واکنش ها به استیضاح شهردار لشت نشاء

حجت الاسلام رنجبر: از شهردار برای خدمت به مردم حمایت شود/مهدوی:آفت استیضاح به جان اکثر شهرها افتاده است/جعفرزاده: تاکید ما به اعضای شورای لشت نشاء توجه به ثبات مدیریتی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،فرماندار شهرستان رشت با اشاره به اینکه استیضاح فرصت خدمت‌رسانی و توسعه را می‌سوزاند، تاکید کرد: باید در انتخاب مدیران دقت و حساسیت لازم وجود داشته باشد اما وقتی انتخاب صورت گرفت باید به شخص مدیر زمان کافی داد تا برنامه‌های خود را اجرایی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از گیل خبر، حجت الاسلام والمسلمین رنجبر نماینده ولی فقیه و امام جمعه لشت نشاء به استیضاح شهردار لشت نشاء واکنش نشان داد.۵۴۶۴

حجت الاسلام رنجبر رعایت اخلاق ، تقوا و همدلی و همزبانی در مباحث مطرح شده در شورا را خواستار شد و گفت:  باید از نعمت فرصت خدمت به مردم نهایت استفاده را کرد و این فرصت را با موضوع های بی اهمیت از دست نداد.

امام جمعه لشت نشاء ضمن دعوت همه اعضای شورای شهر به وحدت، همدلی و رعایت تقوا ادامه داد: نباید اختلاف بین شورای شهر و شهرداری منجر به کوتاهی در خدمت به مردم شود.

حجت الاسلام رنجبر اظهار کرد: اعضای شورای شهر باید به قانون عمل کنند و بر اساس عملکرد ، از شهردار برای خدمت به مردم حمایت شود و من هم طی جلسات مکرری این موضوع را به اعضا شورای اسلامی شهر لشت نشا عنوان و متذکر شدم.

۷ ماه زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک مدیر نیست/آفت استیضاح به جان اکثر شهرها افتاده است

رشت رویایی نوشت: فرماندار شهرستان رشت درباره موضوع استیضاح شهردار لشت‌نشاء با اشاره به اینکه نمی‌شود شوراها را محدود کرد، گفت: استیضاح ظرفیتی است که قانون برای شوراها مشخص کرده است. اما سفارش موکد ما این است که مدیری را انتخاب کنند که با ثبات همراه باشد و توانایی بالایی جهت عمران و آبادانی شهر داشته باشد. این تغییرات به شهر و ثبات مدیریتی آسیب می‌زند و مشکلات خاص خود را در پی دارد.IMG_3826mahdavi

سید عیسی مهدوی با بیان اینکه بهتر است استیضاح اتفاق نیفتد، افزود: بهتر است در انتخاب خود دقت کنیم و حساسیت و وسواس خاص در تصمیم‌گیری داشته باشیم. تصمیم عجولانه و انتخاب کردن با دستپاچگی نتیجه‌ای جز شرایط بی‌ثباتی ندارد. اگر انتخاب شوراها دقیق باشد دیگر مجبور نیستند از ابزار استیضاح استفاده کنند.

او در ادامه متذکر شد: شورا باید سعی کند بستر لازم برای تعامل شهردار و شورا گسترش پیدا کند و شرایط کاری به استیضاح منجر نشود. وقتی انتخابی صورت گرفت یعنی در پی آن بین شورا و شهرداری پیمان اخوت بسته شد تا به‌واسطه تعامل با یکدیگر مدیریت شهری حرکت رو به جلو داشته باشد.

مهدوی در ادامه تصریح کرد: یک مدیر در عرض ۷ ماه نمی‌تواند به تمام مسائل و مشکلات شهر سامان ببخشد. مدیر اگر اشکالی دارد ابتدا باید در قالب تذکر به این اشکالات رسیدگی شود. قانون ابزارهای مختلفی را در خصوص بعد نظارتی شورا پیش‌بینی کرده است که استیضاح تنها یکی از این موارد است. برای رفع این اشکالات می‌توان از ابزار تذکر، نشست‌های هم‌اندیشی، با استفاده ظرفیت فرمانداری یا افراد خیر و ریش‌سفیدان استفاده کرد تا به‌واسطه تعامل بتوان از استیضاح اجتناب کرد.

این مسئول ادامه داد: استیضاح ابزار قانونی است اما ابزار خوبی نیست. بدیهی است که برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری نیاز به تعامل است و شورا باید بستری فراهم کند تا با تعامل، همدلی و هم‌اندیشی به ثبات برسیم.

