در حاشیه مراسم 9 دی آستانه

سخنانی که حجت‌الاسلام‌ روان‌بخش درباره برجام زد و پاسخی که از فرماندار آستانه شنید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در پی انتقادات مطرح‌شده توسط حجت‌الاسلام روان‌بخش سخنران مراسم درباره برجام، رحیم حیدری فرماندار آستانه‌اشرفیه بلافاصله پس از پایان مراسم به‌منظور مباحثه نزد وی رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از آستان‌خبر؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسم روان‌بخش در مراسم یادواره شهدای قیام ۹ دی سال ۱۳۵۷ آستانه‌اشرفیه و گرامیداشت حماسه ۹ دی در مسجد حضرت ولیعصر (ع) در این شهر اظهار داشت: حماسه ۸ دی گیلان سند افتخار مردم گیلان است.

وی عقل جمعی و بصیرت مردم را بانی حضور مردم در حماسه ۸ و ۹ دی اشاره کرد و افزود: سراسر کشور از حماسه ۸ دی مردم گیلان انرژی گرفت و می‌توان از این حماسه به‌عنوان ایمان و بصیرت قلبی مردم یاد کرد.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی (ره) بابیان اینکه حماسه ۹ دی مردم ایران از ۲۲ بهمن مهم‌تر است گفت: جرقه حضور مردم در حماسه ۹ دی، ارادت مردم به اباعبدالله بود.

وی با قیاس جنگ‌های پیامبر (ص) با زمان حضرت علی (ع) در مقابل جبهه مخالف گفت: حضور مردم برای شناخت درست جبهه حق نیازمند بصیرت است و این اتفاق برخلاف جنگ‌های زمان پیامبر (ص) که جبهه مقابل آن کفار بودند در زمان امیرالمؤمنین به دلیل حضور مسلمان گمراه در جبهه مقابل بسیار سخت است.

روان‌بخش با اشاره به اینکه آنچه در فتنه ۸۸ رخ داد شبیه ماجرای جنگ جمل بود افزود: ما از اتفاقات فتنه ۸۸ خوشحال نیستیم و هر نیرویی که از انقلاب کم شود به ضرر ماست.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی (ره) افزود: در جریان حوادث فتنه ۸۸ رهبر انقلاب به کاندیداهای معترض فرمودند که کشاندن مردم به خیابان‌ها شاید دست شما باشد ولی جمع‌کردن آن‌ها دست شماست نیست و قطعاً دشمن از این ماجرا سوءاستفاده خواهد کرد و این‌یک راه درست برای اعتراض نیست.

وی با اذعان به اینکه در فتنه سال ۸۸ بسیاری از خواص سکوت کردند گفت: اگر مردم ایران در زمان امیرالمؤمنین (ع) در جنگ جمل حضور داشتند قطعاً در کنار ایشان بودند.

روان‌بخش بابیان اینکه ۹ دی روز پیروزی بصیرت ولایتمداری مردم ایران بود اظهار داشت: فتنه تمام بشو نیست و ممکن است هوای نفسانی باعث شود افراد مختلف در سال‌های آتی فتنه‌گر شوند.

وی بابیان اینکه انتخابات در ایران فرمایشی نیست گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ تنها با نیم درصد اختلاف رئیس‌جمهور شد.

روان‌بخش با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های مهم خنثی‌سازی فتنه، شاخص ولایت است خاطرنشان کرد: مردم ایران در سال ۸۸ راهشان را راه ولایت انتخاب کردند و جمعیت پشت سر اصحاب فتنه هم در حماسه ۹ دی حضور داشتند و تنها عده‌ای محدود در جمع فتنه‌گران باقی ماندند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۲ در حرم مطهر امام رضا (ع) گفت: رهبر در آن زمان فرمودند که من به مذاکرات خوش‌بین نیستم و این را در زمان دولت قبل فرمودند که اگر آمریکا راست می‌گوید تحریم‌ها را بردارد و مذاکره کند.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی (ره) بابیان اینکه برخی اتفاقات برجام را به رهبری منصوب می‌کنند گفت: شعار رئیس‌جمهور محترم در زمان پیش از انتخابات مذاکره و بازی برد برد و شعار هم سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد بود.

