مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خبرداد:

پهلوگیری کشتی تجاری در مجتمع بندری کاسپین تا دو هفته آینده

مسرور با بیان خبر صادرات مجدد ۲۵۵ میلیون دلاری از طریق منطقه آزاد انزلی طی ده ماهه سالجاری، به صادرات مجدد ۲۲۹ میلیون دلاریدر دوازده ماهه سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: این منطقه با دارا بودن ۳۷ درصد از سهم صادرات و صادرات مجدد در هدف گذاری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد، نقش بسزایی در رشد این شاخص اقتصادی در میان مناطق آزاد کشور دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رضا مسرور رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های سراسری در تهران اظهار داشت: بعد از بازدید رئیس جمهور از منطقه آزاد انزلی، فرآیند عملیات احداث مجتمع بندری کاسپین با سرعت فزاینده‌ای به صورت ۲۴ ساعته انجام شده و تا دو هفته آینده پهلو گیری کشتی در این مجتمع بندری انجام می‌شود.

دست یابی به رشد فزاینده در شاخص‌های اقتصادی در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه طی ده ماه سال جاری که مزین به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است، این سازمان در شاخص‌های اقتصادی به رشد فزاینده‌ای دست یافته که می‌توان به مواردی همچون صدور ۴۴ میلیون دلار کالای تولید شده در این منطقه طی ده ماهه سال ۹۵ اشاره کرد و این در حالی است که در دوازده ماه سال گذشته این میزان صادرات محصولات تولیدی در سطح منطقه ۴۲ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: در سال ۹۱، ارزش صادرات محصولات تولیدی در محدوده منطقه آزاد انزلی در حدود ۴۴۰ هزار دلار بوده است که مهمترین عامل دست یابی به این جهش بزرگ را می‌توان فعال سازی ۴۸ واحد تولیدی راکد در سطح منطقه بیان داشت که با تغییر سرمایه گذار و اجرای طرح‌های سرمایه گذاری جدید به دست آمد.

مسرور با بیان خبر صادرات مجدد ۲۵۵ میلیون دلاری از طریق منطقه آزاد انزلی طی ده ماهه سالجاری، به صادرات مجدد ۲۲۹ میلیون دلاریدر دوازده ماهه سال ۹۴ اشاره کرد و افزود: این منطقه با دارا بودن ۳۷ درصد از سهم صادرات و صادرات مجدد در هدف گذاری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مناطق آزاد، نقش بسزایی در رشد این شاخص اقتصادی در میان مناطق آزاد کشور دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه ۴۸ واحد تولیدی-صنعتی فعال شده در محدوده این منطقه با سرمایه ۳۵۲ میلیارد تومان موجب اشتغالزایی برای ۱۰۵۰ نفر از سوی این واحدها شده است، گفت: هم اکنون ۳۴ واحد صنعتی با میزان سرمایه گذاری ۸۰۱ میلیارد تومان در مرحله ساخت می‌باشد که برای ۱۹۰۱ نفر فرصت شغلی ایجاد می‌کنند و این در حالی است که در سه سال اخیر سازمان منطقه آزاد انزلی ۸۴۱۵ فرصت شغلی را در سطح منطقه فرآهم نموده است.

وی ضمن تأکید بر دست یابی به رشد ۵۹۲ درصدی در زمینه جذب سرمایه گذاری طی سه سال اخیر با جذب بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان در قیاس با سه سال ۸۹ تا ۹۲ به عنوان شاخص مهمی در موفقیت منطقه آزاد انزلی گفت: در همین راستا و طی مدت مشابه، با صدور ۳۵۷۳ مجوز فعالیت اقتصادی در طول سه سال در قیاس با ۶۱۳ مجوز، به رشد ۴۸۲ درصدی نائل آمده‌ایم.

مسرور خاطر نشان کرد طی سه سال گذشته ۱۳۰۰ غرفه در مجتمع‌های سه گانه فعال در فاز تجارت و گردشگری فعال شده‌اند که زمینه اشتغالزایی برای بالغ بر ۲۰۰۰ نفر فرآهم شده و در قیاس عملکرد سه ساله دی ماه ۹۲ لغایت دی ماه ۹۵ با سه ساله گذشته خود در بخش ثبت شرکتها به عنوان نخستین بخش فرایند ورود سرمایه گذار به مناطق آزاد، ۱۱۰۵ شرکت به ثبت رسیده که در مقایسه با ۴۹۰ شرکت ثبت شده در سه سال منتهی به دی ماه ۹۲، بیانگر رشد ۱۲۵ درصدی است.

