عقیل حق شناس

عبور موفق منطقه آزاد انزلی از مرحله معرفی

مدیران این سازمان توانستند با توجه به حمایتهای دولتی، توانمندیهای بالقوه استان گیلان و شناخت درست از موقعیت استراتژیک شهرستان بندرانزلی ،دوران معرفی این منطقه را به خوبی پشت سر گذاشته و وارد مرحله رشد گردند.

عبور موفق منطقه آزاد انزلی از مرحله معرفی

 

در یادداشتهای گذشته به این نکته اشاره شد که مبحثی در بازاریابی برای کالا وجود دارد به نام چرخه عمر کالا ، که شامل چهار مرحله معرفی، رشد، بلوغ و افول می گردد. همچنین ذکر شد که اگر منطقه آزاد انزلی را به عنوان یک کالای با ارزش در نظر بگیریم، این منطقه در سالیان گذشته در مرحله معرفی قرار داشته است. روند توسعه و پیشرفت منطقه آزاد انزلی در زمان دولت یازدهم دارای کارنامه ای موفق نسبت به دولت های گذشته را نشان می دهد . اقدامات صورت گرفته مانند احیای مجتمع های تجاری ، احداث مجتمع نمایشگاهی و به تبع آن برگزاری نمایشگاههای متعدد، احیای صنایع کوچک و بزرگ منطقه، افزایش حجم واردات و صادرات از منطقه، توسعه زیر ساخت ها، افزایش اماکن تفریحی و گردشگری و استقبال گردشگران، برگزاری همایش های داخلی و خارجی، برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری متعدد، پیشرفت فیزیکی بندر کاسپین و موارد دیگر، همگی نشان از موفقیت منطقه آزاد انزلی برای معرفی توانمندیهای منطقه و رونق فضای کسب و کار دارد.

مدیران این سازمان توانستند با توجه به حمایتهای دولتی، توانمندیهای بالقوه استان گیلان و شناخت درست از موقعیت استراتژیک شهرستان بندرانزلی ،دوران معرفی این منطقه را به خوبی پشت سر گذاشته و وارد مرحله رشد گردند. سیر صعودی حضور سرمایه گذاران، افزایش ۵۱ درصدی میزان سرمایه گذاری و ۴۰ درصدی ثبت شرکت در این منطقه  در هشت ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل،  منجر به گذاری موفق از مرحله معرفی  و ورود به مرحله رشد برای این سازمان جوان و عملکردی قابل تحسین نسبت به مناطق آزاد قدیمی تر دارد. گرچه می توان مراحل معرفی و رشد منطقه آزاد انزلی را به صورت همزمان تصور نمود، اما این مقطع زمانی را باید شروع رسمی مرحله رشد و پایان مرحله معرفی این منطقه دانست.

از ویژگی هایی که باید در مرحله رشد مورد توجه مدیران این سازمان قرار گیرد این است که با همدلی و همیاری مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس و عزمی راسخ  بر جذابیت این منطقه افزوده وکیفیت خدمات دهی نسبت به گذشته افزایش چشم گیری یابد . همچنین با توجه به بالا رفتن میزان تقاضا از سوی سرمایه گذاران ، سرعت تکمیل زیر ساخت ها افزایش یافته، شرایط واگذاریها تسهیل گردد و افزایش حباب گونه قیمتها در منطقه کنترل شود . در این صورت شاهد خواهیم بود، منطقه آزاد انزلی مسیر رشد را بسیار سریعتر از مناطق آزاد دیگر همچون کیش، قشم و چابهار طی نموده و سبب شکوفایی اقتصادی منطقه و استان گردد.

عقیل حق شناس

۲۱/۹/۱۳۹۵

 

Share