در جلسه امروز مجلس

صادقی: أین تذهبون! چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید/ لاریجانی:شما آبروی مسلمان را بردید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر محمود صادقی گفت: محل اتهام به رئیس قوه قضاییه واریز پول به حساب شخصی وی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۴ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی،در پاسخ به تذکر محمود صادقی گفت:صحبت‌های شما متناسب با روابط بین قوا نیست، تذکری که شما در مجلس مبنی بر اینکه حقتان پایمال شده، بیان کردید بنده توضیح دادم که تذکر شما خطاب به وزیر اقتصاد را مشاهده کردم و شما بخشی از این مطالب را اکنون بیان کردید، شما بیان کردید که خطابتان به وزیر اقتصاد بود که براساس کدام ماده قانونی افتتاح این حساب قانونی بوده است؛اما درآن تذکر چیز دیگری را اضافه کردید که بیان کردید براساس کدام قانون به حساب شخصی این مبالغ واریز می‌شود؛این نکته محل اتهام است.۲۰۱۶۱۲۱۰۳۸۸۵۳۵۳۱۹۷_orig

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی که وزیر اقتصاد توضیح می‌دهد که سایت‌ ضد انقلاب دروغ گفته و این پول‌ها در قوه قضاییه به نام قوه قضاییه است،افزود: دکتر صادقی فرزند “شهید صادقی” توقع نمی‌رود که حرف‌های سایت ضد انقلاب را تأیید کند، زمانی که وزیر اقتصاد به صراحت اعلام می‌کند به این موضوع رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: زمانی که شما به همراه آقای مازنی، آقای رحیمی نماینده تهران تشریف آوردید بنده به شما عرض کردم که این اتهامی نادرست بوده است و این پول‌ها به نام قوه قضاییه بوده و به نام شخص نیست؛چرا صحبتتان را اصلاح نکردید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اتهام زدن به افراد آزادی بیان نیست، اظهار کرد: ما مفتخر هستیم که در مجلس مدرس مشغول به فعالیت هستیم و باید از حق دفاع کنیم نه از حرف ناحق. زمانی که شما آبروی مسلمان و تشکیلاتی را ضایع می‌کنید؛شما روحانی بوده‌اید مگر در روایات تصریح نشده که حرمت یک مومن همانند حرمت کعبه است ،اینگونه ما حرمت حفظ می‌کنیم؟.

اگر کسی در شئونات نمایندگی اظهارنظری کرد درهیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود و نظرشان به قوه قضاییه اعلام شود

وی افزود:انتظار بنده از شما که فرد فرهیخته هستید این بود  زمانی که گفتم اظهارات وزیر اقتصاد صحیح بود سخنان خود را اصلاح می‌کردید؛اما این اقدام را انجام ندادید. بنده تمام تذکر شما را گوش دادم.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه به کاربردن اصلاحاتی همانند بازپرس بی‌خرد به هیچ وجه صحیح نیست، ادامه داد: نباید فضای مجلس و قوه قضاییه را تخریب کرد. حتما قضات کشور شریف بوده و استقلال دارند و اگر کسی در شئونات نمایندگی اظهارنظری کرد در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود و نظرشان به قوه قضاییه اعلام شود.

وی یادآور شد: روزی که این مطالب مطرح شد شما اظهار کردید تنها به خاطر مسئله‌ای که شما درمجلس بیان کردید قوه قضاییه شما را احضار کرده است؛این مطلب اصلا صحیح نبوده امروز آقای “ساداتی نژاد” بیان کردند که حرفی که از بنده بیان شده دروغ است و من از آقای صادقی شکایت کردم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود:هفته گذشته آقای وکیلی و آقای محمدی هیأت رئیسه با بنده تماس تلفنی گرفتند و بنده اظهار کردم که اگر قوه قضاییه صبرکند تا هیأت نظارت تصمیم بگیرد ؛بهتر است اما اگر به احضار آقای صادقی اصرار دارند آقای صادقی به دادسرا برود.طی سال‌های گذشته نیز بحث‌هایی که خارج از حیطه نمایندگان بود به نمایندگان توصیه شد که در دادسرا حضور پیدا کنند.

دکتر لاریجانی ادامه داد:زمانی که بحث در مورد آقای مطهری بود به ایشان توصیه شد که در دادسرا حضور پیدا کند و نظرات خود را بیان کند و هردو طرف نیز بر حسب شرایط امکان‌پذیر است.

وی، یادآور شد: تلاش براین بوده که مسئله به این صورت که مطرح شده ادامه پیدا نکند و شما کار صحیحی انجام دادید که در دادسرا حضور پیدا کردید.ما تلاش کردیم که مسئله به این صورتی که مطرح شده ادامه پیدا نکند و اقدام سنجیده‌ای انجام داده‌اید.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان توصیه شده جلسه‌ای تشکیل دهد و سخنان شما،دادستانی و دیگر شاکیان را گوش دهد و قضاوت منصفانه‌ای بر این اساس داشته باشد، ما باید پای حق بایستیم و کار بازپرسی برای حضور در درب منزل شما صحیح نبود و به همین دلیل با پیگیری‌های بنده مأموران محل را ترک کردند.