وی افزود: با درخواست رئیس‌جمهور مذاکرات هسته‌ای از شورای امنیت به دولت وزیر امور خارجه واگذار شد و رهبر انقلاب برای جلوگیری از هرگونه بهانه احتمالی هیچ‌گونه کوتاهی نکردند.

روان‌بخش با تأکید بر اینکه قصد ما از بیان این مطالب کوبیدن دولت نیست گفت: این برای نخستین بار بود که تیم مذاکره‌کننده شخص وزیر خارجه بود که توسط رئیس‌جمهور انتخاب شده بود.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی (ره) افزود: رهبر انقلاب فرمودند که تنها فایده مذاکرات این است که خوش‌بینان مذاکره با آمریکا آن‌ها را می‌شناسند و همچنین ایشان در جمع مردم تبریز فرمودند که هر آنچه آمریکایی می‌خواهند انجام دهید آن‌ها بازهم تحریم‌ها را برنمی‌دارند.

وی بابیان اینکه رهبر انقلاب از تیم مذاکره‌کننده به‌عنوان بچه‌های انقلاب یاد کرد نه انقلابی گفت: به فرمایش رهبری کسی حق ندارد که مذاکره‌کنندگان را خائن بنامد؛ امروز عده‌ای میگویند که رهبر باید جلوی آن‌ها را می‌گرفت.

روان‌بخش با اشاره به اینکه خودشان آمدند نزد رهبر و گفتند که ما از خط قرمز عبور کردیم افزود: در انجام مذاکرات توصیه شد که با طرف مقابل پله‌پله عمل شود اما شتاب و عجله کار را خراب کرد و کافی بود چند ماه دیگر صبر می‌کردند.

وی بابیان اینکه باید بدانند که با دو ظرف پسته، قالیچه ابریشمی و صبحانه با کسی نمی‌توان دوست شد گفت: رهبر معظم انقلاب شرط اجرای برجام را شروط نه‌گانه مجلس و ده‌گانه اعلام شده قرار دادند و تأکید کردند که از رئیس‌جمهور آمریکا یا مسئول اتحادیه اروپا امضا بگیرند ولی این کار را هم نکردند.

عضو هیئت‌علمی موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه هنوز سیلی آمریکا داغ است بیان کرد: امروز بازهم به آمریکا در قرارداد بوئینگ اعتماد کردیم درحالی‌که موعد تحویل سال ۱۳۹۷ است.

وی با اشاره به حضور رئیس‌جمهور روسیه در ایران و دیدار با رهبر انقلاب گفت: پوتین نکات رهبر معظم انقلاب را به نفع خود دید و آن‌ها را اجرا کرد و امروز وی زیر پرچم سردار سلیمانی در سوریه می‌جنگد و چقدر خوب است که مسئولان نیز همانند پوتین از فرمایشات رهبر انقلاب تبعیت کنند.

روان‌بخش بابیان اینکه با پیروزی در حلب، آمریکا از مذاکرات خارج شد افزود: امروز در حزب‌الله از فرمایشات رهبر انقلاب به‌صورت ماهانه امتحان گرفته می‌شود و ما نیز باید همیشه شاخصمان ولایت باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمن از دریچه فرهنگ حمله می‌کند گفت: باید مسئولان اشارات فرهنگی دشمن را بگیرند و امروز اینترنت مانند سگ هاری است که بدون قلاده جولان می‌دهد و نمی‌دانیم باوجود این‌همه پیشرفت در تکنولوژی و تخصص چرا اجازه ملی شدن اینترنت را نمی‌دهند.