استفاده از توان سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث مجتمع بندری کاسپین

وی با تصریح بر اینکه وجود زیرساخت‌های لازم برای رونق و موفقیت هر منطقه آزادی یک ضرورت است در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان متبوع خود برای خروج از رکود مجتمع بندری کاسپین و تکمیل آن تصریح کرد: عملیات احداث این مجتمع بندری در سالهای ۹۱ و ۹۲ دوران رکود خود را طی می‌کرد و به دلیل مشکلات تأمین مالی متوقف بود که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید در مرحله نخست با اجرای مهندسی ارزش، در حالیکه از ظرفیت ۱۵ میلیون تنی آن کاسته نشد، هزینه احداث آن ۱۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

مسرور با بیان اینکه تسریع در روند احداث پروژه مجتمع بندری کاسپین دومین مرحله از برنامه‌های این سازمان بود، افزود: براساس برآوردهای کارشناسی صورت گرفته از سوی حوزه عمرانی سازمان در صورتی که با سرعت اجرای پروژه مزبور در پیش از سال ۹۲ حرکت می‌کردیم، این مجموعه یازده سال دیگر آماده بهره برداری می‌شد، و این در حالی است که طی یک سال اخیر در سه شیفت کاری به صورت بیست و چهار ساعته در حال احداث می‌باشد.

وی با بیان بخشی از مزایای منحصر به فرد مجتمع بندری کاسپین، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در ساخت چهار پست از پنج پست آن را از مهمترین مزیت‌های پروژه اعلام کرد و گفت: در حالیکه در سایر پروژه‌های زیرساختی مشابه این مهم از سوی دولت اجراء می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه بدلیل شرایط اقلیمی خاص دریای خزر، ساخت بندر در این دریا بسیار سخت و زمان بر است، اضافه کرد: عمق آبخور حوضچه آرامش مجتمع بندری کاسپین در فاز نهایی به ۱۴ متر خواهد رسید که توانایی پهلوگیری تمامی کشتی‌های در حال تردد در دریای خزر را دارا می‌باشد و در عین حال وجود زیرساخت‌هایی همچون امکان اتصال به شبکه ریلی و دارا بودن پس کرانه چهار صد هکتاری از دیگر مزیت متمایز مجتمع بندری کاسپین باید اعلام کرد.

وی به تجزیه و تحلیل طرح‌های توسعه‌ای کشورهای حاشیه دریای خزر برای افزایش ظرفیت‌های بندری خود پرداخت و تصریح کرد: همه کشورهای حاشیه خزر به شدت در حال توسعه ظرفیت بنادر خود می‌باشند چراکه وجود زیرساخت‌های حمل و نقلی عامل اصلی در افزایش مبادلات تجاری است و باید از تمامی ظرفیت‌های کشور و مناطق آزاد برای تسریع در تکمیل تمامی زیرساخت‌های ترانزیتی به منظور کسب درآمد ارزی برای کشور خود بهره بریم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به تحلیلی در خصوص آینده پیش روی این منطقه پرداخت و گفت: در صورتی که سه قطعه پازل بورس کالای منطقه که از سال ۹۳ شروع به فعالیت نموده، تکمیل زیر ساخت‌های بندری و ترانزیتی و در نهایت راه اندازی کریدورهای شمال جنوب و کریدور جاده ابریشم به انجام رسانده، منطقه آزاد انزلی به هدف اصلی خود که همان تبدیل شدن به مرکز و هاب مبادله کالاهای استراتژیک کشورهای حاشیه دریای خزر است دست می‌یابد.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۱۰۲۲ میلیارد تومان پروژه عمرانی و سرمایه گذاری با اشتغالزایی ۱۶۸۲ نفر در دهه فجر امسال

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی اضافه کرد: در دهه فجر امسال ۶۵۱ میلیارد تومان طرح از محل منابع سازمان و ۱۴۷ میلیارد تومان طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد و عملیات اجرایی طرح‌های جدید سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۲۲۲ میلیارد تومان آغاز می‌شود که ارزش مجموع طرح‌های قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی منطقه در دهه فجر امسال به ۱۰۲۲ میلیارد تومان با اشتغالزایی ۱۶۸۲ بالغ می‌شود.

