سرمقاله/ سینا هوشمند

شرافتمان کجا رفته

به راستی آیا مدیرانی که رهبر معظم انقلاب کار آنها را نامشروع و گناه دانسته و شخص رئیس جمهور نیز از آنها به عنوان کسانی یاد کرده که «وجدان ملّی را حساس و خاطر مردممان را مکدر کرده اند» تخلفی مرتکب نشده اند؟

شرافتمان کجا رفته

همین دو سه ماه پیش بود که رسانه ها جور نهادهای نظارتی را کشیدند و با افشای حقوق‌های نجومی افکار عمومی را از وضعیت پرداختی‌ها به مدیران دولتی آکاه کردند. حساسیت مردم نسبت به موضوع پرداخت های نامتعارف و حقوق های غیرمنصفانه تا حدی بود که رئیس جمهور شخصا ضمن عذرخواهی از مردم بیانیه ای صادر و خطاب به مردم گفت« با کسی عقد اخوت نبسته‌ و مبارزه با فساد و رانت در نظام اداری و اقتصادی را تا ریشه‌کن شدن ادامه می‌دهد»

رهبر معظم انقلاب نیز از حقوقهای نجومی به عنوان برداشت‌های غیرمنصفانه و ظالمانه و نامشروع یاد کرده بودند و ضمن گناه دانستن آن صراحتا اینگونه پرداخت ها را خیانت به آرمان‌های انقلاب اسلامی دانستند.

اما اظهارات چند وقت اخیر مسئولان دولتی عملا به گونه ای است که در تناقض با سخنان رئیس جمهور بوده و عملا این موضوع نه تنها یک تخلف محسوب نشده بلکه شاهد این هستیم که به تدریج حقوق بگیران نجومی، ذخایر نظام و اخیراً بی‌گناه قلمداد شده‌اند و با ادامه روند فعلی هیچ بعید نیست که در آینده به آنها مدال خدمت نیز داده شود.

در این بین اسحاق جهانگیری که از سوی رئیس جمهور مسئول کمیته ویژه ای بود که با سه هدف بررسی علل و شناسایی موارد تخلف و سوءاستفاده؛ انجام اقدامات قاطع در خصوص استرداد وجوه و عزل مدیران متخلف و تنظیم تصمیمات لازم در جهت تغییر مقررات و ضوابط اجرایی ایجاد شده عملا اعلام کرده که«گیرندگان حقوق نجومی هیچ تخلفی نکرده‌اند»

باید از آقای معاون اول پرسید که به راستی آیا مدیرانی که رهبر معظم انقلاب کار آنها را نامشروع و گناه دانسته و شخص رئیس جمهور نیز از آنها به عنوان کسانی یاد کرده که «وجدان ملّی را حساس و خاطر مردممان را مکدر کرده اند» تخلفی مرتکب نشده اند؟ اگر آنها تخلفی مرتکب نشده اند پس چرا رئیس جمهور و دولتمردان در همان روزهای ابتدایی این موضوع از مردم عذرخواهی کرده اند؟ آیا مسئولان حافظه تاریخی ملت ایران را اینقدر دست کم گرفته اند که درصدد رفع تکلیف از خود هستند؟ اینکه کل قانون را زیر و رو کنیم و در به در به دنبال ماده و تبصره‌ای باشیم تا مدیران متخلف را بی‌گناه جلوه نماییم چیزی جز سواستفاده از قانون نیست.

براستی شرافتمان کجا رفته که می بینیم حقوق سالیانه یک کارگر با بیش از ۱۲ ساعت کار روزانه به پای مدیرانی که حقوق آنها ماهیانه ۲۰ میلیون به بالا است نمی رسد و باز هم از نجومی بگیران دفاع می کنیم.

سینا هوشمند

 

tel final1

Share