نماینده مردم فومن و شفت در مجلس؛

گل آقا طنز را از مسیر هجو و هزل خارج کرد| فومن مأمن و دیار بزرگان است

افتخاری ضمن تاکید براینکه هدف طنز، اصلاح امور اجتماعی در چارچوب اصول مورداعتقاد منتقد است کیومرث صابری فومنی را هنرمندی دانست که آنرا با شیرینی، حلاوت و دلنشینی خاصی به مخاطب انتقال می‌داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یوسف نیک انجام اظهار داشت: یادواره کیومرث صابری (گل اقا ایران زمین) عصر  برفی روز پنجشنبه چهاردهم  بهمن ماه  جاری در سالن شهدای خدمتگزار  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار گردید.

در این مراسم حجت الاسلام افتخاری با بیان پتانسیلهای موجود  شهرستان فومن؛  این شهرستان در بسیاری از امور، دیار اولین‌ها است،

وی در ادامه افزود: شهر فومن به سبب داشتن بزرگان و اندیشمندان بسیاری چون شیخ زاهد گیلانی، آیت الله بهجت فومنی، مرحوم میرزای قمی، آیت الله سید شفتی، شاعر پرآوازه گیلانی، شیون فومنی، طنزپرداز برجسته کشور، کیومرث صابری و بسیاری دیگر سرآمد و نگین شهرستان‌های دیگر استان  است.

حجت الاسلام افتخاری با ذکر این نکته که امروز به بهانه یادبود بزرگمردی بااخلاق و با اخلاص و افتخاری از دیار بهجت، دور هم گرد آمده‌ایم افزود: در تاریخ ادبیات ما از گذشته‌های دور از قالب‌های گوناگونی چون نظم و نثر، لطیفه و طنز و فکاهی برای انتقال مفاهیم به عامه مردم استفاده می‌شده است، اما با این وجود بسیاری هنوز بر این باور هستند که زبان طنز، زبانی تلخ و گزنده است ولی باید به این نکته توجه نمود که طنز معانی گسترده‌ای دارد و نباید آنرا با هجو یا هزل اشتباه گرفت.چرا که در هجو، هدف تمسخر، ریشخند و تخریب شخصیت طرف مقابل است در حالیکه طنز همان نمایاندن تناضعات مختلف در عرصه‌های اجتماعی است که به ظاهر مناسب جلوه می‌کنند.

وی افزود: هنر یک طنزپرداز نیز کشف عدم تناسب در این تناسبات است و کیومرث صابری فومنی حاکم بلامنازع این عرصه است.

افتخاری ضمن تاکید براینکه هدف طنز، اصلاح امور اجتماعی در چارچوب اصول مورد اعتقاد منتقد است کیومرث صابری فومنی را هنرمندی دانست که آنرا با شیرینی، حلاوت و دلنشینی خاصی به مخاطب انتقال می‌داده است.

وی طنز را تفکری ارزشمند دانست که ماهیتی چند لایه دارد و به بیان دردهای جامعه با زبانی خاص و قابل تفهمیم برای همگان می‌پردازد‌.

افتخاری به اولین نوشته‌های صابری که با عنوان «داستان‌های جعفرآقا» در روزنامه اطلاعات چاپ می‌شد اشاره داشت و اظهار نمود: روزنامه اطلاعات آن روزها به واسطه همین ستون پربیننده‌ترین روزنامه آن زمان بود.

نماینده مردم فومن و شفت با اذعان به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از نویسندگان و هنرمندان به دلیل فضای غم و اندوه حاکم بر جامعه جسارت پرداختن به مسائل سیاسی را نداشتند افزود: در چنین اوضاع واحوال نابه سامانی به یک باره قلمی چون گل آقا پا به منصه ظهور نهاد که نه تنها اسباب شادمانی مردم را فراهم می‌ساخت که با انتقاد از دستگاه‌های مربوطه درصدد سنجیدن استانه تحمل مسوولان برآمد و مرهمی بر دردها و زخم‌هایی گشت که در بطن جامعه ریشه دوانده بود.

این مسوول با بیان اینکه گل اقا طنز را از مسیر هجو و هزل خارج ساخت تاکید نمود: این هنر او بود که زبان تلخ و گزنده طنز را به شیرینی مخاطب پسند بیاراید و در این راه سبک و سیاق ابداعی خودش را در پیش گرفت‌.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری مبنی بر «گل آقای مردم ایران» تصریح نمود: باید همگان بر این باور برسند که این شهر زادگاه؛ مأمن و دیار بزرگان و اندیشمندان بسیاری از این دست است.

 

Share