مهدوی با بیان اینکه ۷ ماه مدت زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد یک مدیر نیست، افزود: بدون شک یک مدیر در عرض ۷ ماه نمی‌تواند خواسته‌ها و انتظارات اعضای شورا را جامه عمل بپوشاند. زمان می‌برد تا مدیر در ابتدای امر شناخت به‌دست آورد، برنامه ریزی کند وبه مسائل روزمره رسیدگی کند. به خصوص در مورد شهردار لشت‌نشاء که اولین تجربه مدیریتی شهرداری را پشت سر می‌گذارد. شورا از همان ابتدا که در مرحله انتخاب بود باید به این موضوع توجه می‌کرد اما حالا که او را انتخاب کردند باید فرصت دهند تا بتواند شایستگی خود را ثابت کند و برنامه‌هایش را به مرحله اجرا برساند.

فرماندار رشت با بیان اینکه استیضاح تنها به شهرستان رشت محدود نمی‌شود و آفتی است که به جان اکثر شهرها افتاده است، عنوان کرد: این آفت خالی از اشکال نیست و نیازمند یک مدیریت صحیح است تا حداقل ما این مشکل را در شهرستان نداشته باشیم. زیرا اگر این مشکل مدیریت نشود فرصت مناسب برای خدمت‌رسانی و توسعه شهری از بین خواهد رفت.

سید عیسی مهدوی در پایان تصریح کرد: استیضاح‌های زودهنگام نه تنها به عدم ثبات مدیریتی منجر می‌شود بلکه اعتماد عمومی را نه تنها نسبت به شورا بلکه نسبت به مدیریت شهری و انتخاب شهرداران سلب می‌کند. مردم از شورا انتظار دارند که دست به انتخاب درستی بزنند تا ناچار نشوند در عرض ۶ الی ۷ ماه او را برکنار کنند؛ درحالیکه شهر نیاز به مدیر دارد و این تغییرات زودهنگام شهر را از لحاظ روانی و امور اجرایی به هم می‌ریزد.

یک شهردار تنها با ثبات مدیریتی می تواند پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد/تاکید ما به اعضای شورای لشت نشاء توجه به ثبات مدیریتی است

گیل خبر نوشت: غلامعلی جعفرزاده در رابطه با استیضاح احتمالی شهردار لشت نشاء و بحث برکناری وی بعد از هفت ماه بیان داشت: آن چیزی که ما به عنوان نمایندگان مجلس در مساله شورا و شهرداری ها تاکید فراوان داریم بحث ثبات مدیریتی است، شورای شهر به عنوان نهاد نظارتی در شهرداری محسوب می شود و باید سعی کند که با انتخاب شهرداران شایسته و توانمند بر توسعه و خدمات رسانی در شهر نقش داشته باشد و با پیگیری مطالبات مردم به شهروندان پاسخگو باشد.DSC_0303jafarzade

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از نقاط ضعف شوراها که تنها مختص به گیلان نیست عدم تعامل با شهرداران است که مشاهده می کنیم فردی را منصوب و خیلی سریع وی را برکنار می کنند، در این صورت فرصت چندانی برای خدمت رسانی و رشد شاخص های شهری باقی نمی ماند و اعضای شورا جزء بیان استیضاح شهردار چیز دیگری در کارنامه خود باقی نمی گذارند.
نماینده رشت همچنین تصریح کرد: اصل کلی و پیشنهاد ما به اعضای محترم شورای شهرستان رشت همین توجه به ثبات مدیریتی است، وگرنه یک نماینده قدرتی دال بر دخالت در جزئیات کار اعضای شورا ندارد و اعضای شورا مختارند که از شهردار پاسخ بخواهند.
وی افزود: شهردار نیز بر پایه همین اصل ثبات مدیریتی می تواند نسبت به مطالبه نگری مردم اقدام کند و پاسخگوی اعمالش باشد که بعد نگوید که من فرصتی نداشتم.

جعفرزاده همچنین تاکید کرد: اگر بحث تخلفی پیش آمده نهادهای نظارتی وجود دارد که باید اسناد تخلف را به آنها تحویل داد و نباید به دلیل تخلفاتی که هنوز محرز نشده و نهادهای نظارتی قانونی در استان و کشور ورود نکرده اند بحث تغییر مدیریت را در دستور کار قرار دهیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در رابطه با شهردار لشت نشاء هم همین اصول کلی ثبات مدیریت صادق است، مردم انتظار ندارند که هر از چند گاهی ما بحث تغییر شهرداران را در دستور کار قرار دهیم و وقت خودمان را با برگزاری مراسم و تودیع معارفه با دعوت از مهمانان بسیاری از سطح استان مشغول کنیم، باید نسبت به این مسائل حساسیت و توجه بیشتری داشت، این عدم ثبات مدیریت موجب می شود که در آینده نه تنها شهروندان و شهردار دچار ضعف و یاس شوند بلکه شاید اعضای شورا نیز در آینده با تصمیمات کلانی که در سطح کشور گرفته می شود وظایف نظارتی خود را کم کنند که باید به آن توجه بیشتری کرد.

tel final1

Share