محورهای سخنان نشست انتخاباتی هیات‌ رئیسه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان

آرای روحانی در دور دوم انتخابات ریزش می‌کند | اصلاح‌طلبان چند کاندیدا معرفی کنند

ریزش آرای روحانی در دور دوم انتخابات، تأکید بر معرفی چند کاندیدا از سوی اصلاح‌طلبان و هشدار به دولت نسبت به عواقب عدم حمایت از رسانه‌های اصلاح‌طلب از تأکیدات سخنرانان نشست انتخاباتی هیات‌ رئیسه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، نشست انتخاباتی هیات‌ رئیسه دو جبهه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان با حضور محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدجواد حق‌شناس رئیس جبهه اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ گفت: ما درباره انتخابات بیانیه داده‌ایم و در آن بیانیه ضمن تأکید بر تداوم حمایت از آقای روحانی، اعلام کرده‌ایم که در کنار آقای روحانی باید کاندیدا و یا کاندیداهایی از جریان اصلاح‌طلبی هم داشته باشیم. نکته‌ای که امروز دغدغه ما است و نگرانی‌های پس از انتخابات را همچون دور اول ممکن است به دنبال داشته باشد، بحث انتصابات در مجموعه دولت و استانداری‌ها است که در حال حاضر در دولت یازدهم افرادی از دوران دولت‌های نهم و دهم با تفکر و بینش دولتمردانی که هشت سال زمینه بی‌اعتمادی و بی‌اخلاقی را ترویج داده بود هنوز بر مصدر امور حضور دارند و این یکی از دغدغه‌های اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان است که در طول نزدیک به چهار سال نیروهایی که می‌توانستند با دولت روحانی همراه و همدل و کارساز باشند به کار گرفته نشدند.

حق‌شناس افزود: دولت تدبیر و امید با حمایت و پشتیبانی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و حمایت مردمی که اقبال به این دو جبهه داشتند روی کار آمد و قطعاً اگر حمایت این دو جبهه نبود امروز شاهد شکل‌گیری دولت تدبیر و امید نبودیم.

وی با بیان اینکه امروز فضای موجود برای ما هر لحظه بسته‌تر می‌شود و بسیاری از سایت‌های اصلاح‌طلب بسته شده است، گفت: ما باید همراهانمان را حمایت کنیم و بیشترین انتظار از دولت تدبیر و امید می‌رود تا به‌نحوی برای جلوگیری از این‌گونه رفتارها وارد میدان شود و اگر به حمایت برنخیزد اتفاقات خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنیم.

بر این اساس، پس از حق‌شناس، ایرانی رئیس کمیته سیاسی و انتخابات جبهه اعتدالگرایان خاطرنشان کرد: ما به نحوی قبل از انتخابات ۹۲ تمامی جریان‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا را مدیریت کردیم و با تأکید حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، تمامی توان و کارکردهایمان را برای رأی‌آوری آقای روحانی عملیاتی کردیم، ولی متأسفانه پس از انتخابات به این نتیجه رسیدیم که تیم پیرامون آقای روحانی علاقه‌ای به این مجموعه‌ها نداشته و ندارد. در نشستی که با آقای هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات و در حال شکل‌گیری کابینه داشتیم ایشان از اینکه حزب اعتدال و توسعه افراد حول محور آقای روحانی رویکرد همکاری با ما نداشتند، اظهار تأسف و ناخرسندی داشت.

ایرانی با اشاره به فضای بسته و منجمد قبل از انتخابات ۹۲ گفت: در آن شرایط اولین کسانی بودیم که با تمام هجمه‌ها و نامهربانی‌هایی که علیه ما بود، توانستیم با حضور جدی و حمایت از شاخص‌های اصلاح‌طلب و تغییر رویکرد احزاب و جناح‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا و جناح‌های متمایل به آنها حمایت خودمان را به سمت آقای روحانی ببریم و همه گونه ناملایمات را پشت سر بگذاریم.

دبیرکل حزب فرزندان ایران گفت: در نشست اعتدالگرایان با آقای هاشمی و به توصیه آن بزرگوار سعی و تلاشمان این بود که آقای روحانی به پیروزی برسد و این امر محقق شد. امروز با توجه به بی‌تفاوتی دولتمردان و افراد پیرامونی دولت تدبیر و امید، آیا حمایت مجدد از روحانی می‌تواند نقطه امیدی برای هم‌افزایی و به‌کارگیری نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالگرا باشد؟

ایرانی گفت: به قول یکی از بزرگان اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود قطعاً رأی روحانی ریزش می‌کند و اگر قرار است روحانی به دور دوم برود بهتر با یک اصلاح‌طلب باشد.

 در ادامه، آذرباد دبیرکل حزب ترقی با بیان اینکه ما نمی‌گوییم که دولت تدبیر و امید از برجام نتیجه نگرفت، اظهار داشت: البته مخالفین ما هم می‌توانند با این مباحث که بیشتر در زمینه‌های امور داخلی دولت می‌گذرد و دولت موفقیتی کسب نکرده از آن در مناظرات علیه روحانی بهره بگیرند و حتی نقاط مثبت و قوت وی را به چالش بکشانند و با تمهیداتی که از سوی رقبای روحانی به عمل آمده اعتقاد دارم که اصلاح‌طلبان هم حداقل دو کاندیدا در کنار روحانی معرفی کنند.