واکنش قاطعانه حیدری از دولت

در پی انتقادات مطرح‌شده توسط حجت‌الاسلام روان‌بخش سخنران مراسم درباره برجام، رحیم حیدری فرماندار آستانه‌اشرفیه بلافاصله پس از پایان مراسم به‌منظور مباحثه نزد وی رفت.

حیدری در صحبتی کوتاه در اعتراض به سخنان سخنران مراسم اظهار داشت: شهرستان به‌عنوان میزبان ادب را رعایت کرد ولی شما به‌عنوان مهمان حدود را رعایت نکردید و یک‌طرفه به دولت تاختید و با این روشتان تمام اعتماد مردم به حاکمیت را متزلزل کردید.

وی با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام روان‌بخش در خصوص برجام گفت: ما معتقدیم که مقام معظم رهبری شجاع‌ترین، آگاه‌ترین و عادل‌ترین فرد نظام هستند و در مقابله با تهدیدات نظام با هیچ‌کس یا گروهی تعارف ندارند بنابراین نوع صحبت‌ها و تحلیل‌های شما وهن به جایگاه ایشان است.

فرماندار آستانه‌اشرفیه گفت: نباید از خاطر ببریم که شرایط بین‌المللی در آغاز دولت یازدهم به چه صورت بوده است و کشور در زیر بند هفت منشور سازمان ملل قرارگرفته بود و هر کشوری میتوانست به ایران حمله نماید و از طرف دیگر با تحریم‌های کمرشکن فروش نفت را از ما سلب کرده بودند و با همین برجام بقول شما بی اثر ایران توانست تحریم نفتی را از بین ببرد و در خصوص شرایط دیگر بین‌الملل نباید ازنظر ببریم که در آغاز دولت یازدهم اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل‌گرفته بود و اینک میبینیم که با زمزمه مقابله با برجام توسط ترامپ، همه اتحادیه اروپا، چین و روسیه علیه آمریکا موضع میگیرند.

صحبت‌های حجت‌الاسلام روان‌بخش درباره حضور پوتین در ایران و دیدار با رهبری و صحبت تلویحی وی در سفارش به گوش دادن به منویات رهبری توسط مسئولان از دیگر موارد مورداشاره فرماندار آستانه‌اشرفیه بود که دراین‌باره گفت: این چه حرفی است که «پوتین از مقام معظم رهبری تبعیت میکند ولی مسئولان کشور نمیکنند» مگر همین پوتین شش قطعنامه علیه ملت ایران را تائید نکرده بود، ولی مسئولان ما در عرصه‌های مختلف با تبعیت از رهبری به دل حادثه میزنند و پیروز میشوند بنابراین اگر شما الگوی خود را پوتین قرار داده‌اید به بیراهه میروید.

حجت‌الاسلام روان‌بخش نیز در پاسخ به اظهارات حیدری فرماندار آستانه‌اشرفیه اظهار داشت: من در مورد برجام تنها فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را بیان کرده و قصد تخریب دولت را نداشتم.

وی در پایان گفت: شما به‌عنوان نماینده دولت تذکراتی را که می باید، دادید.

پس از گفتگوی فرماندار با سخنران مراسم، امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه نیز در گفتگویی اظهار داشت: بهتر بود درباره شهدا در یادواره شهدا صحبت می‌شد.

حجت‌الاسلام ساجدی گفت: مگر شما قبول ندارید که وجه بین‌المللی ایران در دنیا پس از روی کار آمدن دولت و برجام درست شد.

روان‌بخش نیز در پاسخ به اظهارات ساجدی گفت: ابتدا، میانه و انتهای سخنانم درباره شهدا بود و در ارتباط با وجه بین‌المللی باید به گونه رفتار میشد که این‌همه هزینه و تذکرات در میان نباشد.

از دیگر حاشیه‌های شب گذشته حضور تعدادی از مردم و ورود آنان در مباحثه طرفین بود.

Share