مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان

اعتبارات برای نگهداری آثار تاریخی گیلان ناکافی است | ثبت چهار غذای محلی آستارا در فهرست آثار معنوی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعتبارات ملی در نظر گرفته شده برای صیانت از آثار و بناهای تاریخی گیلان را ناکافی دانست.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: اعتبارات ملی در نظر گرفته شده برای صیانت از آثار و بناهای تاریخی گیلان کافی نیست و در این راستا باید مالکان آثار و دستگاه های متولی وارد عمل شوند.

رضا علیزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران آستارا افزود: بناهای تاریخی در استان گیلان به دلیل شرایط اقلیمی حاکم روز به روز مستهلک تر می‌شوند و این یک زنگ خطری برای میراث فرهنگی گیلان است.

وی با اشاره به اینکه برای صیانت از این آثار تاریخی نیازمند اعتبار مناسب هستیم، اضافه کرد: مالکان آثار و سازمان هایی که آثار تاریخی در اختیار آنهاست باید بیش از پیش احساس تکلیف کنند تا شاهد احیای فرهنگ و تمدن گیلان باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد: دستگاه های مرتبط در این حوزه نظیر دفتر امور روستایی استانداری و راه و شهرسازی گیلان نیز می توانند در جهت توسعه روستاها زیرساخت های گردشگری را تقویت کنند.

وی اعتبار مصوب برای حفظ و مرمت آثار صنایع دستی گیلان را در سال ۹۵ ، حدود ۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: مطمئنا تا پایان سال مالی تمامی این اعتبار مصوب تخصیص داده نخواهد شد و با این محدودیت مالی نگهداری از یکهزار و ۳۰ اثر ملی ثبت شده در گیلان دشوار است.

ثبت چهار غذای محلی شهرستان آستارا در فهرست آثار معنوی

علیزاده در ادامه با اشاره به تنوع غذاهای محلی در گیلان، خاطرنشان کرد: زنجیره غذاهای محلی در استان گیلان، انگیزه های گردشگران را برای سفرهای مجدد به این خطه سرسبز بیشتر می کند.

وی ادامه داد: شایسته است رستوران ها و سفره خانه های سنتی در گیلان با غذاها، لباس ها و موسیقی های محلی در جهت جذب گردشگر داخلی و خارجی بیش از پیش همت کنند.

به گفته علیزاده در روزهای آینده چهار غذای محلی شهرستان آستارا شامل چغرتما، لونگی، باستیرما پلو و بورانی پلو در فهرست آثار معنوی ملی ثبت خواهد شد.

گفتنی است شهرستان آستارا در شمال غرب مرکز استان گیلان واقع شده و به واسطه جاذبه های گردشگری طبیعی، دریا و بازار ساحلی در ردیف ۲۰ شهر گردشگر پذیر کشور قرار دارد.

Share