قابل توجه شهردار و شورای شهر خمام

زباله های خمام نیازمند الگوی فرهنگی/آیا گذاشتن باکس زباله تنها تدبیر مسئولین است؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، متأسفانه شهروندان ما به محیط زیست خود توجه چندانی ندارند، و حتی برخی مواقع با آگاهی کامل زباله های خود را در سطح شهر رها می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خوبان، این روزها در گوشه گوشه بخش خمام، متاسفانه گاه و بیگاه زباله‌های انباشته روی هم دیده می‌شود که وجهه شهر را نازیبا نشان می دهد.

در حال حاضر که زندگیها از شکل سنتی خود فاصله ها گرفته و شکل و رنگ صنعتی به خود گرفته، تولید زباله های متنوع و رنگارنگ نیز رو به افزایش است که طبق اصول بهداشتی باید در اسرع وقت جمع اوری و دفع شوند.

لیوان، بشقاب و کاسه یکبار مصرف در کنار بطری های مصرف شده در بسیاری از روزها میهمان ناخوانده معابر و جویها شده که با وجود نظافت نوبتهای مختلف کارگران و رفتگران خدمات شهری باز هم این زباله ها در شهر دیده میشود. همچنین بی توجهی برخی شهروندان نسبت به قراردادن زباله های خود تا قبل از ساعت ۹صبح در مخازن، بسته بندی نکردن زباله ها یا خالی کردن سطلهای زباله خانگی در کنار مخازن، کار جمع آوری صحیح پسماندها را مشکل کرده و چهره شهر را نا زیبا میکنند. همچنین گروه دیگری از شهروندان با بی توجهی به زحمات شبانه روزی رفتگران اقدام به ریختن زباله های خود از داخل خودرو در معابر و فضای سبز میکنند.
متأسفانه شهروندان ما به محیط زیست خود توجه چندانی ندارند، و حتی برخی مواقع با آگاهی کامل زباله های خود را در سطح شهر رها می کنند.

همانطور که وقتی زباله ای در منزل باقی بماند گذشته از بوی نامطبوع موجب جذب جانوران و حشرات می شود، وجود زباله در سطح شهر که فضای بیشتری برای حضور جانوران را در خود دارد علاوه بر بوی نامطبوع و جذب حشرات موجب جذب حیواناتی همچون گربه و موش شده و به دنبال آن شاهد پخش شدن آشغال ها توسط حیوانات در سطح معابر خواهیم بود.

تنها راهکاری که از سوی مسئولین شهرداری خمام برای بهبود این وضعیت در شهر به کار گرفته شده گذاشتن باکس های مخصوص زباله در مناطق مختلف شهراست. حال سوالی که در اینجا پیش می آید اینست که آیا فقط وجود باکس زباله کافی است؟ آیا برای بهبود این وضعیت در شهر گذاشتن تابلوهای در مناطق مختلف شهر با مضمون شهر ما خانه ما، لطفاً آشغال نریزید، نظافت نشانه ایمان است، نیاز نیست؟

به نظر می رسد متولیان جمع اوری زباله علاوه بر نظم در جمع آوری به موقع زباله از درب منازل،  باید برنامه ای جهت ارائه الگوی فرهنگی مناسب برای شهروندان داشته باشند و با تشکیل جلسات محله ای با استفاده از سیاستهای تشویقی و آگاه سازی، مردم را نسبت به آسیب ها و عوارض رها سازی زباله ها در نبش کوچه ها و حواشی شهر آگاه کنند. همچنین برنامه و زمانبندی جمع آوری زباله ها  را به درستی در محله های مختلف شهر به اطلاع شهروندان برسانند تا شاهد چنین مناظری در سطح شهر نباشیم.

نمونه ریختن زباله توسط شهروندان خیابان فرهنگ خمام و جنب اداره گاز خمام را در عکس های زیر خواهید دید که زباله های خود را در زمین رها کرده اند و چهره کوچه و محل خود را زشت کرده اند.

Share