معاون وزیر کشور اعلام کرد:

۷۰ درصد بناهای تهران روی گسل‌ها بنا شده است/ ۲۹ درصد ریزگردها منشأ داخلی دارد/ ۱۵ بیمارستان صحرایی خریداری و به استان‌ها داده شده/تعداد ۲۱ بالگرد امداد و نجات در کشور داریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون وزیر کشور از ایجاد مرکز فرماندهی و کنترل بحران در شهر آفتاب بالاتر از حرم امام(ره) خبر داد و گفت: ۷۰ درصد بناهای تهران روی گسل‌ها بنا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، اسماعیل نجار پیش از ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران گیلان با اشاره به راه‌اندازی مرکز فرماندهی و کنترل بحران کشور اظهار کرد: زمین مرکز مذکور در شهر آفتاب بالاتر از حرم امام(ره) خریداری شده است.index

وی، دسترسی به راه‌ها و فرودگاه را از ویژگی محل مرکز فرماندهی و کنترل بحران کشور عنوان کرد و افزود: ۱۴ کار گروه به طور دائمی در مرکز فرماندهی و کنترل بحران کشور مستقر می‌شوند.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ستادهای معین اکنون اطلاعاتی از همدیگر ندارند، تصریح کرد: اطلاعات استان‌ها باید به همدیگر متصل شوند و دستورالعمل آن نوشته شده تا استان‌ها در زمان حادثه از ظرفیت استان‌های همجوار استفاده کنند.

نجار با تأکید بر اینکه ماده ۱۰۱۲ باید به جایگاه خود برگردد، گفت: نمایندگان مجلس باید این موضوع را مورد توجه ویژه قرار دهند.

وی با اشاره به وقوع ۱۰ زلزله در گیلان طی سال جاری، بیان کرد: زلزله بیشترین مخاطرات کشور محسوب می‌شود و گیلان از آن مستثنا نیست و یک مورد زلزله بالای چهار ریشتر طی سال جاری در این استان اتفاق افتاده است.

فرونشست روزانه ۱٫۴ میلی‌متر زمین در تهران

معاون وزیر کشور بر ضرورت شناخت مخاطرات در کشور تأکید کرد و یادآور شد: شاهد تغییر اقلیم در کشور هستیم و خشکسالی، بیابان‌زایی، گردوغبار و ریزگردها را داریم و ۲۹ درصد از ریزگردها منشأ داخلی دارد.

وی اضافه کرد: اکنون فرونشست زمین به دلیل برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی در رأس مخاطرات کشور قرار دارد و در بعضی از نقاط تهران روزانه ۱٫۴ میلی‌متر فرونشست زمین داریم و سالانه ۴۸ سانتی‌متر در تهران فرونشست زمین داریم.

نجار پیش‌بینی و پیشگیری از موضوع‌های مهم در مدیریت بحران را با اهمیت خواند و تصریح کرد: سند کاهش بلایای طبیعی در کشور از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰ ترجمه و تدوین شده و دبیرخانه آن در حال راه‌اندازی است.

 ۷۰ درصد بناهای تهران روی گسل‌ها بنا شده است

وی با بیان اینکه پنج مؤلفه جانمایی، آزمایش خاک، مصالح استاندارد، کارگر ماهر و نظارت در مدیریت بحران حائز اهمیت است، افزود: در ابتدای انقلاب جمعیت تهران ۳٫۵ میلیون نفر بود و اکنون به ۱۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده و عمر ۷۰ درصد بناهای تهران زیر ۳۵ سال بوده که روی گسل‌ها بنا شده است.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در سال جاری آموزش مدیریت بحران در بخش مدیران کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: پس از آموزش‌ها ۱۵ نفر از مدیران جابه‌جا شدند و افراد جدید این آموزش‌ها را ندیدند.

وی در اولویت قرار دادن مباحث پیشگیری و بحران را مهم دانست و یادآور شد: مردم باید مطالبه ارتقای کیفیت را داشته باشند و آموزش از موضوع‌های مهم در مدیریت بحران است.

نجار به حادثه خیابان جمهوری تهران اشاره کرد و گفت: در این حادثه نردبان و تشک بادی داشتیم اما نردبان باز نشد و تشک نیز باد نشد.

وی ادامه داد: تعداد ۱۵ بیمارستان صحرایی با میلیاردها تومان اعتبار خریداری و به استان‌ها داده شده اما تاکنون یک بار هم باز نشدند و این امر موجب می‌شود پوسیده شوند و نیاز است که از آنها استفاده شود.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه تعداد سه هزار نفر در یگان حفاظت منابع طبیعی در کشور حضور دارند و به مدیریت بحران کمک می‌کنند، یادآور شد: در سال جاری تعداد ۲۹۰ دستگاه خودرو و ۳۰ هزار تجهیزات انفرادی از طریق ماده ۱۰۱۲ خریداری شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات به راه و شهرسازی پرداخت کردیم، خاطرنشان کرد: قانون مدبریت بحران براساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین شده و از دو سال پیش در مجلس است.

نجار از ایجاد ۱۴ قرارگاه اطفای حریق در کشور خبر داد و افزود: امسال در ۱۴ نقطه از کشور محل استقرار بالگرد ایجاد می‌شود و تعداد ۶ بالگرد از محل اعتبارات ماده ۱۰۱۲ خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون تعداد ۲۱ بالگرد امداد و نجات در کشور داریم، اظهار کرد: با وجود این بالگردها در زمان بحران از بالگردهای نیروهای مسلح نیز استفاده می‌شود.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور متذکر شد: در قانون جدید تلاش شده مشکل پرداختی به بخش خصوصی برطرف شود تا بتوانیم از ظرفیت بالای این بخش در زمان بحران استفاده کنیم.

Share