با حضور معاون حقوقي گمرك

مدیر کل جدید گمرک آستارا معارفه شد/مقدسی:کشف و متلاشی شدن چهارمین محموله قاچاق انسان در کشور/کمرگ آستارا دومین منبع درآمد استان گیلان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مقدسی روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیر کل جدید گمرک آستارا افزود: گمرک آستارا بیشترین سهم را در ارزش تجارت چمدانی در کشور ایفا می کند و این گمرک به عنوان دومین منبع درآمد استان گیلان محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا , معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در سال گذشته ۲۸۹ تن انواع کالای قاچاق در گمرکات کشور کشف شد.۸۲۰۵۳۵۲۲-۷۰۶۸۴۸۱۸
علی رضا مقدسی روز پنجشنبه در آیین معارفه مدیر کل جدید گمرک آستارا افزود: گمرک آستارا بیشترین سهم را در ارزش تجارت چمدانی در کشور ایفا می کند و این گمرک به عنوان دومین منبع درآمد استان گیلان محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تاکید وافری به توسعه برون زا و درون زا شده است ، اضافه کرد: در این سیاست در راستای تولید ، اشتغالزایی و نیز پویایی صادرات و واردات قدم های مهمی را می توان برداشت.
وی با بیان اینکه سامانه جامع الکترونیکی حذف اسناد فیزیکی را در پی داشته است ، اظهار کرد: با یک تعامل سازنده می توان ضمن کاهش هزینه و بالابردن سرعت از جعل اسناد نیز به اندازه قابل قبولی کاست.
وی با اشاره به اینکه در پنجره واحد تجارت فرامرزی ۲۲ سازمان لینک الکترونیکی بوده و تبادل اطلاعات می کنند ، افزود: همه ما باید برای عملیاتی کردن گفتمان رهبری تلاش کنیم و در راه اجرای این گفتمان با همنوا شدن مردم می توان به سلامت عمل دست یافت.
وی از تشدید نظارت بر ورود کالاهای قاچاق خبر داد و گفت: در این راستا کالاهای هدف حفاظت و بررسی می شود تا در این راستا نظارت شکل کاملی به خود بگیرد.
مقدسی بیشترین حمل قاچاق در این منطقه را مربوط به قاچاق در زمینه پوشاک ، سیگار و چای عنوان کرد و افزود: گمرک از سیستم ایکس ری در توانمندی های خود استفاده کرده است که کشف چهارمین محموله مربوط به حمل قاچاق انسان در سال گذشته در یکی از گمرکات مرزی نمونه ای از توانمندی های سیستم ایکس ری بود.
معاون حقوقی و نظارت گمرک جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان این پرونده ۱۷ انسان به صورت قاچاق در لابه لای شمش آلومینیوم جاسازی شده بودند ، اظهار کرد: در سال ۹۲ ، ۱۸ تن ، در سال ۹۳ ، ۱۴۸ تن و در سال ۹۴ ، ۲۸۹ تن انواع کالاهای قاچاق در گمرکات کشور کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: الان قاچاق شکل سازمان یافته ای به خود گرفته و بر روی مبادی رسمی و از طریق رویه واردات و صادرات پیگیری و انجام می شود که با مجهز شدن گمرک به سیستم های روز جلوی این پدیده شوم گرفته می شود.
وی به کشف ۵۱۰ کیلو انواع مواد مخدر در سال گذشته توسط سگ های مواد یاب اشاره کرد و افزود: گمرک ایران به سبب موفقیت هایی که در زمینه کشف کالاهای قاچاق به دست آورد از سوی سازمان جهانی گمرک مورد تقدیر قرار گرفت.
وی به واردات ۱۰۷ میلیون دلاری و صادرات ۱۵۱ میلیون دلاری کالا در گمرک آستارا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته برای اولین بار تراز تجاری کشور مثبت شد که گمرک آستارا نقش بی بدیلی در این راستا ایفا کرد.
وی به پروژه تیر الکترونیکی گمرک ایران با گمرک ترکیه اشاره کرد و ادامه داد: تیر الکترونیک نخستین پروژه بین‌المللی محسوب می‌شود که ایران به عنوان کشور پایلوت اجرای یک پروژه جهانی در میان انتخاب شده است.
وی افزود: عملکرد سیستم جدید تیر الکترونیکی برمبنای تبادل سریع اطلاعات دیجیتال میان شرکت حمل‌ونقل ، مقامات گمرک و سازمان‌های تضمین‌کننده سیستم TIR است.
وی با بیان اینکه ایران با دور اظهاری در این پروژه توانمندی خود را به منصه ظهور گذاشت ، گفت: جشن این موضوع در سوئیس و در اتحادیه اقتصادی اروپا گرفته شد تا این مورد به سایر کشورها تعمیم یابد.
امام جمعه شهرستان آستارا در این آیین گفت: نقش گمرک در تحقق اقتصاد مقاومتی بر هیچ کس پوشیده نیست.
حجت الاسلام کاظم حافظ نیا با اشاره به اینکه به منظور نتیجه بخش بودن فعالیت های اقتصادی بایستی همه در کنارهم تلاش کنند ، افزود: تلاش های گمرک به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
مدیر کل گمرک آستارا نیز در این آیین گفت: نقش گمرک در تقویت نظام اقتصادی از اهمیت خاصی برخوردار است.
رسول امیدی گمرک را سومین منبع درآمد کل کشور مطرح کرد و افزود: تاکید و اجرای دقیق و هماهنگ سامانه یکپارچه گمرکی ، از برنامه های اصلی گمرک الکترونیک است.
وی استقرار پنجره واحد تجاری را باعث کاهش هزینه و کوتاه کردن تشریفات گمرکی خواند و تصریح کرد:
روان سازی ، پویایی و تسهیل در امر صادرات و واردات از جمله مواردی است که در پنجره واحد تجاری پیگیر آن هستیم.
وی به تفاهم نامه های اقتصادی منعقد شده ایران با کشور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و افزود: بازار آن کشور می تواند بازار هدف و سودمند در امر صادرات باشد.
امیدی پیگیری برای تحقق بازارچه مرزی مشترک در آستارا را از جمله برنامه های مهم خواند و خاطرنشان کرد: محوطه و زیرساخت های عمومی گمرک باید ارتقا یابد و محوطه و زیرساخت های فعلی در شان گمرک آستارا با قدمت ۱۲۰ ساله نیست.
در این آیین با تقدیر از زحمات محمد شهبازی ، رسول امیدی طی حکمی از سوی مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مدیر کل گمرک آستارا منصوب شد.
امیدی پیش از این مدیریت گمرک شهرستان بانه را بر عهده داشت.
گمرک آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی ، ورود و خروج موقت ، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی ، کارنه تیر بین المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی، امانت های پستی و قضایی فعالیت می کند.
این گمرک رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.
شهرستان بندری آستارا با ۸۶ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان واقع شده و به علت قرار گرفتن در نوار مرزی جمهوری آذربایجان، سومین مرز پرتردد کشور محسوب می شود به طوری که سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر مسافر داخلی و خارجی از این مرز تردد می کنند.

tel final1

Share