وی با بیان اینکه مجهزترین مرکز تفریحات دریایی شمال کشور و ایران در این منطقه طی سه سال گذشته انجام و به بهره برداری رسیده است از برنامه‌های سازمان متبوع خود برای ساخت و توسعه بزرگترین مجموعه ورزش‌های ساحلی به نام مرحوم قایقران خبر داد و گفت که فاز نهایی این مجموعه تا نیمه سال آتی به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بخش عمده درآمدهای سازمان صرف تکمیل پروژه‌های عمرانی و اجرای پروژه‌های جدیدی همچون مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌ها شده که این مرکز طی ده ماه از شروع به کار خود ۱۲ نمایشگاه برگزار کرده، اضافه کرد: در سال ۹۲ میزان سرمایه گذاری این سازمان در ایجاد پروژه‌های زیرساختی در حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده و این در حالی است که این رقم در ده ماهه سالجاری به افزون بر ۱۶۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مسرور با اعلام اینکه در جهت دست یابی به اهداف دولت الکترونیک این سازمان ۷۷ سامانه هوشمند الکترونیک راه اندازی کرده که بخش زیادی از خدمات مورد نیاز فعالین اقتصادی مناطق را فرآهم می‌کند، در خصوص آمار ورود گردشگر به این منطقه اظهار داشت: در فاز تجارت و گردشگری که مرکز حضور گردشگران در منطقه می‌باشد ۸.۵ میلیون نفر طی سه سال اخیر صرفاً وارد فاز تجارت و گردشگری منطقه شده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه ۱۱۸ درصد رشد داشته است.

ساخت بزرگترین آکواریوم دریایی کشور با سرمایه گذاری مستقیم خارجی/ لزوم استفاده از موقعیت استراتژیک کشور برای درآمد زایی ارزی

مسرور در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در زمینه جذب سرمایه گذاری مستقیم و صد در صد خارجی طی یک سال اخیر طرح سرمایه گذاری با ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان در زمینه ساخت بزرگترین آکواریوم کشور که یک مرکز گردشگری- تجاری با استانداردهای بین المللی است جذب شده که ظرف دو ماه آینده مراحل عملیاتی خود را آغاز و ظرف دو سال آماده بهره برداری خواهد شد.

وی در تحلیلی به بیان الزامات بهره برداری از موقعیت استراتژیک کشور پرداخت و اظهار داشت: کریدور شمال جنوب یکی از فرصت‌های درآمد زایی ایران است که اگر از حجم یک میلیارد تن ترانزیت کالا در مسیر کانال سوئز صرفاً دو درصد از طریق کریدور نوستراک (شمال-جنوب) صورت گیرد، شاهد حمل و نقل ۲۰ میلیون تن کالا در این مسیر خواهیم بود که درآمد ارزی قابل توجهی را عاید کشور می‌نماید و مجتمع بندری کاسپین یکی از زیرساخت‌های اصلی کریدور شمال جنوب است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی کریدور جاده ابریشم را دیگر کریدور تجاری بین المللی حائز اهمیت برای ایران عنوان کرد و گفت: این مسیر تجاری، چین را به اروپا وصل می‌کند و کشور ما می‌تواند از این مسیر تجاری به درآمد ارزی دست یابد و کشور چین سرمایه گذاری فراوانی برای فعال سازی این کریدور انجام داده است.

مسرور در پاسخ به سئوالی در خصوص قاچاق کالا از مسیر مناطق آزاد کشور با بیان اینکه این امر در مناطق آزاد موضوعیتی ندارد چراکه به طور مثال در ده ماهه اخیر سهم این منطقه از کالای همراه مسافر ۲۰ میلیون دلار بوده و این میزان در قیاس با آمار ۱۵ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور، به ارائه آدرس غلط در خصوص عملکرد مناطق آزاد اشاره دارد.

وی به وجود فنس کشی گمرکی در محدوده اجرای طرح کالای همراه مسافر با اجرای تمامی نظارت‌های گمرک، اشاره کرد و گفت این امر در تمامی مناطق آزاد اجرا می‌شود و در عین حال منطقه آزاد انزلی بهترین منطقه در زمینه کنترل بر قاچاق کالا بوده است.

مسرور با اشاره به کمبود زمین حتی در این منطقه اظهار داشت: با طرح‌های اجرا شده در سالهای اخیر با محدودیت واگذاری زمین برای سرمایه گذاری صنعتی به درخواست‌های فراوانی که برای سرمایه گذاری مطرح شده است مواجه هستیم و به این منظور تأسیس شهرک صنعتی جدید را در دستور کار داریم.