نمایندگان حق دارند با ادبیات و روش معقولی مسائل را بازگو کنند/اتهام زدن به افراد کار نادرستی است

وی با بیان اینکه شرایط کشور درمقطع کنونی حساس است،افزود:ملاحظه می‌شود که آمریکایی‌ها چه خباثت‌هایی انجام می‌دهند،ما باید برای فکر کردن وقت بگذاریم، مجلس و مسئولان باید زمان بگذارند تا راه حلی سنجیده و منطقی که به منافع ملی کشور کمک می‌کند دست پیدا کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در شرایط کنونی نباید به مسائل تشنج‌آمیز دامن زده شود.نمایندگان حق دارند با ادبیات و روش معقولی مسائل را بازگو کنند و کسی از عدم اعلام نظر مجلس دفاع نمی‌کند و اتهام زدن به افراد کار نادرستی است.

صادقی: شأن مجلس باید حفظ و از جایگاه نمایندگان دفاع شود

محمود صادقی در ابتدا طی تذکری در جلسه علنی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اظهار نظری که یکی از همکاران در خصوص تذکر بنده داشتند و تلویحاً هم آقای لاریجانی بر آن صحه گذاشتند، بنده تذکر می‌دهم که جلب غیرقانونی اینجانب در روز یکشنبه گذشته برخلاف نص صریح اصل ۸۶ قانون اساسی و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان بوده است و صرفاً به جهت تذکر اینجانب به وزیراقتصاد در مورد افتتاح سپرده بانکی قوه قضائیه بوده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر،پردیس در مجلس افزود: قوه قضائیه مدعی است که بنده در نطقم به رئیس قوه تهمت زده‌ام،خواهش می‌کنم دقیقاً اظهارات اینجانب را در تاریخ ۲۴ آبان‌ماه سال جاری ملاحظه کنید، کجای اظهارات بنده تهمت است؟ بنده از وزیر اقتصاد سوال کردم شما در مصاحبه خود گفته‌اید این حساب‌های مطابق موازین شرعی و قانونی بوده است.سوال کردم که توضیح دهید مبانی شرعی و قانونی افتتاح این حساب‌ها چیست؟

صادقی ادامه داد: آیا اصل ۵۳ قانون اساسی همه دستگاه‌ها را ملزم نمی‌کند که تمام حساب‌ها و درآمدهای خود را به خزانه‌داری کل کشور واریز کنند،توضیح دهید که با کدام موازین قانونی مغایرت دارد؟ آیا این تهمت است یا سوال یا درخواست؟

وی با طرح این سوال که آیا یک نماینده مجلس حق ندارد در مجلس سوال کند، یادآور شد: به فرض هم که تهمت باشد،مگر آیین‌نامه اجازه نمی‌دهد به فردی که مورد تهمت قرار گرفته توضیحات خود را به مجلس ارائه کند؟

صادقی خطاب به دکتر لاریجانی افزود: شما امروز درباره روز مجلس و مرحوم شهید مدرس صحبت کردید،از شهامت‌ها و مجاهدت‌های ایشان گفتید اما چرا هیچ اشاره‌ای نکردید به تعرضی که به حریم مجلس صورت گرفت؟ شبانه در جوار منزل بنده مأموران دادستانی کمین کرده بودند و می‌خواستند مرا به زور به دادستانی ببرند،کجا نشسته‌ایم ما؟ أین تذهبون! چرا از شأن مجلس دفاع نمی‌کنید؟ تا کی می‌خواهند به حقوق ما تعدی کنند و شما ساکت باشید. ما اجازه نمی‌دهیم به شأن و اقتدار مجلس اهانت شود.

وی ادامه داد: بنده از شخص خودم هیچ نمی‌گویم فقط به خاطر دفاع از حریم مجلس که میراث مشروطیت و میراث خون پدر شهیدم است؛دفاع می‌کنم.این موضوع هیچ مغایرتی با آرامش در جامعه ندارد.آرامش را کسانی به هم می زنند که نیمه شب به حکم یک بازپرس نابخرد یک نماینده مجلس را می‌خواهند اینگونه جلب کنند.

صادقی با بیان اینکه اگر دنبال ناآرامی بودم ادامه می‌دادم،اظهار کرد:درحالی که بنده این احضار را خلاف تمام موازین قانونی و حقوقی اعم از آیین دادرسی کیفری،قانون اساسی،‌ آیین‌نامه داخلی مجلس و قانون نظارت بر رفتار نمایندگان می‌دانستم در روز سه‌شنبه در دادسرا حضور پیدا کردم برای اینکه به ساختار نظام احترام بگذارم.

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: متأسفانه دستگاه قضا رفتارش ساختارشکنانه بوده و به مجلس بی‌حرمتی کرده است،از  شما می‌خواهم که از شأن مجلس دفاع کنید.

Share