در سایه سکوت و بی توجهی مسئولان

تیغ تخریب به حمام تاریخی کربلایی جلیل تالش رسید+تصاویر

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمام کربلایی جلیل با قدمت ۱۵۰ ساله که از مصالح سنگ رودخانه و ملات ساروج به همراه یک دهنه پل سنگی مجاور آن در دهه های پایانی دوره قاجاریه ساخته شده بود، تخریب شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حمام تاریخی کربلایی جلیل واقع در روستای هره دشت شمالی از توابع بخش کرگانرود شهرستان تالش تخریب شد.

photo_2016-10-31_20-34-37

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از تالش٬ چندی پیش صاحب این زمین عملیات تسطیح زمین را آغاز کرده بود و قسمتی از این حمام را با یک دستگاه لودر تخریب کرده بود که انجام این عملیات با اطلاع اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تالش متوقف شد.

چندی پیش و در سایه سکوت و بی توجهی این بنا به طور کامل تخریب و به یک ویرانه سنگی تبدیل شد. ثبت این حمام در فهرست آثار ملی آخرین تلاش این اداره برای حفظ آن بود.

 این بنا با قدمت ۱۵۰ ساله از مصالح سنگ رودخانه و ملات ساروج  به همراه یک دهنه پل سنگی مجاور آن در دهه های پایانی دوره قاجاریه ساخته شد.

بانی آن فردی به نام کربلایی عبدالجلیل معروف «کابلا جلیل» بود. وی مسوول جمع آوری مالیات منطقه در حکومت سردار افخم و برادر ملا عبدالعزیز شریعتمدار هره دشتی(کرگانرودی) مبارز مشروطیت بود که دستور ساخت این بنا را در کنار اولین بازار منطقه لیسار صادر کرد.

اختصاص ۴۰۰ میلیون ریال برای بازسازی این بنای تاریخی در آخرین جلسه شورای اداری شهرستان تالش آخرین خبری بود که بوسلیه دیارمیرزا در این مورد منتشر شده بود.

 

tel final1

Share