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پاسخ به سئوالی درباره عملکرد سازمان متبوع خود در خصوص جذب سرمایه گذار از جذب ۶۹ پروژه سرمایه گذاری داخلی و خارجی طی یک سال اخیر و در دوران پسابرجام خبر داد و گفت: علاوه بر سرمایه گذار ترکیه‌ای که در زمینه ساخت آکواریوم دریایی جذب شده، هم اکنون واحدهای تولیدی و صنایع‌های تک با سرمایه گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی منطقه مشغول به کار می‌باشند و هم اکنون چندین سرمایه گذار خارجی نسبت به مشارکت در ساخت مجتمع بندری کاسپین نیز به طور مکتوب اعلام آمادگی کرده‌اند که در حال بررسی درخواستهای سرمایه گذاری می‌باشیم.

رضا مسرور با بیان اینکه در حوزه جذب سرمایه گذار حوزه بانکی هم اکنون دو درخواست تأسیس شعبه بانک از کشورهای روسیه و ترکیه برای صدور مجوز به بانک مرکزی ارائه شده، افزود: فعالیت بانک‌های خارجی یکی از مهمترین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه گذاران خارجی است که این سازمان برای این منظور اقدامات متعددی انجام داده و ظرف یک سال اخیر بخش عمده‌ای از مشکلات نقل و انتقال ارزی فعالین اقتصادی این منطقه در فضای پسا برجام برطرف شده است.

میزبانی منطقه آزاد انزلی از همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری

در ادامه این نشست خبری مهندس مسرور اعلام کرد: در اردیبهشت ماه سال آینده همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه گذاری گردشگری با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و انجمن سرمایه گذاران مناطق نمونه گردشگری ایران در این منطقه برگزار می‌شود و این برنامه اقدام مهمی جهت معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه، جذب گردشگری و سرمایه گذاران این حوزه خواهد بود.

وی در رابطه با ایجاد بورس غلات در منطقه آزاد انزلی اظهار داشت: ایجاد این بورس تخصصی از رویکردهای اصلی منطقه می‌باشد، چرا که وجود ظرفیتی همچون تولید بالغ بر ۲۰ میلیون تن غلات در کشور قزاقستان و بازار مصرف آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس، می‌تواند فرصت مناسبی برای دست یابی به اهداف مورد نظر منطقه آزاد انزلی در زمینه تبدیل شدن به مرکز داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای دریای خزر باشد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به بیان برنامه‌های این سازمان در خصوص زمینه سازی برای احداث بورس غلات پرداخت و گفت: در فاز نخست هم اکنون توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی سیلوهایی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن در حال احداث است که در آینده این ظرفیت افزایش خواهد یافت.

مسرور به بیان اقدامات صورت گرفته در خصوص برطرف شدن مشکلات گمرکی تولید کنندگان در سال‌های گذشته پرداخت و افزود: طی سه سال گذشته مشکلات اجرای مزایا و معافیت‌های قانونی در بخش گمرکی و مالیاتی با همکاری نهادهای ذی ربط برطرف شده و در صورت وجود مشکل در اجرای قوانین باز هم این مهم از طریق برگزاری نشست‌های تخصصی برطرف می‌شود و این امر به عنوان یک استراتژی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی برای ایجاد همگرایی در جهت اجرای مزایا و معافیت‌های قانونی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی، وجود وحدت فرماندهی را مهمتر از مزیت معافیت گمرکی در مناطق آزاد موفق جهان ارزیابی کرد و گفت: طی سه سال گذشته تلاش این سازمان با همکاری نهادهای استانی و کشوری در جهت نیل به این هدف بوده، که موفقیت‌های بسیاری عاید شده که وضعیت موجود را با گذشته غیر قابل قیاس می‌کند.

وی بعضی تعارض‌های قانونی را مشکلی در جهت اجرای قوانین مناطق آزاد از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی اعلام کرد و در پاسخ به سئوالی در خصوص رعایت استانداردهای زیست محیطی در این منطقه گفت: تمامی طرح‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی باید با پیوست مطالعات زیست محیطی ارائه شود و مجوز فعالیت‌های صنعتی مغایر محیط زیست از سوی این سازمان صادر نمی‌شود و این در حالی است که این سازمان برای حفاظت از محیط زیست به اقدامات مختلفی در حوزه‌های فرهنگ سازی و حفاظت از محیط زیست مبادرت کرده و بر این باوریم که حمایت از محیط زیست باید جنبه عملی داشته باشد که این سازمان با تشکیل دپارتمان محیط زیست و جذب صنایع‌های تک و دوستدار محیط زیست به صورت عملی این مهم را اجرایی نموده است.

Share