزار خواهم بود . امیدوارم که شهری زیبا ، دوست داشتنی در آینده بسازیم .

/رشت پرس

Share