یادداشت سردبیر:

چند روایت معتبر در نقد سخنان برخی آقایان; نکاتی که لازم است نمایندگان محترم به آن توجه کنند

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا انتقاد کردن یک چیز است و سیاه نمایی یک چیز دیگر. گویا جدیدا مُد شده است که برخی آقایان وقتی حرفی برای گفتن ندارند و قادر به پاسخگویی عملکرد چندین ساله خود نیستند برای انحراف اذهان عمومی هم که شده گریزی به سازمان منطقه آزاد انزلی بزنند و از آن انتقاد کنند.

گویا جدیدا مُد شده است که برخی آقایان وقتی حرفی برای گفتن ندارند و قادر به پاسخگویی عملکرد چندین ساله خود نیستند برای انحراف اذهان عمومی هم که شده گریزی به سازمان منطقه آزاد انزلی بزنند و از آن انتقاد کنند. همان سازمانی که در این وضعیت رکود اقتصادی حاکم توانسته خود را از دیگر سازمان ها و نهادهای اقتصادی جدا کند و زنده تر و شاداب تر گام بردارد.IMG_1372azad-
انتقاد کردن یک چیز است و سیاه نمایی یک چیز دیگر. اینکه تمام پیشرفت های صورت گرفته چندساله خصوصا پس از روی کار آمدن مهندس مسرور را ندیدن و یا خود را به ندیدن زدن بی شک ظلمی است در حق تمام مدیران بومی گیلان که شبانه روز در تلاش هستند تا گره ای از گره های مشکلات این استان  را باز کنند.
پس از انتقادات اسدالله عباسی نماینده جدید رودسر و املش در مجلس نسبت به واردات خودرو از منطقه آزاد انزلی و پاسخ شفاف و منطقی سازمان منطقه آزاد انزلی به این اظهارات حالا در جدیدترین مورد محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه ضمن بیان همان انتقاد کهنه و قدیمی در خصوص واردات خودروهایی که آنها را لوکس نامیده در سخنانی کاملا حیرت انگیز مدعی شده که تاکنون حتی یک قلم کالا هم از منطقه آزاد انزلی صادر نشده است! البته این سخن آقای نماینده را می توان دومین نظر عجیب او طی چند وقت اخیر قلمداد کرد چرا که در ماجرای انتصاب مدیران غیربومی نیز وی خلاف جهت آب حرکت کرد و به قول خودش با دفاع تمام قد از مدیر غیربومی هلال احمر گیلان عملا تبدیل به تسهیل کننده ورود مدیران وارداتی به استان شد.

اما در نادرست بودن این سخنان آقای نماینده همین نکته بس که شرکت «نوین بافان پرنگ» منطقه آزاد انزلی برای دومین سال پیاپی به عنوان صادرکننده نمونه کشوری انتخاب شده و در مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور از این شرکت قدردانی شده است.
آنهایی که دستی بر آتش دارنند به خوبی می‌دانند که صنعت پوشاک در جهان آنقدر رقابتی شده که دیگر هر کشوی قادر نیست وارد این رقابت نفس گیر شود .کما اینکه در کشور خودمان نیز هم اکنون واردات پوشاک از ترکیه همواره مورد گلایه فعالان داخلی این صنعت بوده است. مطمئنا برای آقای قربانی جالب توجه خواهد بود که بدانند حوزه فعالیت نوین بافان پرنگ دقیقا همین صنعت نساجی و پوشاک است !
از سوی دیگر بنا به گزارش روابط عمومی منطقه آزاد انزلی طی دو ماهه نخست سالجاری بیش از ۱۸.۴ میلیون دلار کالاهای تولیدی شرکت های واقع در این منطقه به خارج از کشور صادر شده است و همچنین در همین مدت ۱۹.۶ میلیون دلار صادرات کالای عبوری از مسیر منطقه به کشورهای همسایه را نیز شاهد بودیم.
اگرچه این میزان صادرات نمی‌توانید رضایت بخش باشد اما این مسئله چیزی نیست که خود مدیران منطقه آزاد انزلی نیز بدان واقف نباشند و کما اینکه بارها از سوی مدیرعامل این سازمان اعلام شده که برای صادرات به خارج از کشور خصوصا روسیه باید تولیدکنندگان استانداردهای خود را مطابق با قوانین کشور هدف بالا ببرند.

در خصوص واردات خودروهای لوکس هم بهتر است نمایندگان در ابتدا به این نکته توجه کنند که اکثریت خودروهای وارداتی از منطقه آزاد انزلی برخلاف مناطق آزاد دیگر نظیر ارس, خودروهایی در رده قیمتی ۴۰ تا ۸۰ میلیون تومان است که اطلاق واژه «لوکس» برای آنها منطقی بنظر نمی رسد.
از این مساله هم نباید گذشت که امروزه داشتن خودرو با پلاک منطقه آزاد انزلی تبدیل به یک مطالبه عمومی بین مردم سراسر استان گیلان شده است و اکثریت مردم استان خواستار افزایش محدوده ی تردد این خودروها هستند. البته این موضوع به هیچ وجه بیانگر این نیست که باید از واردات خوردو دفاع کنیم اما ریشه این مساله به آن بر می گردد که طی چند دهه اخیر خودروسازان (بخوانید مونتاژ کاران) کشور به لطف رانت ها و انحصارهای بی حد و حصر نمایندگان مجلس و دولت آنقدر ضعیف عمل کرده اند که خودروهای به اصطلاح تولیدی مطابق با استانداردهای ۲۰ سال قبل آنها دیگر مردم ایران را ارضا نمی کند. پس مقصر اصلی این اتفاق خود مسئولان هستند.

در پایان از نمایندگان گیلان در مجلس انتظار می رود به جای اینگونه سیاهنمایی ها نکات مثبت چند وقت اخیری که در منطقه آزاد رخ داده نظیر افتتاح مرکز تفریحات دریایی, افتتاح مرکز نمایشگاه ها ,جذب سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی برای احداث پست اسکله بندر کاسپین,برگزاری رویدادهای متعدد فرهنگی و ورزشی که توانسته گردشگران زیادی را وارد این منطقه کند را هم ببیند و به یاد داشته باشند که استان های همسایه مان نظیر مازندران که این روزها از آنجا مدیر وارد می کنیم سالهاست که به دنبال ایجاد منطقه آزاد است اما هنوز نتوانسته به این مهم دست پیدا کند. بنابراین بهتر است به جای اینگونه انتقادات بنی اسرائیلی در ابتدا اطلاعات خود را بروز کنند و سپس راهکار ارائه دهند.

سینا هوشمند گورابی- سردبیر دیارمیرزا

 

tel final1

Share