عباس حسینمردی از حزب پیشگامان توسعه نیز با اشاره به صحبت‌های ایرانی گفت: چه قبل از انتخابات و چه در هنگام انتخابات ۹۲ و با توصیه آقای هاشمی رفسنجانی تمام توان و نیروهای خودمان را با تیم آقای روحانی هماهنگ کردیم و انتظار داشتیم که در دستگاه اجرایی حداقل از افراد متخصص و باتجربه ما نه فقط برای سهم‌خواهی، بلکه برای ساماندهی و تنظیم امور دولت استفاده شود که متأسفانه این‌گونه نشد و این بی‌توجهی‌ها به مرور گریبان دولتی که مدعی تدبیر و امید بود را گرفته و در بسیاری از حوزه‌ها کاستی‌های زیادی را شاهدیم.

وی افزود: در یک نگاه تحلیلی ما اعتقاد داریم که سیاه‌نمایی نباید کرد و با این باور و به‌رغم بسیاری از ناخرسندی‌های موجود ضمن حمایت از روحانی، حتماً باید از سوی اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان کاندیداهایی داشته باشیم تا بتوانیم در شرایط سخت پیش رو، گفتمان اصلاح‌طلبی و اعتدالگرایی را به پیروزی برسانیم.

بنا بر این گزارش، سپس عارف در سخنانی گفت:‌ قطعاً این جلسات را باید ادامه دهیم و اعتقاد دارم در آن مقطعی که هیچ کس فکر نمی‌کرد که اصلاح‌طلبان پیروز شوند، کمک و حمایت و فعالیت و پا به میدان گذاشتن شما مسیر را تغییر داد و انصافاً مسیر را درست انتخاب کردیم و به طور صحیح حرکت کردیم. اکنون چه بگویند اصلاح‌طلبان موجب پیروزی شدند یا نه، مسئله این است که اصلاحات رأی آورد.

عارف افزود: پیروزی ما در اسفند ۹۴ حتی از خرداد ۷۶ بیشتر بود، زیرا با ردصلاحیت‌هایی که داشتیم بالاخره گام دوم را با حمایت شما و مردم پیش بردیم و پیروز شدیم.

عارف ادامه داد: اکنون گام سوم است و بحث‌های جدی در عملکرد دولت وجود دارد و من بارها به رئیس‌جمهور گفتم که هنوز ۶۵ درصد از فرمانداران شما از اردوگاه دولت قبلی و مخالفان هستند و دست دولت خیلی باز نیست و نیروهای خوبی داریم که از آنها استفاده نشده و این رویکرد درستی نبوده است.

عارف گفت: در لایحه بودجه گرچه گام‌های خوبی برداشته شده ولی معیشت مردم در آن دیده نمی‌شود و احساس عمومی این نیست که دولت مدعی است برای ۷۰۰ هزار نفر ایجاد شغل شده است.

عارف با بیان اینکه موفقیت در برجام گام بزرگی بوده و اگر پس از برجام ناموفق بوده‌اند ولی سایه شوم جنگ و تحریم‌ها برداشته شد.

عارف افزود: در گام سوم نمی‌توانیم از گام دوم جدا شویم. فراکسیون امید را در مجلس داریم که امروز مشکلات قبلی را کمتر داریم. علی‌رغم مخالفت‌ها به نظر من باید با حضور روحانی در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری برای شوراهای اسلامی و مجلس آینده نیز برنامه‌ریزی کنیم.

وی تأکید کرد: انسجام خودمان را باید برای بعد از خرداد ۹۶ به کار بندیم، الان فرصت داریم تا انتخابات، در رابطه با حضور روحانی در شورای سیاست‌گذاری دو گونه تفکر موجود است؛ عده‌ای می‌گویند نباید کاندیدایی از اصلاحات در مقابل روحانی بیاوریم و گروهی اعتقاد دارند که به هر دلیلی اگر روحانی رأی نیاورد و اتفاق دیگری بیفتد باید در کنار روحانی کاندیدای دیگری باشد و درنهایت به نفع روحانی کنار رود.

نماینده اول فراکسیون امید در مجلس گفت: اهمیت شوراها کمتر از انتخابات ریاست جمهوری نیست و باید بگوییم در همه حوزه‌ها توانمند و فعال باشیم و محکم پا به میدان بگذاریم.

عارف در پایان عنوان داشت: باید سعی شود شاخص‌ها را اصلاح کنیم و از دعواها بپرهیزیم و مسائل حاشیه‌ای و تخصصی را بر اساس شاخص‌های اصلی در نظر بگیریم و با ملاحظاتی که چیزهای دیگر را شامل می‌شود به یک لیست واحد برسیم و مبنا را بر اساس تصمیم جمعی و تجربیات بگذاریم و از تجربیات گذشته برای انتخابات بعدی درس بگیریم.

Share