در قالب طرح پژوهشی برون دانشگاهی میان دانشگاه آزاد لاهیجان و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله اجرا شد

رونمایی از قدیمی‌ترین تصویر ماسوله+تصاویر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، صبح امروز مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین تصویر ماسوله، بازخوانی محوطه تاریخی کهنه ماسوله و رونمایی از طرح بازسازی کوره تاریخی برای تولید آهن اسفنجی با حضور مسدولین استان، اساتید و مسدولین دانشگاه آزاد لاهیجان، گروه های گردشگری، راهنمایان گردشگری و دیگر علاقمندان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ،همزمان با هفته بزرگداشت میراث فرهنگی، مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین تصویر ماسوله، بازخوانی محوطه تاریخی کهنه ماسوله و رونمایی از طرح بازسازی کوره تاریخی برای تولید آهن اسفنجی با حضور مسدولین استان، اساتید و مسدولین دانشگاه آزاد لاهیجان، گروه های گردشگری، راهنمایان گردشگری و دیگر علاقمندان برگزار شد.کهنه ماسوله (۷)

شهردار ماسوله در ابتدای این مراسم ضمن تبریک ایام نیمه شعبان، خیر مقدم به حاضرین و تشکر ویژه از مسئولین حاضر دانشگاه آزاد واحد لاهیجان در این مراسم گفت: کهنه ماسوله منطقه ای است که آثار باقی مانده تاریخی در آن گویای قدمت بسیار زیاد این منطقه بسیار زیبا می باشد.

علی خلیلی افزود: این محوطه باستانی بر روی بستر تپه ای طبیعی که از معادن اصلی تشکیل شده اس ، قرار گرفته؛ آنچه مشخص است  در معماری کهنه ماسوله از فضای کم و محدود بستر تپه صخره ای در گذشته بیشترین استفاده را می‌کردند. ملاحظه و دقت در معماری ماسوله و مقایسه آن با آنچه از معماری کهنه ماسوله باقی مانده شباهت وقرابت خاصی را القا می کند به طوری که نشانه هایی از دست آشنا وهنری دلپذیر و فکری هم نواخت در این معماری به چشم می خورد.

وی در پایان گفت: بازخوانی محوطه تاریخی کهنه ماسوله منظر فرهنگی و بستر طبیعی – تاریخی در پرتو لایه‌های معنایی زمان است ، بازخوانی کهنه ماسوله بازخوانی باورها، داستان ها، اقوام محلی، اسناد تاریخی و داده های باستان شناختی از این بستر تاریخی است تا مارا بیش از پیش همراه این مکان کند.

در ادامه سلمان شاه محمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با تشکر از حضور افراد در این مراسم و دست اندرکاران این برنامه اظهار کرد: شاید بارها خیلی از عزیزانی که هم‌کنون در این مکان حضور دارند از کنار آن رد شده باشند اما هیچ تصوری از پیشینه تاریخی و اتفاقات تاریخی این مکان نداشتند و این مراسم بهانه ای برای معرفی این منطقه  و همچنین شروع توسعه و رونق این منطقه شده است.

عضو هیات علمی گروه معدن دانشگاه آزاد لاهیجان نیز در ادامه با معرفی کوتاهی از منطقه کهنه ماسوله و پیشینه تاریخی آن اظهار کرد: در مبحث کهنه ماسوله  یک قطب گردشگری اصلی فقط صنعت آهن و پیشینه تاریخی آن است.

دکتر فرزاد اسدی افزود: بازسازی کوره آهن یک طرح بسیار جالب نمادین بوده است چرا که به نظر بنده دیل اینکه ماسوله شکل گرفته وجود آهن در آن بوده بوده است. کوره ای که در این منطقه ساخته شده در تقسیم بندی کوره ها جزء کوره های پیشرفته محسوب می‌شود.

در پایان این مراسم مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله گفت: منظر فرهنگی ماسوله از دیرباز به دلیل ویژگی های زمین شناختی، برخوردار از معادن غنی آهن بوده است، به حدی که اولئاریوس در سفرنامه خود از معادن آهن این منطقه به سال های حکومت صفویه یاد کرده و نوشته است: ماسوله در گیلان دارای بهترین معدن آهن ایران بوده و آهنگران آن اشیا مورد مصرف شهر‌های اطراف خود را می‌سازند.

دکتر مصطفی پورعلی افزود: محوطه تاریخی کهنه ماسوله که نمونه حجم کوره تاریخی سه مرحله‌ای برای تولید آهن اسفنجی مطابق با شواهد باستان شناختی در آن ساخته شده، دست کم تا دوره ایلخانی بنابر اسناد تاریخی از کارگاه های فراوان این صنعت و حرفه برخوردار بوده است که هم‌اکنون بخش قابل توجه ای از این کوره های تاریخی در بستر طبیعی محوطه پوشیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: بازسازی این کوره الگویی در قالب یک طرح پژوهشی برون دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان اجرا شده است و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله اجرا شده است که بنده به نمایندگی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان مجری این طرح می‌باشم.

پورعلی افزود: در بازسازی این کوره الگویی، از سوی پایگاه میراث فرهنگی ماسوله، یافته های باستان شناختی اصغر مقری و همچنین مطالعات معدن شناختی دکتر فرزاد اسدی کمک شایانی داشته است.

عکس و خبر: علیرضا پرندوش

tel final1

Share